Tuulimittari

Meillä on firmalla Tuulivoimala.com firmasta ostettu tuulivoimala ja kun kyseinen firma on mennyt konkkaan niin supportti on aika huonoa…

Eli ongelmana on se että turbiini ei toimi, koska tuulimittari ei toimi ja näyttää kokoajan 0 m/s.

Avasin tuulianturin ja sisältä löytyi piirilevy jossa yksi transistori pari konkkaa ja muutamia vastuksia.
Lisäksi yksi opto kytkin? Eli ainakin Elfa käyttää termiä luku haarukka?

Mutta siis käsittääkseni haarukan toisella puolella on led ja toisella puolella optokytkin ja niiden välissä kulkee tuulimittarin akselilla pyörivä hammaslevy jonka pulsseista saadaan laskettua tuulen nopeus.

Piirilevylle tulee 5 VDC ja GND ja Output pitäisi olla myös 5 VDC, tietysti pulssitettuna tuulen nopeuden mukaan.

Olen nyt mitannut levyllä olevat vastukset (olivat pintaliitos vastuksia joista sain selville niiden resistanssin ja mitattuna ne olivat OK) Lisäksi vaihdoin toisen 47uF konkan ja transistorikin on uusi.
Eli ainut mitä on vaihtamatta on toinen pieni pintaliitos konkka ja juurikin tuo “lukuhaarukka”

Löysin googlettamalla tuon lukuhaarukan speksinkin, mutta suurimaksi osaksi se on kiinaa…
Ohessa kyllä muutama arvo mitä ymmärsin:
If 50mA
Vr 5V
P 75mW
Vceo 30V
Veco 5V
Pc100mA

Kytkin tuohon kortille vaadittavan 5V ja mittasin skoopilla OUT liittimistä, niin sieltä kyllä tuli kantti aaltoa ulos kun mittaria pyöritteli, mutta “porras” oli vaan 0,8V eikä vaadittava 5V

Tuo 0,8V on vähän hassu. Se voisi olla jokin kynnysjännite.

Koska kytkentä ei ole iso, sen piirtäminen on melko nopeaa. Kehtaatko ottaa jonkin työkalun ja riipaista, että voidaan varmasti arvata oikein.

Ja mahdollista on, että anturilla onkin open collector lähtö. Eli ulostuloon tulee 5V heikohko signaali ja sitten sitä nyvitään alas ja itse tekisin juuri noin, mutta en mene sanoon jos joku muu tekisi myös.

Ja jos tuo toimii ja maattaa ulostuloon saapuvaa viittä volttia niin syyllinen on lähtevässä johdossa, tai kauempana.

Mikä olisi hyvä ohjelma piirtää tuo kytkentä? Tai sitten piirrän ihan paperille ja skannaan sen johonkin nähtäville?

Tosiaan tuulimittarilta menee tieto johonkin kiinalaiselle logiikalle joka sitten ohjaa myllyn kontaktoreja ym.

itse käytän gschemiä qucs jne. Tarpeesi ei liene jatkuva joten jokin websovellus voisi olla hyvä.

Ainakin circuitlab.com tarjosi websovellusta. Kokeilin ja ehdin piirtämään juuri tuon kuvan ja koska demomoodissa ei anna ottaa kuvaa itselleen niin olin virittämässä kuvakaappausta niin löi rekisteröidy overlayn naamalle. Meni pidempi aika pelastaa kuva sen alta ja tappaa kiusalliset elementit pois. rekisteröitymällä ehkä olisi kiva työkalu.

Joten paperi kynä ja skanneri on ihna hyvä.

Mun ajatukseni miten tuollaisen tekisin open collector lähdöllä ja saisin 0,8V näkymään skoopin jalassa ehkä
optohaarukka.png

Kicad on ihan hyvä, mutta siinä on hieman opettelukynnystä. Toisaalta täällä jossain on ohjeita sille.

Tai EagleCad. Käyttöönotto on ehkä kicadia helpompi, aloittelija ystävällisempi (mutu). Itse käytän kicadia.

Mutta onko jossain tuollaista palvelua, että sutasepa nyt tästä ja jaa foorumilla?

Ois meinaan tosi kova juttu. Ois ees tuo wedana.org pystyssä…

http://i1349.photobucket.com/albums/p760/Mika_Vilhu/20140407_0821281_zpscfdabe0b.jpg

Tuon linkin takaa löytyy piirros tuosta mittarin kytkennästä.

Tuo kytkentä on open emitter, eli out nastaa nykäistään alas, kun Q1 johtaa. Q1 johtää silloin kun ääh. Koitan simuloida illalla. Nyt hörpin finrexinit.

Tilasin jo hätäpäissäni uuden:
http://www.ebay.com/itm/LM393-Correlation-Photoelectric-Sensor-Infrared-Correlation-Count-Sensor-Module-/251465959664?

Pitää koittaa tuota jos sillä lähtisi toimimaan?
Mutta haluaisin ihan oppimis mielessä saada tuon nykyisenkin toimimaan. Tiedä onko syynä kiinalainen piirilevy, eli jossain huono kontakti tai vastaavaa. Olen kyllä kaikki tinaukset käynyt jo pari kertaa läpi…

Miten yleisesti, hajoaako tuollainen optohaarukka kuinka helposti? Koska jos se on vaan rikki, kun lähes kaikki muut osat on jo vaihdettu. Ei kehtaisi tilata pelkästään tuota osaa kun tulee enemmän hintaa toimituskuluille kuin itse osalle. Lappeenrannassa ei oikein ole elektroniikka komponentti kauppoja

lappeen Rannassahan on yksi parhaista, Laatu-Sähkö. Muistaakseni kahdesti viikossa lähtee tilaus Elfalle jne, joten niiden valikoimista voi myös katsella (liikkeen hyllystä tuskin löytyy).

Tosiaan tuoltahan niitä on tullut haettua, mutta erikoisemmathan menee tilaukseen. Pitää varmaan etsiä uusi “luku haarukka” jos se sitten sillä tulisi kuntoon? Mutta koitan ensin nuo kokonaan uudet optokytkimet jos niillä saisi tuulimittauksen toimimaan