Uuden käyttäjän KiCAD kysymykset

Hyvää talvipäivää,

Olen suunnitellut kytkiksiä ja piirilevyjä PADS:llä parikymmentä vuotta. Nyt kuitenkin vanhoilla päivillä ylläpito kävi liian tyyriiksi ja tutustuin KiCAD:iin. Siitäkös seurasi heti muutamia kysymyksiä. Olen saanut aikaiseksi sulautetun kytkennän, muutamia uusia komponenttikuvia ja tulostuksetkin onnistuu hienosti. Mutta mutta, tietokantojen kanssa on ongelmia tai en vain ole hiffannut asioita kun tuo pääkoppa vanhenee, siispä muutama kysymys, joihin joku kokeneempi käyttäjä viitsisi vastata.

  1. Kun teen uuden projektihakemiston ja tallennan sinne tekemäni kytkennän ensimmäisen version (Kytkis_v01), niin kuinka talletetaan uusi versio (kytkis_v02) kun ei ole sitä save as menetelmää. Varmaankin on jokin muu menetelmä. Tätä tarvitaan eri versioiden hallintaan ja jos haluaa palata asioissa taaksepäin. Kuinka valitaan vanhempi versio ja näkyykö se historiapuussa.

  2. Kun teen PCB decalin ja haluaisin tallentaa sen haluamaani hakemistoon saan “GITHUB error” viestin. Mitä pitäisi tehdä.

  3. Kun latailen kytkikseeni osia kirjastosta niin osia on ripoteltuina erilaisiin hakemistoihin. Varsinkin device hakemisto on varsinainen kaatopaikka (johtuneekohan useiden tekijöiden vaikutuksesta ja kun on lähdetty tyhjästä aikojen alussa). Onko mitään mahdollisuutta järjestellä komponentit omiin hakemistoihinsa kuten esim. vastukset ja konkat omiinsa ym. Suurin osa osista on kirjastoselaimessa oikein nätisti järjestyksessä (paitsi device-hakemisto), mutta kun lataat uutta osaa kytkikseen on etsiminen hiukan hakuammuntaa vaikka käyttää hakusuodatinta.

Muutoin ohjelmisto on hyvän tuntuinen ja ainakin kytkiksen teko ja korjailu on joustavaa sekä kommenttien lisäys helppoa.

Olen lueskellut molemmat ruuvipenkistä löytyneet (ja muualtakin) artikkelit enkä ole vielä keksinyt vastausta ongelmiini.
Auttakaa kuka osaa, kohta 2 olisi tärkein apu tähän hätään. Terveisin Pekka. :unamused:

Oma Vastaus,

Jos ei kukaan vastaa niin paras apu on oma apu!

Kyllä asiat yleensä selviää kun on tarpeeksi juomatta, vitsi, vitsi.

Kikadin kanssa pärjää, mutta olisi kiva keskustella jonkun kanssa, joka tuntee ohjelman sisäisen toimintafilosofian, niin pystyisi nuo komponenttikirjastoasiat saamaan mielekkäiksi käyttää.

Terv. Pekka

Niin tuttu tunne. Itse olen kikacia käyttänyt joissain kohdissa vähän, mutta mitään vakavaa en sillä ole tehnyt, koska siinä oli ärsyttävä bugi (joka on korjattu aikaa sitten) silloin kun olin työkaluni valinnan edessä, enkä edes tiennyt mikä on via.

Päädyin kuitenkin gEDAan ja sen opetteluun. “Kaikki muut” käyttivät aina jotain muuta kuten kicadia tai eaglea. Itse jouduin kaivaman vinkkejä muiden projekteista, lukemaan maililistoja jne. Nyt minulla on mielipide, miten projektit pitäisi tehdä gEDA:lla ja se eroaa monista muista, koska se on muovautunut oman tapaani tehdä asiat. Parasta on, että minun ei tarvitse taistella työkalua vastaan vaan voin tehdä sillä haluamani ja se tukee toimintaani.

Eli kokeile, leiki ja tee virheitä. Älä kuitenkaan aloita kokeilemista millään sellaisella, mitä et voi uhrata oppimisen alttarille.

Alkuperäiseen kysymykseesi palaten, oletko harkinnut versionhallinnan kuten gitin, mercurialin tai svn:n käyttöä? Omat ledivilkuttimet ovat kaikki versioituja gitti repooni. Siellä sitten voin kokeilla uusia ominaisuuksia ja peruttaa pöljyyksiä.