Olen tässä suunnitellut rakentavani hanskan, josta löyisi joustovastuksia (flex resistor) tunnistamaan sormien asento ja tarvittavat anturit paikan ja kallistuksen mittaamiseen. Data siirtyisi Arduinon kautta Processing-ohjelmaan jolla sitten voisi tehdä kaikkea kivaa. Haluaisin vain selvennystä siihen mitä kaikkea noilla esim. Wiin ohjaimista löytyvillä antureilla voi tehdä. Kiihtyvyysanturi mittaa toki kiihtyvyyttä, mutta esimerkit jotka olen nähnyt, mittaavat aina kallistusta. Enkö voi mitata kiihtyvyysanturilla käden liikkeitä sivuille, eteen/taakse tai ylös/alas? Entä miten gyroskooppi eroaa kiihtyvyysanturista, jos kerran Wiin Nunchuckilla saa kallistuksia mitattua, miksi siihen pitäisi liittää erillinen gyroskooppi?
Saa myös vihjata mista noita joustovastuksia saa ostettua, mahdollisimman halvalla.
Kiihtyvyysanturilla saadaan mitattua “g”:tä, normaalistihan kiihtyvyys on yhden g:n alaspäin (maan vetovoima). Asettamalla anturi haluttuun “nolla-asentoon” ja mittaamalla anturin kolme ulostuloa (x,y,z) ja tutkimalla näiden muutosta voidaan määrittä missä asennossa anturi on. Jos sinulla on käytössä kolme yleismittaria (tai teet arduinoon softan joka näyttäää ulostulojen arvot) ja tutkit miten kallistaminen vaikuttaa ulostuloihin niin eiköhän homma selkeä.
Korjatkaa jos olen väärässä mutta gyroskooppi tietää aina asentonsa maan vetovoiman suhteen, jolloin se antaa suoraan oikean asennon ja on (yleensä) kiihtyvyysanturia tarkempi.
Ei tullut nyt äkkiseltään vastaan mitään alle 10$ flex resistoreita, mutta ehkäpä näistä DIY -projekteista saisi jotain ideoita oman flex sensorin tekemiseen:
Sieltä pitäisi saada osia projektiin, mutta näyttihän tuolla olevan halvimmillaa 9,95 $ valmiita antureita + sivun lopussa on 4 $ antureita, jotka eivät ole speksien mukaisia, mitä se sitten tarkoittaakaan…