Tietokoneen kaiuttimet

Aloin muutama viikko sitten miettimeen koulussa käsityö työtä ja aloin rakentamaan kaiuttimia johon tulee kaksi pää kaiuttinta ja yksi subbari. Vahvistimen teen itse ja päädyin tämmöseen malliin: Tri-mode vahvistin.

Vahvistimen rakennus on siinä vaiheessa että kaikki liittimet ja komponentit on hankittu ja piirilevy on reikiä vaille valmis. Koteloiti tulee vahvistimelle aika lailla samalla tavalla, kuin noissa ohjeissa. Virranlähteeksi tulee tietokoneen vanha virranlähde.

Kuva melkeen valmiista piirilevystä. (Merkasin oikeaan laitaa nuolella kohdan josta katkesi johdin hioessa syövytyksen jälkeisiä ylimääräisiä kuparin palasia.)
Piirilevy.JPG

Ja tässä kaikki muut komponentit paitsi vastukset.
komponentit.JPG

Kauittimet rakennan tämmän: ohjeen mukaan, mutta tulee vaan yksi subbari kuutio ja pääkauittimet tulee hieman eri muotoseen koteloon ja erin malliset elementit.

Vaikuttaa ihan mukavalle projektille. En tiedä, kun olen enempi putkimiehiä. Vahvistimen kun kuuluu olla massava. Takaisinkytkentää tuossa ei ollut, mutta se lienee tuon piirin ominaisuus?

Tuossa pienissä päissäni tuli mieleen pikkuisen mieleen, että tuohon olisi hieno rakentaa säröilevä virtakytkin. 8,5 euron metallinen lukkiutuva painokytkin. http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/56%20painonapit,%20kytkimet,%20pienoisvivut.pdf Normaalisti valo palaa täysillä, mutta särön iskiessä se sammutettaisiin. Yksi transistori ja kaksi vastusta. Kytkimen saa pääväreissä.

Noita olen käyttänyt auton lisävalojen ohjausnappuloina ja ovat tykänneet. Vastusta on tarvinnut antaa, jotta himmenevät kivasti ja yhden kerran tein LDR himmennyksenkin.

Ei mullakaan tieto näistä audio systeemeistä paljoa ole. Kyllä uskoisin, että tuossa vahvistimessa riittää teho mun käyttöön hyvin. Tässä muuten vielä linkki noitten kauitin sarjan ja vahvistimen yhteensovituksesta:
Tri-mode vahvistin tietokonekaiuttimille sovitettun

Kiinnostavalta vaikuttaa tuommoinen kytkin, voisi lisätä tähän projektiin hyvin, jos ei heti niin myöhemmin.

Harmi, kun mulla ei ollut mahdollisuutta moiseen yläkoulussa. Ei ollut mitään elektroniikkaa mahdollista harrastaa, joten en niin hirveästi niistä tunneista tykännyt.