Tagi kompostiin?

Kompostin käynnissä pitäminen talvella vaatii jkv harrastuneisuutta ja haluaisin helpotusta kompostorin lmpötilan seurantaan. Uskallankl laittaa tagin lämpökompostpriin? Lämmöt nousee suurinpiirtein ad 50-55 asteeseen. Ehkä laitettava johonkin kosteudenkestävään pussiun ja kiinnittää esim. kannen sisäpuolelle :thinking:

P.s. Eka tagi seuraa horrostavan kilpikonnan boksin sisälämpötilaa ja kiitettävästi raportoi asennonvaihdoksetkin :slight_smile:

Lämpötilan puolesta 50-55 astetta ei pitäisi olla minkäänlainen ongelma (tagissa käytettyjen osien luokitus on -40 ja +85 väliltä), mutta jos ilmankosteus on jatkuvasti 100% tienoilla, saattaa tagin sisään kondensoitua kosteutta. En ole asiantuntija kompostien suhteen, mutta uskoisin että suhteellinen ilmankosteus lämpökompostin sisällä on paljon alhaisempi korkeamman lämpötilan vuoksi joten en usko että tuosta tulee ongelmaa.

Jokatapauksessa lyhytaikainen (jotain päiviä tai jopa viikkoja) kestävä 100% tienoilla oleva kosteus ei normaalisti ehdi kondensoimaan riittävästi kosteutta tagin sisään. Minulla on kohta viitisen vuotta ollut yksi tagi saunassa ja yksi pihalla missä ilmankosteudet suomen talvissa on useinkin 100% pitkäänkin ja kummankaan kanssa ei ole ollut erityisempiä ongelmia :slight_smile:

Google translate says:
Keeping the compost running in the winter requires a lot of hobby and I would like a relief to monitor the temperature of the composter. Do I dare put a tag on thermal compost? The temperatures rise to roughly to 50-55C degrees. Maybe put it in a moisture-proof bag and attach it to the inside of the lid, for example: :thinking:

P.S. The first tag monitors the inside temperature of the hibernating turtle box and also commendably reports position changes: :slight_smile:

Scrin replied:
In terms of temperature, 50-55 degrees shouldn’t be any problem (the rating of the parts used in the tag is between -40 and +85), but if the humidity is constantly around 100%, moisture may condense inside the tag. I’m not an expert on compost, but I would think the relative humidity inside the thermal compost is much lower because of the higher temperature so I don’t think that will be a problem.

In any case, short-term (around days or even weeks) of around 100% moisture will not normally have time to condense enough moisture inside the tag. For almost five years I have had one tag in the sauna and one in the yard where the humidity in Finnish winters is often 100% for a long time and there have been no special problems with either :slight_smile:

dgerman added: If you are. not concerned about humidity covering the breather hole with GOOD quality electrical tape should be sufficient.