Verkkovirran ohjaus releellä

Ostin kiinasta releboardin josta löytyypi 8 relettä joita olen ohjaillut raspberryllä. Releet on luokiteltu kestämään 250 v, mutta uskaltaako noilla kuitenkaan verkkovirtaa alkaa ohjailemaan?

Tarkoitus olisi ihan perus jalkalamppua ohjailla. Yksi vaihtoehto olisi kauko ohjattavat pistorasiat. Onko kellään niistä kokemusta tällaisessa projektissa? Mistähän noita löytyisi halvalla, ebaystä en itse löytänyt halpoja kuin us pistokkeella olevia.

Biltemasta kai noita kauko-ohjattavia rasioita saa halvalla… ja clas-ohlssonilta kans.

Onko linkkiä laittaa tuoho relekorttii? Kiinnostais hieman hommata joku kortti kun tuli aikoinaan viskattua 1wireen tuleva relekortti menee kun alko pelottaa sen sähköturvallisuus ja näin jälestäpäin kyl harmittaa… kun kyseistä korttia ei oo enää saatavilla. Oli neljällä releellä eikä ollu ees kallis. Nykysi on vaan jotai 8 releisiä jotka maksaa melkein satasen. EI oikein innosta semmoiset.

Jaa,a Aloin pohtimaan olikohan relekortti väärä sana. Noh, tuommoinen se oli minkä ostin.http://viewitem.eim.ebay.fi/5V-8-Channel-Relay-Module-Board-for-Arduino-PIC-AVR-MCU-DSP-ARM-Electronic-New/230913899458/item

Muistaakseni noita löytyi ebaystä ihan 5 eurolla, kun vain jaksoi etsiä.

Yhden tuommoisen klasulta ostetun setin kaukoohjattavia pistorasioita jo omistankin. Kun kaukosäätimen avasin, niin näyttäisi että aika vaikea olisi kolvata johdot releelle, kun johtimet on niin pienet. Ja siitäkin tuo on vähän paska, että jokaista pistorasiaa ohjataan kahdella erillisellä nappulalla. On nappula ja off nappula. tarvitsisin siis 2 relettä/pistorasia ohjaamaan tuota, ja sekös vasta tyhmltä tuntuu.

Vähän vaikea menn sanomaan. Meikäläistä ainakin aina pelottaa nuo kiinanihmeet. Itsejuoteltukin tuntuu aina turvallisemmalta kuin kiinalainen halpamassatuotanto :unamused: Itse ainakin pitäisin näppini vähän kauempana virtoja kytkiessä, mutta vähän on ilmassa meikäläiselle tyypillistä hysteriaakin: voihan se toimia oikeinkin hyvin

Mitä siitä pistokkeesta murehdit jos jännitealue on muuten sopiva. Joko vitosen adapteri väliin tai vaihdat pistokkeen, sekään montaa euroa maksa.

Minä kyhäilisin oman relekortin ja ohjailisin sitä. Kalliimmaksi se tulee, mutta tietääpähän tismalleen miten se toimii ja koska se räjähtää. Lisäksi tekemällä yleensä oppii jotain uutta! :wink:

Kokeilin sitten kolvailla tuohon olemassa olevaan kaukoohjattavan pistokkeiden kaukosäätimeen johdot. Johdot sain kyllä kolvattua, ja ne yhdistettäessä kaukosäätimen lähetystä ilmaiseva ledi palaa, mutta mitään ei pistokkeen päässä tapahdu. Prkl!

Uskoisin ongelman olevan siinä, että kun tuo kytkin on tuommoinen kummallinen. Samanmallinen kun kaukosäätimissä yleensäkkin.

Voisin ehkä ostaa sitten tällaiset:
viewitem.eim.ebay.fi/Wireless-Re … 92439/item

viewitem.eim.ebay.fi/USAUS-to-EU … 20277/item

viewitem.eim.ebay.fi/2-AC-Socket … 16615/item

Luuletko että näillä saisin toimimaan? Mitä nyt tuosssa näkyi tuon kauko-ohjaimen piirilevy, niin näytti että siihen olisi aika helppo juottaa johdot releelle. ja uohan on luokiteltu 250 volttiin.

Oletko nyt aivan varma, ettet sitten polta taloa tai muuta vastaavaa? Tuo näyttää hirvittävältä. Verkkosähkö muuttaa vasaran kumipinnan helposti tehokkaaksi vastukseksi.

Itse olen tehnyt rele ja dimmeriboksin seuraaasti.

Pieni sähkökeskusboksi Biltemasta. DIN kiskot sisällä ja pinta-asennetut pistokket erilliseen lautaan kiinni. Niitä ohjaan sitten kolmella viisinapaisella johdolla. Johdot on letitetty, maat ja nollat kytketty kiinni B-boksissa ja vaihejohtoja ohjaillaan DIN releillä ja himmentimillä (itseasiassa moottorinohjaimilla.) Minulla on tuossa vielä automaattisulakkeet ja vikavirtasuojat. Kaikki kauniisti DIN kiskossa kiinni.

Ensimmäisenä pistotulpasta tullessa on kuitenkin pieni boksi, jossa on summeri ja lähtö LEDille. Bonus oli 12V poweri. LED ja summeri kertovat, josko pistotulppa on väärinpäin. Noiden releiden ja himmentimien ohjaus tapahtuu 0-10V jännitteellä tai 12V kytkennällä. Sitä varten mulla on vielä pieni mikrokontrolleri, joka nytkyttelee 12V linjasta jännitettä. Ja juttelee sujuvasti DMX-protokollaa.

Eli pistotulppa - 2-napainen päärele ( vetää vain jos tulppa oikein päin) - VVSK - automaattisulake - releet - himmentimet - pistotulpat.

Näin minä sen tein ja tuolla voi tehdä pieniä valojuttuja jos vain 16A riittää ja suojamaa löytyy sähköstä. Ei ole varmastikaan ainoa oikea tapa. Pistorasiain ohjaukseen riittänee varmaan kaksinapaiset releet.

Jos ei tarvi ohjailla kuin yhtä laitetta kerrallaan, niin siihen on saatavilla suht turvallisiakin vaihtoehtoja. elv.de/output/controller.asp … ail2=29591

Vuokon viisaista sanoista viisastuneena päätin olla sitten hieman varovaisempi. Ostin Nexa pistorasioita ja lähettimen. Kalliiksi tuli, mutta ainakin on turvallinen ratkaisu.
http://www.nexa.se/

kannattaa kyllä olla varovainen noitten kiinalaisten releiden kanssa, ite opin kantapään kautta tänään :smiley: rahamaa.fi/paavo/tiedostot/2013-02-12-015.jpg

Aina kannattaa olla varovainen, jos vain toinen johdin katkaistaan ja laite on kytketty pistorasiaan.
50/50 niin on 230V vielä väijymässä.

Joissakin pöytälampuissa nähnyt, että vain toinen katkaistaan.

Hyvä että tarkistivat sydänkäyrät. Olikahan joku tapaus missä henkilö saanut tällin ja yöllä sitte vasta kuollut. Olis tainnu sydän käyrässä näkyä kumminkin.

Nää verkkovirtajutut on kyllä sitä luokkaa ollu tälläkin foorumilla, että melkein vois säännöissä kieltää niistä keskustelun.
Sähkö on huomattavan vaarallinen kapine väärin nautittuna. Jos ei omaa sähköalan koulutusta, niin pitää suosiolla näpit irti verkkovirtaan liittyvistä asioista. Sähköturvallisuus on huomattavasti isompi asia, kuin pelkkä kosketussuojaus tai maadoittaminen.

Mielestäni niistä keskustelun kieltäminen on aivan turhaa. Eikö voisi saman tien kieltää sellaisilta ihmisiltä pääsyn tänne, jotka eivät osaa maalaisjärkeä käyttää? :wink: