Sähkökatkosta ilmoitus

onko mahdollista jotenkin saada sähkökatkosta ilmoitus luuriin ruuvitag tai muulla tavalla?

Ensimmäisenä pitäisi keksiä miten sähkökatko havaitaan. Onko esimerkiksi talossa jokin aina päällä oleva lämmitin jonka lämpötilaa voisi mitata?

Jos on niin esimerkiksi Meazuremilla ja varapuhelimella voisi onnistua. Puhelimella on oma akku ja datayhteys jolla tieto liikkuu vielä katkon aikanakin, ja muistaakseni Meazuremiin oli ainakin tulossa SMS-hälytykset.

Ite päässäni haaveilin esim rele sähkökaappiin mitä sähköpitää auki. kun virrat katkeaa rele napsahtaa kiinni ja siitä singaali jollekkin vermeelle mikä osais kertoa sen puhelimeen tavalla tai toisella että nyt katkes sähköt. Kohteessa on kyllä ilmalämpöpumppu jotenka lämpötilastakin voi jotain päätellä mut varma tieto sähköistä ois hyödyllinen.

Yksi tapa voisi olla käyttää tuohon juuri vanhaa puhelinta. Eli normaalikäytössä tuota pidettäisiin aina laturissa ja sitten tunnistettaisiin, kun ollaan oltu akun varassa esim. minuutti, jonka jälkeen tehtäisiin hälytys. Kotiverkko on tuolloin varmaankin myös pois pelistä, mutta tekstiviestillä voisi kuitenkin onnistua.

Meazuremin SMS-hälyt tehdään palvelimelta, joten ei ehkä sovellu tähän niin hyvin.

Toinen kyssäri, saako ruuvitag ulkoisen anturin jotenkin kiinni eli tarkoitus olisi mitata keskuslämmityksen varaajan lämpötilaa. Eli jos keskuslämmitys sammuu niin kännykkään tulisi hälyytys jos lämpötila laskee vaikka alle 60c. Tai onko jotain muuta ideaa tähän tarkoitukseen?

Saa kyllä: Temperature measurement outside the tag

Käsittääkseni monet sähkösiirtoyhtiöt tarjoaa tuollaista palvelu. Elenia tapauksessa se on ilmainen. Sähköjen katkeamisesta ja paluusta tulee tekstiviestillä ilmoitus

Kyllä sähköyhtiöllä on tälläinen palvelu mutta sen toiminta ei vakuuta, varsinkin isoissa katkoissa viestikeskus kaatuu…

Lisäksi se kertoo vain sähkön tulosta mittarille. Jos talosta laukeaa sulake tai vikavirta ilmoitusta ei tule.

Kakkos asuntoa siis olis tarkoitus vahtia jos esim olen ulkomailla niin voi soittaa Suomeen että menkää kattomaan mikä vikana :wink: Ja asunto keskellä korpea ei naapureita…

Mulla tulee telegram chattiin hälytys sähkökatkoksesta suunnilleen näin. Voin tarkemmin laittaa jos kiinnostusta on.

• Raspberry Pi kotona (joka kerää ruuvitag dataa, ei liity aiheeseen nyt).
  • Raspberry pi avaa bootin jälkeen reverse ssh tunnelin googlen cloud serverille (jota kautta pääsen takaisin raspberry pi:lle sshlla, ei liity tämäkään aiheeseen)
  • Googlen cloud serverillä on yksinkertainen scripti tarkkailemassa onko ko. portti käytössä, jos ei ole niin laittaa curlilla telegram chattiin viestin.

Eli kun kotona sähkökatko, niin portti katoaa ja telegram viesti tulee n. 20 sekunnin kuluttua.

Tilasin 3kpl ruuvitag ja ebaysta DS18B20 sensorin niin pääsee kokeilemaan mitä saan aikaiseksi.
Ihan perus FAQ onko missä miten ohjelmistoja päivitetään ruuvitag jne?

Sähkökatkoon löysin adroid softia, Powertrip ja Power outage alarm. Kokeilen jos niillä saisin sähkökatko hälyt tulemaan SMS luuriin.

Sitten vielä toisessa kohteessa on pellettilämmitys, jos lämmitin jumii niin mun tietoon piirilevyllä 2 pinniä yhdistyvät toisiinsa. Voiko tämän sulkeutuneen piirin singnaalin yhdistää ruuvitag tms että tulis taas kännyyn ilmoitus asiasta?

Sitä olen joskus miettinyt että vanhan nokialaiseen tinais johdot esim numeroon kaksi ja pikavalintaan kakkoseen oma numero ja jos pelletti jumii niin kännykkä soittaisi mulle ja tietäisin että pelletti sammui… mutta joku wifi, bluetooth juttu olis mielekkäämpi