Ulkoanturi ja kosteusmittaus

Minulla on kotona toistakymmentä RuuviTagia. Viime päivinä olen vertaillut eri antureitten näyttämiä tuloksia. Kaksi antureista on talvisin kylmässä: toinen kuistilla ja toinen vesikaton alla lämmittämättömässä tilassa, mutta kumpikin on silti sateelta suojassa.

Huomasin, että näiden kahden anturin kosteusmittaus on pahasti pielessä. Kuistilla oleva anturi näyttää lähes aina 100 %:n kosteutta. Vesikaton alla oleva anturi näyttää 75 % kun taas samaan tilaan laittamani muut anturit näyttävät 55-57 %. Kokeilin kolmella muulla anturilla. Lämpötilassakin on pieni ero, noin aste. Mielestäni odotin riittävän kauan, että mittauslukema tasoittui, useita tunteja.

Onko niin, että ulkona tai lämmittämättömässä eli välillä varsin kylmässä ja kosteassa tilassa olevan RuuviTagin kosteusmittaus kärsii?

Käytännössä lähes kaikki kosteusanturit alkavat näyttämään korkeampia lukea mikäli ne ovat pitkään erittäin kosteassa ilmassa (>80%). Se on niiden ominaisuus. Anturit palautuvat takaisin kalibrointitasoonsa, kun ne ovat kuivassa ilmassa pitkään tai sitten ne palautetaan takaisin esimerkiksi uunittamalla piirilevyä +100C @ 1-3h.

Kiitos neuvosta. Uunikäsittelystä olikin joskus aiemmin puhetta, mutta silloin en ymmärtänyt, että kosteusanturin pikkuhiljainen saturoituminen ulkona on normaalia.

Pitää laittaa anturit uuniin, varmaankin ilman koteloa ja paristoa, seuraavalla kerralla, kun uuni on lämpimänä.

Huomasin, että pakastimen termostaatti on aika epätarkka: asetuksella -20 mittasin -28. Onkohan uuni yhtään tarkempi. Uskallanko luottaa uunin lämpötila-asetukseen vai onko riski, että piirilevy tuhoutuu, jos uunin asetusarvolla 100 astetta uuni onkin paljon kuumempi?

Moikka,

halvat uunit ovat epätarkkoja, kalliit (ja uudet) pitävät pareminn lämpönsä. Pakastimesta en tieä mutta jääkaapissa on todella erilaisia lämötiloja, alhaalla takaosassa +3, kun ylhäällä edessä +9

Pakastimessa varmaankin pyritään pitämään sama lämpötila joka paikassa tai ainakin riittävän matala kaikkialla. Jääkaapissahan on tarkoituksella eri alueita eri elintarvikkeille.

Mutta uunin käytöstä. En oman uunini tarkkuutta tiedä, mutta osaakohan @henri sanoa, miten kuumassa piirilevy vielä säilyy ehjänä?

Pakastimessa lämpötila vaihtelee yllättävän paljon ja se vaihtelee myös paljon paikan mukaan. Massaa hieman ympärillä ja lämpötila vaihtuu hitaasti ja taas suoraan jäähdytysrivaston päällä vaihtelu on nopeampaa.

Piirilevy ilman paristoa kestää aika korkeitakin lämpötiloja (esimerkiksi 120C), mutta kannattaa tosiaan laittaan mieluummin alakanttiin kuin liian kuumaksi.

Paistoin yhtä Ruuvia muutaman tunnin. Nyt kosteusarvo on pienempi ja tuntuu yhä toimivan.

Pakastimen lämpötilasta: minusta vaikuttaa aika tasaiselta, ks. kuva.

2 Likes

Mulla ulkoanturi myös näytti kokoajan 100%. Uunitin tägin ja se näyttikin “fiksua” lukemaa mutta kun vein ulos, oli tulos käytännössä hetipuoliin taas 100% eikä ole tästä muuttunut.

Olisiko hyviä ideoita? Uunissa oli kiertoilma 100 astetta ja vieressä “kinkkumittari” mittaamassa että siinä myös ollaan, lämpötila taisi sen mukaan olla 99 astetta eli aika hyvin voisi pitää paikkansa.

Google translates this as:

I have a dozen RuuviTags at home. In the last few days I have compared the results shown by different sensors. Two of the sensors are in +the cold in winter: one on the porch and the other under the water roof in an unheated space, but both are still protected from the +rain.

I noticed that the humidity measurement of these two sensors is badly wrong. The sensor on the porch almost always shows 100% humidity. +The sensor under the water roof shows 75%, while the other sensors I put in the same room show 55-57%. I tried with three other +sensors. There is also a small difference in temperature, about a degree. I think I waited long enough for the reading to even out, +several hours.

Is it the case that the humidity measurement of the RuuviTag that is outside or in an unheated, i.e. sometimes quite cold and damp, area +suffers?

In practice, almost all humidity sensors start to show higher readings if they are in very humid air for a long time (>80%). That is +their characteristic. The sensors return to their calibration level when they are in dry air for a long time or they are returned by, +for example, baking the circuit board at +100C @ 1-3h.

Thanks for the advice. There was talk of oven treatment sometime before, but then I didn’t understand that the gradual saturation of the +humidity sensor outside is normal.

You have to put the sensors in the oven, probably without the case and battery, next time when the oven is warm.

I noticed that the freezer thermostat is quite inaccurate: with the -20 setting, I measured -28. Is the oven any more accurate? Do I +dare to trust the temperature setting of the oven or is there a risk that the circuit board will be destroyed if the oven is much +hotter with the oven setting of 100 degrees?

cheap ovens are inaccurate, expensive (and new) keep their heat better. I don’t know about the freezer, but the refrigerator has really +different temperature settings, at the bottom in the back +3, while at the top in the front +9

In the freezer, the aim is probably to keep the same temperature everywhere, or at least low enough everywhere. In the refrigerator, +there are purposely different areas for different foods.

But about using the oven. I don’t know the accuracy of my own oven, but can @henri tell me how hot the circuit board still remains +intact?
Henri:
The temperature in the freezer varies surprisingly much, and it also varies a lot depending on the location. A little mass around and +the temperature changes slowly, and directly on top of the cooling rack the change is faster.

A circuit board without a battery can withstand quite high temperatures (for example 120C), but it’s really better to put it in the +lower case rather than being too hot.

Mikko: I baked one Ruuvi for a few hours. Now the humidity value is lower and it still seems to work.

Regarding the temperature of the freezer: it seems pretty even to me, see picture.

on 2024-01-31
Teemu_Lehtinen added:
For me, the external sensor also showed 100% all the time. I baked the tag and it looked like a “smart” reading, but when I took it out, +the result was almost immediately 100% again and has not changed since then.

Any good ideas? The oven had circulating air at 100 degrees and next to it a “ham gauge” was measuring that it was in there too, the +temperature was probably 99 degrees, so it could very well be true.