Yksinkertainen tapa hyödyntää tageja kotiautomaatiossa?

Minulla on tällä hetkellä käytössä Netatmon sisä- ja ulkoanturit. 24/7 päällä oleva Windows-pöytäkoneeni käy 15 minuutin välein hakemassa Netatmon pilvipalvelusta lämpötiloja ja CO2-pitoisuuksia ja säätää niiden mukaan ilmalämpöpumpun sekä ilmalämmityskoneen parametreja. Skripti on kirjoitettu Pythonilla ja kaikki ohjaus tapahtuu http-protokollalla ja Pythonilla toteutettujen rajapintojen avulla.

Pystyykö Ruuvitageja hyödyntämään tässä niin, että voisin jättää Netatmon lämpötilamittausten luvun pois - käytännössä siis niin, että saisin tageista jollakin Windowsissa toimivalla kyselyllä tietoja ilman erillistä RPi-viritelmää väliin? Netatmo katkoo yhteyttä pakkasella sen verran useasti, että rakentaisin mielelläni vähän luotettavamman järjestelmän nykytarpeeseen. Jatkossa voisi sitten miettiä noita tietojen tallennuksia yms.

1 Like

Moi,

Käytännössä Windows-koneilla BLE-skannaus on aika epäluotettavaa, dataa tulee vain harvakseltaan. Myös Mac OSX-koneissa on samaa pulmaa. Yhteisön tekemät kirjastot käyttävät Linuxin HCIToolia, mutta Windows 10:llä NodeJS-ohjelma voisi toimia.

1 Like

OK, täytyypäs tutustua tuohon tarkemmin. Minulla on kyllä yksi vanha RPi 3B+ joutilaana, että jos ei muuta saa toimimaan niin sitten virittelen isomman ratkaisun suoraan :slight_smile: Epäilyttää vain monien kokemat ongelmat sd-korttien kanssa kun tuossa kuitenkin kirjoitetaan dataa aika paljon ajan myötä.

Olisiko tässä mahdollista hyödyntää virtuaalikonetta, eli asentaisi Virtualboxiin teidän valmiin imagen ja antaisi sen pyöriä tuolla Windows PC:llä taustalla? Koneessa on muistia ja levytilaa sen verran paljon, ettei RPin varastamia resursseja edes huomaisi kaivata. USB:ssä kiinni oleva bluetooth-donglekin löytyy.

Muistaakseni olen joskus ajanut VirtualBoxin sisällä Debiania ja hyvin toimi, mutta siitä olisi vuosi tai pari aikaa.

Itselläni on käytössä useampikin Raspberry joita käytetään niin ruuvitagien kuin muidenkin antureiden lukemiseen. Niissä ei tosin ole tietokantaa, vaan luennan tekevässä python scriptissä ne lähetetään json -muodossa toisilla koneilla (pilvessä ja omalla palvelimella) oleville järjestelmille.

Esim. Pi Zero (wlan versio) on ollut käytössä kaksi vuotta ilman ongelmia. Toinen Raspi (3B) ollut myös pari vuotta käytössä ja ongelmia ei ole ollut.

Eli yksi vaihtoehto on tehdä luku raspilla mutta vain se, eli tietokannat ovat toisella koneella, vaikka sillä Windows koneella.

1 Like

Tuotakin ideaa olen miettinyt, mutta en ole tutkinut sitä sen tarkemmin. Lueskelin vähän lisää ja tällä foorumilla olikin englanninkielisellä puolella hyvä viestiketju, johon taidan laittaa jatkokysymykseni eli mitä muutoksia vakioimagen tuottamaan asennukseen täytyy tehdä, jotta tiedot vain kerätään Raspilla mutta niiden käsittely ja tulosten tarkastelu on sitten jossain toisessa saman lähiverkon koneessa.

Eikös toi Pi boottaa asetusmuutoksella usbilevyltä? 32gb m.2 ssd ja USB adapteri maksaa pari kymppiä varmaan vielä nykyäänkin.