Yhden piirilevyn tuottaminen halvalla

Olisi tarvetta tuottaa yksi prototyyppipiirilevy halvalla, mutta voisiko joku neuvoa, missä voisin tuottaa sen halvalla?

Olen tuottanut joskus piirilevyjä Iteadillä, mutta siellä minimi valmistusmäärä on 10kpl. Nyt kyseessä on vähän erikoisempi tuotos, jota en viitsi tilata montaa kappaletta, jos se ei sittenkään toimi. Mielummin yksi viallinen kuin kymmenen viallista :smiley: . Ja Iteadin toimitukset kestävät aika kauan, joten valmistajan pitäisi löytyä Suomesta tai naapurimaista.

Suomessa kun olen katsellut hintoja niin ne ovat pyörineet siinä 30-60 euron välillä. Aika kovia hintoja, mutta kyllä sen maksaa jos vaihtoehtoa ei ole.

Toki yksi vaihtoehto olisi tehdä itse kotona, mutta kun ei löydy siihen sopivaa välineistöä :frowning: .

Jotenkin uskoisin, että suomalaisilla protopajoilla hinnat olis aika korkeita. Toki jos nopeus on valttia, niin ainahan se maksaa… Itsellä kävi mielessä ammattikorkeakoulut. Ainakin Savonialla on kaksipuoleisen jyrsimiseen tarvittavat laitteisto ja olettaisin että ne olisivat lähes jokaisella eleä opettavalla ammatti- ja ammattikorkeakoululla.

Kokeile? Ei se ainakaan maksa mitään. Koulutusohjelmavastaavaan ottaa vain yhteyttä sähköpostitse. Harjotustöinä ne kuitenkin syötetään oppilaille aivan samalla tavalla kun autoremppareiden ja maalareidenkin työt…

Edit: Lisätään vielä, että aika halpaa jo on jos yksittäisen levyn saat suomessa tuotettua alle 30e.

Kiireellä piti saada tehtyä, mutta jotenkin nyt ne kiireet loppui, kun ensi viikolla pitää astua palvelukseen. Siispä teen tilauksen Iteadilta, kun ei enään kiirettä ole.

Paikallisessa ammattikoulussa, jossa opiskelin elektroniikka puolen, niin siellä oli jyrsin piirilevyjen tekoon. Ainoa harmi on, että opiskelemani ala on siellä lopetettu, joten eivät taida jyrsiä enään piirilevyjä.

Muistin muuten väärin nuo piirilevy hinnat :blush: . Parilta suomalaiselta protopajalta laskiskelin hintoja, niin ne pyörivät 200€ paikkeilla/kpl.

Näin se tahtoo mennä. Kannattaa kuitenkin kysäistä jos talossa on opettaa vielä henkilökuntaa jonka kanssa on hyvissä väleissä. Amiskat kun aika helpolla antavat laitteitaan käyttöön kun asiallisesti osaa vain kysyä. Itse ainakin aina kyselen milloin hitsiä ja milloin oikohöylää :slight_smile:

No nyt alkaa kuulostamaan niiltä hinnoilta mitä itse odotin :smiley: