USB omaan laitteeseen

Olen aikeissa tehdä laitteen, johon tulisi usb. Löysinkin jo V-USB:n, joka vaikuttaa mielenkiintoiselta. Nyt herääkin kysymys. Osoitteessa usb.org on aikamoisia hintoja, mutta ne koskevat ilmeisesti vain logon käyttöä, ei usb:tä itsessään. Onko näin?

Joku mutu itselläni on, että logoa saa käyttää vasta kun laite on todettu täyttävän tietyt kriteerit ja standardit. Ja näiden testaus yms maksaa. Omaan käyttöösi (ja oletettavasti myyntiikin) saat USB-laitteen kyllä tehdä.

Edit: Joo.

Käytettäessä valmista USB-palikkaa, vaikkapa FTDI:tä, ei käsittääkseeni tarvitse enää maksaa/testata USB-puolta. Noilla on myös Vendor ID. Itse olen käyttänyt FTDI:n UB232R:ää, jolla saa monipuolisen USB-yhteyden (paljon enemmän kuin pelkkä USB<->RS232). Tietysti voi käyttää myös pelkkää FTDI:n USB-piiriä. Noi on niin yleisiä, että ajurit löytyvät nykyään suoraan uudemmista käyttiksistä.

Tosiaan FTDI:ltä alkaa jo hyvin löytyy sopivaa. USB-RS232TTL/3v3 löytyy moduuline ja kaapelina.

Tuossa listaa valmiista kaapeleista
ftdichip.com/Products/Cables … Serial.htm

Ite käyttäny muutamassa projektissa MM232R moduulia tai TTL-232R-5V kaapelia. Tuleviin projekteihin varmaan otan käyttöön tuon UB232R, UMFT230XA tai UM232H moduulin.