Tiskialtaasta sähköiskuja

Viikon verran olen asunut uudessa asunnossa ja huomasin, että kun keittiössä koskee samaan aikaan tiskipöytään ja pistorasiaan kytketyn laitteen metallirunkoon niin saa pienen sähköiskun. Isku ei ole kova mutta kuitenkin inhottavasti nipistää sormessa. Missähän voisi olla vika?
Omat huomiot:

  • Ei ilmeisesti ole kyse staattisesta sähköstä kun pitää koskea sekä tiskialtaaseen ja laitteeseen, toinen ei riitä.
  • Yleismittarilla tiskialtaan ja sähkölaitteiden kotelon(tai pistorasian suojamaan) jännite-eroksi sain noin 200 mV. Miten noin pienestä jännitteestä voi muka saada sähköiskun?

Talossa on ainoastaan keittiössä maadoitetut pistorasiat, eli lienevät jälkeenpäin lisätty.

Vaikuttaisi siltä, että tiskipöytää ei ole kytketty (kunnolla) talon maadoitukseen tai pistorasioiden suojamaadoitusta ei ole tehty kunnolla, jolloin jännite-ero pääsee syntymään. Kannattanee mitata jännite tiskipöydän ja pistorasian “metallilippojen” väliltä.

Sinänsä huolestuisin hieman jo tuosta, koska jos suojamaadoitus ei ole kunnossa, pahimmillaan tilanteesta voi tulla hengenvaarallinen, kun rikkoutuneen laitteen koteloon pääsee “kova sähkö”.

Tarkista/tarkistuta hellan sähköt, olen törmännyt väärin nollattuun sähköhellaan, josta tuli virta tiskialtaaseen kun laittoi sopivia astioita (sähköä johtavia) yhdistämään hellaa ja tiskiallasta.

Kari

Mikäli edellinen neuvo ei auta niin vika voi johtua myös siitä, että kupariputkia ei ole maaadoitettu(tai ainakaan oikein) etenkin vanhoissa taloissa törmää tähän. Tiskiallasta ei muulla tavoin maadoiteta kun putkien välityksellä yleensä.

edit. näköjään vanha keskustelu mutta meni jo

Eipä ole koskaan noin itelleni sattunu…kannattaa olla varovainen! Mä olen saanu pieniä sähköiskuja jostain johdoista, ei tunnu kylläkään kauheen miellyttävältä mut hyvä ettei pahempii oo ollu.

Kuulostaa oudolta. Aika jännä jos ovat rakennus vaiheessa tollasen mennyt mokaamaan. Ainakin aamusin herää hyvin jos meinaa kahvia keittää.

Kerrankos se Imatran koski talon KeViä heiluttaa… :smiley:

Jos asia ei ole vielä selvinnyt niin mittauta eristysvastus keittiön pistorasiasta. Melko yleinen tuollainen syy on että joku on porannut ruuvin tai lyönyt/ampunut naulan johdon läpi ja se on katkaissut kevin sekä yhdistää sitä vähän eli toisinsanoen aiheuttaa vuotovirtaa…

Kun johto pääsee hapettumaan voi pahimmillaan tämä aiheuttaa kuoleman… Myös nämä kytkentä asiat kannattaa tarkistaa… Erään tuttavani luona suihku antoi samalla tavoin ja sähkökiuas oli talonmiehen vaihtama vanha kiuas jossa vastus pääsi vuotamaan runkoon…

näillä ei kannata leikkiä :astonished: