Hei kaikille käyttäjille. Ainoa kokemukseni elekroniikasta ja ohjelmoinnista on vuonna 1995 suoritettu muutama kuukausi auotomaatiotekniikan linjaa. Olen nyt lueskullut forumia jonkin verran ja päätin tehdä itsellenikin tunnuksen.
Haaveena olisi aloittaa esim. ovikellon tekemisellä, jossa olisi myös lämpö mittari ja jolla voisi esimerkiksi säädää led-valaituksen voimakkuutta ym. mitä matkalla mieleeni tulisi, murtohälytin olisi kanssa näin ensimmäisenä mielessä-
Todellakin, jostain olisi opiskelu aloitettava, joten ensimmäinen kysymykseni kuuluu, mitkä opukset olisi hyvä lukea ja sisäistää? Kun ei tiedä “mistään mitään” niin yksin on hankala aloittaa. Ymmärrän kyllä ohlemoinnin joitakin periaatteita, kuten vuokaaviot ovat tuttuja ja Basicilla ollaa tekstipelejä jo C-64 aikana tehty, eli ymmärrän if/else logiikan, tutustuinkin jo “for”-komentoon ja pieniä tiedonhippusia on matkaan tarttunut sen verran, että Andruino taitaa olla se ensimmäinen, mistä aloittaa. Näin olen muisa ketjuista lukenut. Pythonia on suositeltu usein ensimmäiseksi ohjemointikieleksi. Tietokoneeni käyttöjärjestelmä on Debian/Ubuntu.
Uskon hyvällä materiaalilla pääseväni elekroniikan - ja ohjelmoinnin alkuun. Tarkoitus on tehdä hommat aina vuokaavioista asti, jotta ymmärrän miten asiat toimivat. Uskon, että tuollaisen lämpömittari/valosäätimen saisin itse juoteltua ja jopa koodinkin siihen väsäiltyä, varmasti pienien alkuvaikueuksien jälkeen. Tarkoitus laitteeseen on lisätä ominaisuuksia sitä mukaa kun taidot karttuvat. Luultavasti myöhemmässä vaiheessa yritän rakentaa myös vaikeampia laitteita, mutta päätin kerrankin aloittaa aivan perusteista. Mistä (netistä) lötyy mieluiten Suomen kielistä tietoa aiheesta? (Kyllä osaan käyttää Googlea, mutta ajattelin teiltä löytyvän linkkejä paraslaatuisiin oppaisiin. Englantikin taittu, mutta Suomi opiskelukielenä tuntuu helpoimmalta. Myös muutamia nettisivuja olen tehnyt, mut Html- ja css mahtavat melkoisesti erota koodaamisesta, ovathan ne vain merkitsemis- ja tyylinluontikieliä.
Olen pahoillani, jos tällainen ketju jo on, olen todellakin toista päivää tuustumassa forumiin ja kos hommat “näyttävät ” olevan käsityskykyni saavutettavissa, kipinä on syttynyt.
Vielä on monta kysymystä edessä, mutta ensimmäinen siis kuuluu, millä oppailla lähestyä asioita. Kyselen myöhemmin lisää, kun kysyttävää tulee
-Miika