Valotuslaite piirilevyjen valmistusta varten

Olisi rakenteilla valotuslaite piirilevyjen valmistusta varten. Ajatelin käyttää valkoisia teholedejä ja uv ledejä. Valkoiset teholedit: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=1037_1673&products_id=6758 ja uv ledit: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=1037_1675&products_id=6793
Laiteen runko tulee varmaankin puusta ja pinta mitä vasten piirilevy asetetaan tulee pleksistä. Mutta kuika hyvin pleksi läpäisee uv valoa? Turhaan laitan uv ledejä jos pleksi ei läpäise uv valoa. Toimiiko tuon valottaminen käyttämällä noita teholedejä? Vai olisiko vaihtoehtoista levyä piirilevyn ja ledejen väliin?

Mihin valkoisia ledejä tarvitset? Jos haluat edullisesti päästä, niin nämä linkit voisivat kiinnostaa:

dealextreme.com/details.dx/sku.1106
dealextreme.com/details.dx/sku.2398

En muista pleksin UV-läpäisystä, mutta miten olisi tavallinen lasi? Otat vaikka jostain valokuvakehyksestä, jos sattuu näkymään oikean kokoinen, niin ei tarvitse leikatakaan.

Ihan vinkkinä kuitenkin, että muutamien wattien UV-loisteputket toimivat luultavasti ledejä paremmin, koska valo on tasaisempi. Ledejä joutuisit laittamaan kymmenittäin, jopa sadoittain eivätkä ne saa olla kovin lähellä valotettavaa levyä, koska niiden keila on aika kapea.

Tuommosia kommenteja löytyi googlella kuin kahtelin kuinka uv valo läpäisee lasia: http://www.google.fi/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=uv+l%C3%A4p%C3%A4isy+lasista

Laittaisin ledeille tämmöiset heijastimet: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=1037_1681&products_id=6834

Valitettavasti noista heijastimista ei ole hyötyä, koska valitsemasi valkoiset ja UV-ledit ovat jo suuntaavia. Tavalliset punaiset, vihreät jne. ledit ovat himmeän kotelointinsa takia ympärisäteileviä niin kuin esimerkiksi hehkulamput.

Jos oikein muistan niin ainakin osa uv valosta pääsi tavallisen akryylin läpi. Joskus muuten näin tämmösen valoituslaitteen instructables sivustolla joten sieltä vaan ettimään.

Tuommoisen joku tehnyt: http://www.instructables.com/id/UV-LED-Exposure-Box/ Tohon tarvii aikka paljon noita ledejä. Olisiko tämmöinen parempi kuin uv ledit http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=153302581

Jostain olin lukevinani että ainakin valmiiksi lakatut levyt olisivat erityisen herkkiä 350-400nm aallonpituuksille ja että näissä diskojen mustavalolampuissa aallonpituus olisi huomattavasti pidempää. Siis ajatukseen epäkelpo.

Luulisin että eBay olisi hyvä paikka moisten etsimiseen. Äkkiseltäänkin löytyi sadan kappaleen pusseja 395-405nm aallonpituutta päästäviä viisimillisiä alle 10$ pussi.

Edit: Niinpä näkyy tuo edellisen linkin (Uv Led exposure box) kaveri tehneen:

Edit2: Meikäläistäkin kyllä kiinnostaisi kummasti aloittaa värkkäys… Mistähän sitä saisi aikaa? Muutamia mitä on tullut tehtyä niin ihan tuolla 12V halogeenispotilla olen valottanut. Valotusaika on vain herkästi yli puolentunnin…

http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/piirilevyn_valmistusohje.pdf Ilmeisesti jotain tekemistä Kouluelektroniikan kanssa?

Minulla olis 25 kpl UV-ledejå hintaan 2€/paketti. mailia eetu.pulkkinen åt gmail.com
EI ENÅÅ!

Minä rakensin valotuslaitteen kasvosolariumista

Tuossa linkissä on kuva siitä valotuslaitteesta.
img87.imageshack.us/i/09012011132.jpg/

Hyvältä näyttää! Kuinka pitkä valotusaika tuolla on sopiva? Kokemus on osoittanut, että valmiiksi lakatut levyt tarvitsevat kynsiuunilla n. 3min/puoli ja itse lakatut 2min/puoli.

Valmiiksi lakatuilla levyillä on valotusaika noin 3min 40sek.
En ole vielä kokeillut itse lakattuja levyjä valottaa tällä laitteella.

Itse olen käyttänyt tuollaista uv-uunia sp-elektroniikalta.
spelektroniikka.fi/kuvat/75%20tyokaluja.pdf
ja levyinä “VALOHERKÄLLÄ LAKALLA PÄÄLLYSTETYT LEVYT”
spelektroniikka.fi/kuvat/72% … 20jne…pdf

Tekeleitä:
students.oamk.fi/~t9koja01/I … G_0027.JPG
syövytyksessä tapahtu pikku vahinko :smiley:, mutta ajaltaan tuosta vois päätellä jonkun 3min 40sec valotukselle.

students.oamk.fi/~t9koja01/I … %2070W.JPG
Vahvistin (levynpintaan oli näköjään jäänyt paperinukkaa).

Tulipa tällänen setti vastaan juuri tänään, ja ajattelin alkaa rakentelemaan.
http://www.buyincoins.com/details/4-x-9w-nail-art-uv-machine-lamp-light-bulb-tube-dryer-product-3487.html

4x9W + mikrokontrolleriohjaus jollain quadraturella & näytöllä sopivaan peltilaatikkoon.

Itse tein joskus sinisistä ledeistä AVR ajastimella ohjatun laatikon. Sinisistä siksi että aallonpituus olisi mahdollisimman lähellä UV:n aallonpituutta. Ihan hyvin toimi ja valotusaika muistaakseni 7 minuutia tai jotain. Ei ole pitkään aikaan tullut valoteltua kun olen kaikki piitilevyt tehnyt silittämällä. Ei tule ihan yhtä tarkkaa jälkeä, mutta jos ei kovin monijalkaisia SMD-komponentteja ole niin tulos on ihan riittävä.

On muuten hienot sivut! Juuri löysin.

Paras olisi kohdevalo valotettaessa piirilevyä. Pistemäinen valo 30-50cm etäisyydellä. Itse käytin ensin tavallista katuvalolamppua, elohopea höyrylamppu 125W/230v oikean kokoisella kuristimella varustettuna. Kupu piti ensin rikkoa ja sisällä on sitten purkausputki esillä. Tämä antaa hyvän valotusvalon piirilevyille. Sitä ei vaan saa katsoa ja kannattaa pitää kasvonsa kauempana. Oli muutenkin vaarallinen, 230v~ suoraan kosketeltavissa. Pitää ehdottomasti varoa jännitteisenä!! Sitten sain kaverilta ostettua 2-kpl UV-kohdelamppua Philipsin lamppuja. Näissä olikin E24 kanta, mutta kuristin niissäkin tarvittiin. Meni kätevästi piirustuslampun kantaan, joskin hiukan ylitehoinen 60W-max kantaan. Valotus n. 2min valmiiksi pinnoitetulle levyille. Loisteputki on kyllä hyvä, mutta on hajavaloa. Jos laittaisi valoohjaimen , ritiläristikon loisteputken eteen voisi sekin auttaa. Ritilä olisi 20-30mm x1mm lattaliuskoja ristikkona, tietysti samaan tyyliin, kuin joissakin loisteputkivalaisimissa.
Pistevalolla tulee tosi teräviä ja tarkkoja valotuksia. kehityksessä pitää vaan olla tarkkana,ettei kehitä liian kauan. Tavallinen lasi ei läpäise hyvin UV-valoa. Aiemmin kun ei ollut filmiteollisuudella kunnon lamppuja, käytettiin hiilikaarilamppuja. Näyttelijöiden kasvot paloi UV-säteilystä. Sitten joku keksi laittaa ikkunalasia hiilikaarilampun eteen ja UV-säteily minimoitiin. Akryylilevy on hyvä samoin polykarbonaattilevy painamaan piirilevykuvaa piirilevylle, parasta olisi vakuumiraami.

Olen samaa mieltä siitä, että kohdevalo olisi paras valotukseen. Silloin valonsäteet ovat yhdensuuntaiset, ja valotusmaskin varjo tarkkarajainen. Toisaalta, kun kalvon tulostaa peilikuvana, musteen saa suoraan kiinni valonherkkään pintaan, jolloin tilanne ei ole niin kriittinen.

Sen sijaan puuhastelu rikotun elohopeahöyrylampun kanssa on monellakin tapaa vaarallista. Se tuottaa hyvällä hyötysuhteella erittäin kovaa UV-säteilyä, joka on vaarallista niin näölle kuin iholle mutta lisäksi se synnyttää ilmassa otsonia, joten keuhkotkin saavat osansa. Jotkut rakentavat noista otsonaattoreita tunkkaisen auton raikastamiseen.

Valmiit piirilevyt on vielä optimoitu pitkäaaltoiselle (~350-400 nm) UV:lle, joten kova UV ei edes ole kovin hyvää valotukseen. Elohopealampuilla on kyllä melko voimakkaita spektriviivoja juuri oikealla alueella, joten lamppu voisi toimia myös kuvun kanssa.

Itse olen valottanut piirilevyjä tavallisella loisteputkipöytälampulla (n.30-45 min) ja kiinalaisella kynsilakkauunilla (n. 3 min). Esim. 0.2 mm vedot onnistuvat ihan kohtuullisesti SOT-23 ja 0805 koteloiden jalkojen välistä. Oma vaikutuksensa on myös syövytysaineella. Olen käyttänyt natriumpersulfaattia, jonka pitäisi tuottaa tarkempaa jälkeä kuin ferrikloridi.

En lukenut kaikkea ajatuksella, kuin että sinistä on köytetty myös!
Juu, sinisiä ja valkoisia kokeillessa koralli valaisimen kanssa, niin ihmettelin, että toinen ajuri falskaa, kun fosfori hehkuu valkoisten päällä… Mut ei ollutkaan vuotoa, vaan sinisen antama kohtuullinen UV:n määrä!
Eli, joku testaa vaikka tämän tapaisilla?
Osram Golden Dragon Deep Blue

Miksei samantien käyttäisi teho-UV-lediä.
Ebaystä löytyy UV-ledejä 5W:n asti, kalliita kyllä ovat.
Säteilykulma on iso, 120 astetta, joten optiikkaa tarvitaan, jos halutaan lähes yhdensuuntaiset säteet.

Tässä 3W:n UV-ledi.
ebay.com/itm/3W-3-WATT-HIGH- … 53eac58b83

Löytyihän tuo yhdellä UV-teholedillä toteutettu valotuslaite tietysti jo netistä :slight_smile:
yveslebrac.blogspot.com/2010/11/ … e-box.html