TI-laskimien näyttöongelmien korjaaminen

Olen törmännyt useisiin Texas Intrumentsin laskimiin joissa on ollut näytössä häiritseviä viivoja. Sain käsiini lahjoituksena Texas Intrumentsin Voyage 200 laskintietokoneen. Laskimen näytössä oli useita mustia pysty- että vaakaviivoja jotka estivät käytön kokonaan.

Syynä näihin on yleensä yhteysongelmat itse näytön ja näytönohjainpiirien kanssa. Näytöt ovat yhdistetty emolevylle yleensä ”flat flex” kaapeleilla ja näistä ajankanssa pettää yleensä emolevyn pään liitokset. On puhuttu jopa että TI valmistaa laskimet hajoamaan.

Kuvassa laskimen pystyviivoja – tässä kuvassa laskimen vaakaviivat ovat jo korjattu.
20120902_162740.jpg

Kaapelin yhteysongelma diagnoosin voi tehdä painamalla lcd paneelia hennosti emolevyyn laskimen ollessa päällä ja katsomalla katoaako osa viivoista.
Vika on helppo korjata sulattamalla liitoksessa käytetty tina jolloin yhteys kaapelin ja emonvälillä syntyy uudelleen. Hyvä työkalu tässä on silitysrauta. Itse käytän 30euroa maksanutta Philipsin matkasilitysrautaa täydellä teholla.

Käytetty työkalu
20120905_202515.jpg

Ensin puretaan laskin poistamalla ruuvit ja avaamalla muovikuoret. Tämän jälkeen näytön ja piirilevyn väliin asetetaan esim 3kpl taiteltuja a4 papereita estämään lämmönsiirtymistä emolevyltä näyttöön ja estämään näytön naarmuuntumista.
20120902_171312.jpg

Oheisissa kuvissa on esitetty punaisella laatikolla kohdat joista tässä yksilössä on kaapeleita lämmitetty täydelläteholla noin 1min 30sec painaen noin 8kg voimalla. Kaikkien viivojen poisto vaati useita lämmityskertoja erikohdista.
20120902_163017.jpg
ii.jpg

ITSE NÄYTTÖPANEELIA EI TULE LÄMMITTÄÄ KOSKA TÄMÄ RIKKOO PANEELIN!

Lämmitysten jälkeen laite palautuu jälleen täyteen laskenta ja toimintakuntoonsa.
20120902_171025.jpg

Aina kysymys ei ole kuitenkaan pelkästään liitosongelmista mutta 90% TI tapauksista kysymys on pettäneistä kaapelin ja emolevyn liitoksista.

Osa pystyviivoista palasi normaalin muutan viikon käytön jälkeen. Korjaantuivat kyllä uudelleen lämmittämällä.