Töllökaupoille pitäisi suunnata

Hei,

töllötin pitäisi ostaa, mutta mikä, mistä ja mihin hintaan? Vähintään 42’’, HD-viritin sateliiteille, USB-PVR ja 600-1000e. Rahoille pitäisi saada parasta mahdollista vastinetta, joten ehdotukset otetaan vastaan. Joku näistä varmasti täällä jotain ymmärtää, minä en :slight_smile:

Ajatus oli selvitä yhdellä kaukosäätimellä ja ilman erillistä digipoksia, mutta tietääkö joku tuon PVR:n toimivuudesta? Mites timeshift ja eri kanavan katsominen nauhoituksen aikana?

Juha

Itse ostaisin tv:n mahdollisimman simppelinä monitorina. Kannattaa katsoa niiden kauppojen tarjonta joista olet valmis ostamaan ja lukea muutama arvostelu kuvanlaadusta ja käytettävyydestä tarjolla olevista malleista.
Virittimeksi sitten joku ulkoinen laite joka täyttää haluamasi kriteerit (satelliittiviritin, tallennus sisäiselle/ulkoiselle levylle jne.) ja taas muutaman arvostelun lukaisu netistä tukemaan päätöstä.
Yhden kaukosäätimen ratkaisuksi suosittelen ehdottomasti logitechin “ohjelmoitavia” yleiskakeja. Itsellä on vanhempaa harmony sarjaa oleva säädin jolla ohjaan digiboksia, telkkaria, bluray soitinta ja hdmi-jakajaa. Noissa logitechin kakeissa on todella helppo käyttöönotto ja aktiviteettien säätäminen. Omassa kakessa on kolme aktiviteettia; “Katso TV:tä” joka pistää telkkarin ja digiboksin päälle, pistää tv:n oikealle inputille, säätää volumea digiboksista, kanavavalinnat menee digiboksille ja mutenäppäin mykentää telkkarin kaiuttimen. “Katso DVD” taas pistää tv:n + blurayn päälle, säätää volumea telkkarista ja ohjainnäppäimet menevät dvd-soittimelle, “Katso tietokoneelta” pistää tv:n päälle ja kaikki ohjaukset menevät tv:lle.
Konfiguroinniltaan tuo on todellakin “tee kerran ja unohda” tyyppinen ratkaisu. Kerran kun säätää toiminnot mieleisekseen ei säätöihin tarvitse koskea ellei osta uusia laitteita.

Typin kanssa samaa mieltä. Erilliskomponenteista saa sellaista kuin haluaa. Muuten saat kalliilla ratkaisun, jonka joku muu on tehnyt ja se ei kuitenkaan osaa tehdä haluamaasi temppua.

Oma ratkaisu oli kohtuullinen töllö, jossa DVB-(T,C) vastaanotto, satelliitti viritelmä ATK:ssa, Raspberry Pi ja openelec, sekä elektroniikkaa joka ohjaa näitä. 6-kanavainen vahvistin. toslinkista audioon muutos, HDMI-valitsin.

Aikaa palanut ihan hulluna, rahaa ei niinkään, pieniä vikoja vielä, mutta nyt kaukosäädin on jotain millä kehitin itseäni paremmaksi koodariksi ja puhelin hoitaa kapulan virkaa webin yli.

Ehkä katsoisin miten järkevää on ostaa DVB-T2 virittimellä oleva televisio, kun kuitenkin HD-lähetykset ovat tulossa. Mutta joo, aika paljon vähemmän ärsyttää jos TV:stä puuttuu vaikka DLNA ja/tai koodekki tuki on kehno kuin että siinä on huono kuvanlaatu, liiketoisto tai katselukulmat (viimeksi mainittu puute taitaa olla harvinainen tänä päivänä), koska ne voi lisätä erillislaitteella.

Mä rakennan kaiken taas dlna:n varaan. VDR:llä tallenteet levylle ja dlna:n lävitte sit kattelen ne. Koodekit voi olla mitä vaan missä vaan, mutta pc:llä on helppoo konvertoida sopivaan kodekkiin.

minidlna puukoteltu jo siihen malliin, että alkaa kohta toimia. Ei puutu enää kuin isompi kovalevy ja tv-kortti penseestä. Kotiautomaatiolla toimii dlna:sta poistot ja myös jos on tallennettu vdr:llä niin jos on katottu yli 70 prossaa niin tuhotaan jne. Kivaa skriptailua.

Minä kyllä vähän komppaan ketjun aloittajaa. Jos alta tonnilla saa hyvän television jossa jo on kaikki mitä kaipaa, niin miksi sitä niin hirveästi säätämään? Minulla ei ainakaan aikaa ole harrastaa, vaan katson, että töllön tulee toimia lähes out-of-the-box -meiningillä.

Itse ostaisin Philipsiltä jonkun kauniin 46’’ -tuumaisen ambilightilla. Verkkokaupassa on monta mistä katsella mallia :slight_smile:

Jotain tämänkaltaista itsekin mietin. Töllö HD-virittimillä, ulkoinen USB-kovo tallennukseen ja ajansiirtoon ja Apple TV streamaamaan videot ja kuvat koneelta töllöttimelle. Mutta mutta, heitelkää ihan konkreettisia laite-ehdotuksia?