Lämpötilaero RuuviTag ja RuuviTag Pro

Hei!

Minulla on sekä RuuviTag ja RuuviTag Pro -anturit. Ongelma on se, että antureiden näyttämä lämpötilaero on yksi aste, vaikka ne ovat täsmälleen samassa paikassa. Molempiin päivitin juuri uusimman (3.31.1) firmwaren, vaikka tämä sama esiintyi myös alkuperäisellä fw:llä. Mikähän tässä mahtaa olla vikana ja kumpi näyttää oikeaa arvoa?

Ystävällisin terveinsin,
Matti

Hei,

Asteen ero on täysin mahdollinen jopa samassa paikassa, esimerkiksi tageihin osuvan auringonvalon tai lämmönlähteen kuten television vaikutuksesta.

Sikäli kun tagit ovat tarkalleen samassa lämpötilassa, Prossa on huipputarkka lämpöanturi jonka pitäisi olla oikeassa.

Google translates as
I have both RuuviTag and RuuviTag Pro sensors. The problem is that the temperature difference displayed by the sensors is one degree, even though they are in exactly the same place. I just updated to the latest (3.31.1) firmware for both, although the same was also the case with the original fw. What could be wrong with this and which one shows the right value?

Otso replied The difference in degree is completely possible even in the same place, for example due to sunlight hitting the tags or a heat source such as television.

As long as the tags are at exactly the same temperature, the Pro has a high-precision heat sensor that should be right.

Sovelluksessa on mahdollista kalibroida toinen anturi näyttämään toisen anturin mukaisia arvoja. Tämä löytyy oikean ylänurkan valikosta.

1 Like

Henri replied: In the application(station), it is possible to set an offset correction to another sensor to display the values according to the other sensor. This can be found in the menu in the upper right corner.

Minä ihmettelen juuri vastaava heittoa kahden tavallisen RuuviTagin välillä. Uudempi näyttää 0,9 astetta enemmän kuin vanha, vaikka molemmat ovat samassa paikassa, samassa softaversiossa ja samanlaisessa koteloinnissa. Kumpaa tässä oikein voi uskoa? Vanhemman paristokaan ei ole ihan tolkuttoman vanha. Vanhan (joka siis raportoi matalamman lämpötilan) kosteuslukema taas on noin 4% isompi kuin tämän uudemman korkeampaa lämpötilaa raportoivan.

In English: I’m having a 0,9 degree difference between two regular RuuviTags exactly in the same location and similar casings. The other that’s showing 0,9C more is just brand new while the other is significantly older, although the battery’s been replaced some months ago. The older one also reports approximately 4% higher humidity than the newer one.

Valitettavasti tuo virhe ei tunnu olevan lineaarinen, joten kalibrointi en tiedä auttaako kalibrointi tähän. Testasin laittaa anturit parvekkeelle ja alemmilla lämpötiloilla ero näyttää kasvavan. Anturit olivat varjossa pakastepurkissa yön yli, joten oikeaa lämpötilaeroa niiden välillä ei pitäisi olla.

Minulla on kaksi mittaria, Pro2 ja Pro3. Ulkoilmaa varjossa mittailen. Mittarit ihan vierekkäin. Lämpätilaero vaihtelee sen mukaan onko lämpötila nousussa tai laskussa. Ero on nyt vain 0,05 astetta.

Matso added:
Unfortunately, that error doesn’t seem to be linear, so I don’t know if the calibration will help with that. I tested to put the sensors on the balcony and at lower temperatures the difference seems to increase. The sensors were in the shade in the freezer overnight, so there should be no real temperature difference between them.

Huppu added:I have two gauges, Pro2 and Pro3. I measure the outside air in the shade. The gauges are right next to each other. The temperature difference varies depending on whether the temperature is rising or falling. The difference is now only 0.05 degrees.

Can you provide a, sparse list of the non-linearity. Like the difference in 2 or 3 zones?

Pro2 and Pro3 are now in different places, so no more comparison between pro2 and pro3.

Minulla on ruuvitag mittaamassa ulkoilman lämpötilaa. Sijoitus on liiterin katon alla sateelta suojassa. Ruuvi näyttää säännöllisesti 2-3°C kylmempää kuin vieressä oleva perinteinen lämpömittari. Esimerkiksi nyt on ollut koko yön märkää, lumi on ollut nuoskaa jo 24h ajan ja ilmassa on tihkua tai sumua. Kuitenkin ruuvi näyttää koko yön olleen pakkasta noin asteen verran ja nytkin -0,62°C. Viereinen mittari näyttää noin +2,1°C. Toista ruuvitagia en ole viereen sijoittanut. Voiko ruuvitagin lämpötila-anturin kalibroida jotenkin vai onko syy vain maalaisjärjessä joka sanoo ettei tuo voi olla oikein?

Google translates as:I have a ruuvi tag measuring the outside air temperature. The investment is under a liter roof, sheltered from the rain. The ruuvi regularly shows 2-3°C colder than the traditional thermometer next to it. For example, it has been wet all night, the snow has been slushy for 24 hours and there is drizzle or fog in the air. However, the ruuvi seems to have been about a degree below freezing all night, and even now it’s -0.62°C. The adjacent meter shows approximately +2.1°C. I haven’t placed the second ruuvi tag next to it. Can the temperature sensor of the ruuvi tag be calibrated somehow or is the reason just common sense that says it can’t be right?

If you are using Ruuvi Station There is an option to adjust the values reported

Offset Correction

RuuviTag saattaa näyttää ihan oikeaa lämpötilaa, mutta kiinnitetty rakennukseen RuuviTagiin johtuu kylmää pitkän aikaa sen jälkeen kun ilman lämpötila on muuttunut. Minkään massan lämpötila ei muutu kovin nopeasti vaikka ilman lämpötila muuttuisi nopeasti (esimerkiksi lumi tai jää ei sula välittömästi, kun ilma muuttuu lämpimämmäksi). RuuviTagin saa myös kalibroitua tai muutettua näyttämään halumaansa lämpötilaa. Oikean ylänurkan valikosta, hammasrattaan takaa löytyy asetus mittausarvojen muuttamiseen.

Ruuvitag roikkuu muovipussissa katosta ja on noin 50 cm etäisyydellä seinistä. Perinteinen mittari on kiinnitetty tolppaan eli massan lämpötilan muutoksen pitäisi näkyä mieluummin siinä kuin Ruuvitagissa. Puhelimen appin kalibrointi tapahtuu ilmeisesti vain puhelimessa, ei tagissa itsessään. Onko se tag-kohtainen vai vaikuttaako kalibrointi kaikkiin kolmeen tagiini?

Ok, sitten sen ei pitäisi vaikuttaa. Kalibrointi on anturikohtainen, tehdään sovelluksessa ja vaikuttaa vain sovellukseen. Sieltä vaan asetusvalikosta kokeilemaan, kalibroinnin voi aina poistaa.

En olekaan käynty foorumulla aikoihin. Aioin juuri kirjoittaa Pron virheistä, kun huomasin, etten ole ainoa.

Minulla on siis sama ongelma: Pro heittää 1-2 asteen verran ylöspäin. Asensin ulos kaksi tavallista ja yhden Pron. Kaksi tavallista näyttävät parin kymmenyksen tarkkuudella samaa ja Pro on omilla luvuillaan. Ruuvit ovat vierekkäin. Ajattelin, että voin luottaa Prohon, mutta ne kaksi tavallista ovat enemmistönä.

Syksyllä kävin läpi muutaman kotona olevan anturin niin, että laitoin Pron (eri Pro kuin yllä) ja uuden tavallisen Ruuvin (Ruuvi test, eri tavallinen kuin yllä) ihan vanhan Ruuvin (Ruuvi X, niitä kahdeksan eri anturia, yksi per rivi) viereen kiinni ja odotin ainakin vuorokauden. Alla numeroita. Ensimmäinen sarake on vanhan anturin lämpötila, seuraava uuden Ruuvin (Ruuvi test), seuraava Pron. Kaksi viimeistä saraketta kertovat Pron ja vanhan anturin eron, ja Pron ja uuden tavallisen eron.

Numeroista näkee, että Pro ja uusi Ruuvi ovat aika hyvin linjassa, ero enimmillään 0.18 C, mutta Pro ja vanha eroavat noin asteen verran.

Minusta tämä ei siis ole Pron ja tavallisen välinen asia vaan vanhan ja uuden anturin välinen ero. Mutta pitääkö minun kalibroida kaikki anturit ja minkä mukaan?

Olen miettinyt kaikkien anturien laittamista samaan paikkaan ja vuorokauden odotusta, jonka jälkeen näkisi, missä mennään.

Ruuvi X Ruuvi test Pro Pro vs. Ruuvi X Pro vs. Ruuvi test
22.18 23.66 23.57 1.39 -0.09
22.11 23.35 23.31 1.2 -0.04
22.16 23.07 23.04 0.88 -0.03
21.59 21.62 21.53 -0.06 -0.09
21.63 22.57 22.54 0.91 -0.03
21.88 22.64 22.46 0.58 -0.18
20.34 21.17 21.13 0.79 -0.04
26.74 27.71 27.57 0.83 -0.14

Henri 's post of Jan 28, 2:44 PM, Google translates as:The RuuviTag may show the correct temperature, but the RuuviTag attached to the building will be cold for a long time after the air temperature has changed. The temperature of any mass does not change very quickly, even if the temperature of the air changes quickly (for example, snow or ice does not melt immediately when the air becomes warmer). RuuviTag can also be calibrated or changed to display the desired temperature. In the menu in the upper right corner, behind the gear wheel, you can find a setting for changing the measurement values.

paappa53 Replied:
The Ruuvi tag hangs in a plastic bag from the ceiling and is about 50 cm from the walls. The traditional meter is attached to the post, which means that the temperature change of the mass should be visible on it rather than on the Ruuvitag. The phone’s App calibration apparently only takes place on the phone, not on the tag itself. Is it tag specific or does the calibration affect all 3 tags?

Henri replied: Ok, then it shouldn’t matter. Calibration is sensor specific, done in the application and only affects the application. From there just try it in the settings menu, you can always remove the calibration.

Mikko responded with: I haven’t visited the forum in a while. I was about to write about Pro’s flaws when I realized I’m not the only one.

So I have the same problem: the Pro throws 1-2 degrees upwards. I installed two regular ones and one Pro. The two regular ones look exactly the same within a couple of tenths, and the Pro has its own numbers. The ruuvis are next to each other. I thought I could trust Pro , but the two regulars are the majority.

In the fall, I went through a few sensors at home so that I put the Pro (different Pro than above) and the new normal Ruuvi (Ruuvi test, different from the usual one above) next to the old Ruuvi (Ruuvi X, those eight different sensors, one per row) and I waited at least a day. Numbers below. The first column is the temperature of the old sensor, the next of the new Ruuvi (Ruuvi test), the next Pro. The last two columns tell the difference between the Pro and the old sensor, and the difference between the Pro and the new standard.

You can see from the numbers that the Pro and the new Ruuvi are pretty well in line, the difference is at most 0.18 C, but the Pro and the old differ by about a degree.

So I think this is not a matter between Pro and normal, but the difference between the old and the new sensor. But do I need to calibrate all the sensors and by what?

I’ve thought about putting all the sensors in the same place and waiting for a day, after which you’d see where it goes.