Tasopeilin kääntäminen ohjelmallisesti

Miten saan käännettyä pientä tasopeiliä ohjelmallisesti esimerkiksi asteen kymmenesosan tarkkuudella? Mikä olisi mahdollisimman yksinkertainen ja halpa tapa? Peili pitäisi saada kääntymään sekä vaaka- että pystyakselin suhteen.

Minkä kokoinen peili olisi kyseessä? Ongelmasi on lähes puhtasti mekaaninen.

Jos minä nyt laskin oikein, niin esimerkiksi 50mm peili, joka on toisesta reunasta kiinni, heilahtaa toisesta reunasta vähän vajaa 9 millin saturaista niin kymmenesosa astetta on värähtänyt. Voin tietenkin olla väärässä (alfa * pii * r)/180 astetta = sektorin kaaren pituus. Tuo 9 saturaista on se mitä oli mopon männän ja pytyn välys silloin kun minä olin nuori…

Peilinä olisi CD-levy. Sitä pitäisi pystyä kääntelemään siitä keskikohdasta…

50mm tai 60mm säde, sama millimetrin kymmenesosa reunalla on 0,1 astetta seinällä. Tämä muutos sitten saavutetaan hyppäämällä tasajalkaa lattialla.

Mutta koska kysit ohjelmallista tarkkuutta niin vastaus on servo ja 16-bittinen timeri. 50 hertsin PWM pulssisuhteella 5-10% Jos onnistut virittämään kellon sopivasti ja saat koko 65535 tarkoittamaan 20ms, niin silloin yksi askel laskurissa on 0,3mikrosekuntia. Mikäli askel 3277 on 0 astetta ja askel 6553 360 astetta (5% ja 10% arvot) niin 0,1 asteen tarkkuutta ei muuten saavuteta, koska yksi aste on noin yhdeksän askelta.

Seuraaavaksi on mietittävä steppereitä. varttiaskelin ajellen 900 pulssia kierros, 1/8 askelin riittäisi 450 pulssia/kierros moottori, mutta noita pulsseja laskemalla sitten voit sanoa olevan tarkkuuden jotain ohjelmassa.

Mulla onkin 10Mpix kamera puhelimessa ja 6Mpix kamerassa. Sama juttu. Mekaaninen tarkkuus sanoo, että kameralla otetaan kuveja ja puhelimella soitellaan.

Mutta mieleen tuli myös yksi idea. Tarvitset kaksi risaa kovalevyä. Kiinnitys jotenkin CD-levyn kulmaan 120 asteen kulmissa ja kolmas kulma tukevasti ja joustavasti paikoilleen. Sitten vain jotenkin ajelet lukupäällä sitä levyä eri asentoihin. kovalevyistä siis käytyetään lukupäätä ohjaamaan CD-levyn asentoa.

Jos jostain saat romutetun likkuvan valon, niin siinä voi olla liikkuva peili ja nekin ovat melko krouveja liikkeissään noin niinkuin isossa tiloissa. Mekaniikka on kuitenkin melko hienoa ja toleranssitonta, jotta on päästy siihen. Tämä on ihan oikeasti vaikea juttu, mitä yrität. (Ja kohta joku mekaniikkajumala osoittaa minun väitteeni vääräksi)

Onko tässä jotain vaatimuksia kääntönopeudelle ?
Jos kääntö saa olla hidas, matoruuvi/hammasratas+askelmoottori kummallekin akselille voisi olla toimiva ratkaisu.