tennistykki + arduino

Hei

Esittelen oman projektini,joka on tarkoitus toteuttaa talven pimeinä iltoina. Hieman taustaa. Minulla on käytössäni 90 -luvun tennistykki ihr tennispartner. Mekaniikkaosat toimivat, mutta laitteen ohjelmoitava logiikka + kaukosäädin temppuilevat säännöllisesti. Olen yrittänyt metsästää laitteelle kytkentäkaaviota, siinä onnistumatta. Ajatuksena heräsi, ohjaimen toteuttaminen arduino komponenteilla ja ohjelmoinnilla. Vai onko teillä parempaa ideaa. Arduino on vielä minulle vieras, mutta tahto opiskella asia on suuri.

Tennistykissä on
1 moottori, joka pyörittää pallon syöttölaitetta (5 reikää)
1 moottori, joka syöttää pallot kouruun josta pallot ohjautuvat eteenpäin
2 moottori, ylä ja ala, jotka antavat pallolle lähtönopeuden (ylä / alakierre)
1 moottori joka nostaa / laskee pallon lentorataa
1 moottori, jonka avulla hoidetaan sivuttaisliike oikea / vasen
3 reed rele härpäkettä, joiden avulla asemoidaan sivuttaisliike
3 reed rele härpäkettä, joiden avulla asemoidaan pystyliike ylös / alas
1 kytkin, jolla ohjataan pallon syöttölaitetta

Miten lähtisit purkamaan haastetta?
image10.jpeg
image1.jpeg

Niin täsmennyksiä.

Pallon lähtönopeuden moottorit ovat tasavirta -moottoreita ja pallon lentoradan korkeuden ja sivuttaisliikkeen moottorit ovat vaihtovirtamoottoreita, joita reed-releet ohjaavat…pysäyttävät. Moottorit eivät vaihda suuntaa ja pyörivät tasanopeudella.

Ensimmäisenä tulee mieleen seuraavat asiat:

  1. Arduinon kylkeen yksiköt, jotka säätävät pallon lähtönopeutta.
  2. Voisiko reed releet korvata anturilla, joka aistii akselin pyörimisen

Ohjelmasta:

  1. Manuaaliohjaus säätimillä, nyt pitkän johdon päässä säädin, pallon nopeudelle, aikaviiveelle, tykin rungossa säädin ala / yläkierteelle. Voisiko ohjaus toimia langattomasti?
  2. Automatiikka. Esitallennettuja liikeratoja, etukenttä -takakenttä, oikea-vasen, ylä-alakierre