Täysin ummikko kaipaa apua asioiden opiskeluun alusta asti

En tarkoittanut, että pinottavuus ja muut hyödyt ovat pöljiä. Vaan se, että kuka hullu on laittanut ne pinnit sekalaisille välimatkoille eikä edes suoraan riviin. Ja tosiaankin Sormiruuvi haukkuikin tuon DTR:n tunkemisen yms. Käyttäjälle tällä ei ole mitään merkitystä, mutta jos haluaa tehdä oman shieldin niin sitten tulikin hetki huokailtavaa.

Ja mikäs sen mukavampaa, kuin tehdä oma rauta ja käyttää noita shieldejä. Yhden sovelluksenkin olen jo suunnitellut noita shieldejä pinoten.

Ollaan muuten hyvin samaa mieltä tästä. Arduino on siihen hyvä, että saa paljon aikaan. Se vain ei ole hyvä mikrojen opetteluuun, koska se piilottaa ne rumat sisuskalut käyttäjältä.

Itsellä on jokin 10 vuotta vanha TI:n vahva kontrollerin kehitysalusta, joka on jäänyt opettelematta. Yrittäessäni sitä opetella, sain aikaiseksi vain kiroamista, koska elämää helpottavat makrot piilottivat raudan niin hyvin etten ymmärtänyt mitä tapahtui ja miksi esimerkiksi vilkkulediä varten tuli kytkeä sarjaportti päälle. Ja tosiaan se oli ENABLE_SERIAL_PORT(0) ja sitten oli kommentoitu pois nopeus yms asetukset. Myöhemmin kuulin, että siinä samalla kytkettiin I/Ota tai keskeytyksiä ja se näkyi toimivuutena. Kehno tutoriaali ja asioiden piilotus lisättynä hankalaan käyttötapaan oli minulle liikaa.

Ohjelmointia kannattaa harjoitella pöytäkoneella. Koodaa, käännä, testaa, korjaa sykli on paljon nopeampi. Tulostusta voi tehdä niin paljon ja riettaasti kuin haluaa. Debuggaus on helpompaa. Kaikki on ruusuilla tanssimista ja onnellista.

Rajoitettu ympäristö vaatii tietynlaisen suhtatumisen asioihin. Rajoittamattomassa ympäristössä (PC) riittää, että on jotenkin toimiva ja kummallinen juttu. Kyllä nyky PC ehtii laskemaan ja muisti ei lopu. Ja kun opettelee miettimään resurssien kannalta hommaa rajoitetussa MCU ympäristössä, pääsee paljon tehokkaampaan ja tiukempaan koodiin. Ja vielä tärkeämpää on pystyä tunnistamaan jonkin resurssin loppumiseen törmääminen. 8 bittiä voi kuvata 256 eri arvoa, 8MHz:n kellolla ei voi laskea 9 miljoonaa käskyä sekunnissa.

En halua latistaa kenenkään intoa opetella, koska sitä riittää jo pelkästään yhdenkin kontrollerin parissa. Suurin murheeni on väärien asioiden oppiminen. Minun ohjelmissani vilejllään gotoa, koska Commodore 64. Ja ehkä myös suljen suuni, koska mielipiteeni on kuultu.