Scart-ohjain tietokoneeseen

Aloittelin joku aika sitten tämmöisen projektin, jossa teen tietokoneeseen piirilevyn, jolla on tarkoitus ohjata Scart-lähtöä. Tavoitteena saada paras mahdollinen kuva televisioon (kuvaputki) vaarantamatta laitteita. Scarthan syö RGB-muotoista kuvaa, jota saa myös VGA-liitimestä (ja DVI-A/I:stä myös tietenkin) sekä composiitti ja s-video signaaleja. Kuten arvata voitte viimeisimmät kysymykseni koskevat tätä projektia.

Piirillä on seuraavat jutut:
AtMega328 ohjaamassa lähtöä
2kpl 4066 valitsemassa syötettävän signaalin
Vaaka- ja pystysynkan yhdistävä piiri (vastuksia ja transistori)
Useita liittimiä

Osat ovat läpijuotettavia, koska niitä sattuu löytymään, poikkeuksena 4066:t jotka ovat pintaliitoksia (höydyllisyydestä en tiedä). Eli levy on siltä osin vähän sekasikiö. Olen nyt kuitenkin piirrellyt sen kahteen kerrokseen ja suunnitelma on tilata iTeadista, koska se vaikutti aloittelijaystävällisimmältä ainakin äkkiseltään ja hinta ei ole paha (~20€). Ylimääräisille levyille ei ole suunnitelmia, joten voi olla, että niitä saa pientä korvausta vastaan mikäli vaan kelpaavat. Laitan tähän viimeisimmät Gerberit, jos joku haluaa katsoa ja kommentoida vaikkapa mitä pahoja vikoja tuossa voisi olla. Mielellään kuitenkin haluaisin kerralla toimivan levyn. Kai tuo menee 10x5 maksimikoon sisään? Ainakin Kicadistä olin katsovinani, että noin 9x5 koko olisi.
scart_controller_desingB2.zip (52.9 KB)

Poratiedosto tulee gerberiviewerissä muitten leijereitten viereen ja peilikuvana. joku poratiedosto asetus päin peetä? Lukianoppaissa lienee ollut oikeat asetukset. muuta asetuksia ja lataa gerberviewiin kunnes reiät tulee päällekkäin /oikein päin kuparileijerin kanssa.

Designiä voi pyöritellä kicadissa 3d:nä, siitä näkee helpommin jos routatessa tullut joku ajatusvirhe.

Edit: mitta näytti olevan 100x50 sisällä.

Edit2: Tässä vielä kuvankaappaus jostain oman projektin gerberi settinkseistä.
kicad.jpg

Jaa-a. Itse kun katoin (Kicadillä) niin näytti hyvältä. Tässä tehtynä noilla asetuksillä (jätin myös turhia layereitä pois).
scart_controller_desingB2.zip (50.9 KB)

Pikku seikka.

Oletko testannut, että tukeeko näyttis noita formaatteja. Interlace pitää olla päällä ja resokin taitaa toistua kohtuu helposti, mutta toi virkistystaajuus varmaan ongelma.

Joskus 2000 alussa meinas olla ainakin windowsissa ongelmana toi virkistystaajuuden asetus. Linuxilla onnisu helpommin.

juu joo sori, avasin kiireessä ennen kylillelähtöä porakonenappulalla poratiedoston ja se tuleekin olla nurinpäin, gerberin poratiedosto aukeaa ihan ok muitten leijereiden päälle sulla.

Tarkotatko, että saanko siitä näytönohjaimesta kuvan telkkariin? Kyllä saan. Siihen on jo johto olemassa ja X on konffattu kuntoon. Windowsiin en koske jos ei ole pakko. Linuxilla siis mennään. Modelinet on otettu MythTV:n wikistä (768x576 PAL) ja laitettu negaatiivisille synkronointisignaaleille joita tuo piiri vaatii.

Koneellahan on tarkoitus toistaa MythTV:llä tallennettua sisältöä sellaisena kuin se antennista tulee. Olen kyllä joutunut kaluamaan useammankin ohjaimen ja nyt käytössä on Nvidia GeForce 6200 TC (PCI-E). Toimivaksi kuvan osalta olen todennut myös ATI Rage 128VR:n (PCI, Xv ei toimi lomitetuilla näyttötiloilla, joten ei kelpaa). Sen sijaan Nvidia GeForce 2 MX (AGP) ei toiminut ilmeisesti lomituksen vuoksi. Lisäksi olen kuullut, että uudet Nvidiat eivät tue noin matalia virkistystaajuuksia, harmi kyllä. Mutta tuo 6200 toimii ihan hyvin.

Jaaha. Olis tarkotus tilata viimestään huomenna. Laitan tähän vielä viimeisimmän version Kicad-tiedostoineen. En ole ihan varma noista Design Rules -asetuksista. Onko ne riittävät/kelvolliset iTeadia varten? Olen pitänyt asetuksina (oletukset?) seuraavat:
dl.dropbox.com/u/4305182/Scrot/2 … -32-44.png
Noista käytännössä käytössä on Power joillekin jännitteille ja Signal kaikille muille.

Koska mitään ei kannata nettiin laittaa ilman merkintää tekijänoikeuksista, jaan nuo Creative Commonssin alla, jotta niistä voisi olla jolle kulle iloa. Tarkemmin sanottuna:
creativecommons.org/licenses/by- … .0/deed.fi
Nimeksi riittää ihan nimimerkki.

Muokkaus: tiedostot jäi :stuck_out_tongue:
Tuo designB2 on se josta tehdään levyt, muut on vaan vanhoja versioita, jotka tulee “bonuksena”. Karsin joitain kokeiluja tuosta jo.
controller.zip (183 KB)

Hyvältä näyttää, en nyt muista vaativatko iteadilla mutta itse olen piirtänyt vielä levynreunat myös silkscreen leijerillekin.

0.25 lienee riittävä eristeväli

Levyt (11 kpl eli yksi ylimääräinen) tuli keskiviikkona ja nyt melkein kasattuna yksi kappale (liitimet puuttuu). Siistin näköisiä. Tasan kolme viikkoa siis meni, että levyt oli postissa. Kunhan saan kasaan niin kerron miten hyvin (tai huonosti) toimii. Voi tosin olla, että testaus jää ensi viikon viikonloppuun.

Huomioita seuraavaan kertaan tuli pari:
Reikien kaulukset voisivat olla isommat, aika vähän tuota pintaa tinalle näissä, mutta näkyyhän tuo juottaminen onnistuvan nytkin.
Kiteelle ja sen konkille kannattaa varata enempi tilaa, nyt ihan liian ahtaasti. Lisäksi ensi kerralla pitää tarkistaa noiden konkkien oikeat kuvat, nyt käytetyissä jalat on pikkasen liian lähekkäin.
Tekstit pitää tarkistaa, koska näkyvät laittavan nuo arvot levyyn, niin ne ovat nyt sitten päällekäin joidenkin tekstien kanssa. En tullut ajatelleeksi tuota ollenkaan, mutta tärkeimmät tekstit kyllä näkyvät ihan hyvin.

Voin laittaa kuvan tai pari myöhemmin ja noille kymmenelle ylimääräiselle levylle en ole suunnitellut mitään käyttöä, joten niitä voinee saada kohtuulliseen hintaan, jos joku keksii käyttöä. Sen verran spesiaali sovellutus on tietysti, että ei ehkä löydy ottajaa. Saatan kuitenkin jonkun itsekin pitää jos kysyntä on kovin suurta (tai ylipäätänsä).

Meni koko kesä, oli vähän ongelmia antennisignaalin kanssa välillä, joten ei ollut mieltä tehdä sitä toista päätä tuohon järjestelmään, ja sitten vielä hajoitin yhden näytönohjaimen leikkiessäni. Nyt kesän lopulla sain aikaseksi laittaa viimesetkin palat paikalleen ja systeemit kiinni. Eipä sieltä mitään kuvaa tule eli pitää jossain välissä tutkia josko löytyisi vian syy ja toivottavasti ei mene tähänkin pari-kolme kuukautta.

Taitaapi olla resistanssi liian korkea videosignaalille. Itse en vastaavissa kokeiluissa saanut yhtä ainoata 4066:tta toimimaan. itse vaihdoin reed-releisiin kun en viitsinyt laittaa oparipuskuria. komponenttien määrä piti pitää minimissä.

Vanha design ei toiminut, joten uutta pitäisi suunnitella. Ilmeisesti tosiaan on pakollista käyttää jotain “Video Buffer” piiriä tuossa. Sellaista en kuitenkaan vielä ole löytänyt.

Lisäksi mietin pitäisikö vaihtaa nuo 4066:t johonkin muuhun videokäyttöön tarkoitettuun. Vishayn DG542 voisi käydä ja varsinkin DG894 näytti kiinnostavalta mutta sen saatavuus taitaa olla aika huono. Lisäksi nuo vaativat peräänsä vahvistuksen. Datasheeteissä puhuttiin Si584:stä, mutta sitä ei saa mistään.

Texas Instrumentsilta taas saisi TS5V330D, joka myöskin näyttäisi tekevän kaiken tarpeellisen. Tosin sen datasheetistä en löytänyt tietoja operaatiovahvistimen tarpeesta tai esimerkkejä videokäytöstä vaikka sitä kutsutaankin “QUAD SPDT WIDE-BANDWIDTH VIDEO SWITCH WITH LOW ON-STATE RESISTANCE” ja mainitaan “Low differential gain and phase make this switch ideal for composite and RGB video applications” eli sikäli pitäisi sopia. Mitenköhän tuon kanssa nyt sitten on…

DG542: fi.farnell.com/vishay-siliconix/ … dp/1077117
TS5V330D: fi.farnell.com/texas-instruments … dp/1053216

Muokkaus: Viestiä siivottu.
Löysin myös tälläisen: maximintegrated.com/datashee … 50713806-2
Tuo MAX498 ilmeisesti ei ainakaan vaadi mitään erillistä bufferia ja väittää sopivansa sekä RGB että komposiittivideolle (toivottavasti yhtä aikaa) neljällä kanavalla (eli ts. kaikki yhdellä piirillä). Noita kun saisi jostain.

Nyt Atmega alkaa tuntua yliampuvalta, voisin varmaan katsella tinyjen suuntaan (esim. Attiny45) noiden juovien laskemista varten.

Jos ei onnistu, niin plan B.

mythtv.org/wiki/RGB_Scart

Tein noilla ohjeilla ja kötösin johdon. Saa tarkastettua ohjelmain tilan. Tosin ATK oli wanha, eikä töllökään ollu aivan uusi.

Johto on jo olemassa sekä toimii ja tämäkin perustuu siihen. Tuohan ei tee mitään kovin ihmeellistä, synkronoinnin yhdistämisen lähinnä ja se pitää tehdä joka tapauksessa.

Nyt vaan tavoitteena olisi tosiaan tehdä kytkentä, jossa televisiolle syötetään aina niin hyvää kuvaa kuin vain saatavilla. Eli RGB:tä, jos se on telkkarille kelvollista, tai sitten komposiittia (tai mahdollisesti S-Videota).

Toinen mielenkiintoinen olisi tietysti noiden yhdistäminen niin, että voisi näyttää komposiittia ja sitten RGB:tä, jos se on saatavilla, mutta näytönohjaimia ei ole tehty siihen, joten tuskinpa synkronoinnit menisivät oikein.