Sähkönkulutuksen realiaikainen mittaus

Suunitelmissa rakentaa etäluettavalle sähkömittarille realiaikainen sähkönlulutus näyttö.
Mittarissa 1000 ledin vikahdusta tarkoittaa, että kilowatti sähköä on kulutettu.

Arduino lukee tiedot valovastuksella
Realiaikakello ajan laskemista varten.

Millä tyylillä projektia kannattaisi lähteä viemään eteenpäin.

Kannattaako esim odottaa 10 ledin vilkutusta ja laskea ekan ja viimeisen välissä olevan ajan ja siitä laskea nykyisen kulutuksen?

Katsoa, montako vilkahdusta tulee 5min aikana ja laskea sen mukaan?

Vai mikä olisi paras tyyli tuon laskemiseen?

Olen nähnyt vastaavia projektia arduinolla toteutettuna, mutta nyt en muka löytänyt ainotakaan järkevää toteutusta, vaikka 2h googlettelinkin…

Linkitkin vastaaviin projekteihin otetaan mielellään vastaan.

Olisiko ajatusta vain mitata vilautusten välinen aika josta ihan vain laskemalla kulutus johonkin muuttujaan. Sitten sopivalla taajuudella vaikka kerran sekunnissa kirjoittaa vain muuttujan arvon näytölle. Tämä siis hetkellisessä kulutuksessa.

Sitten kulutuksen laskennassa vain lasketaan montako kertaa ledi on vilahtanut. Kun tunti on kulunut, niin vilautusten määrä voidaan tallentaa niille varattuun muuttujaan. Näin nähdään kulutus viimeiseltä tunnilta. Sitten kun on laskettu kulutus seuraavalta tunnilta, näiden vilautusten määrä + edellinen tunti = kulutus edelliseltä kahdelta tunnilta, jne. (Teksti nyt kuulostaa sitlä että pidän lukijoita ihan idiootteina, mutta kunhan nyt “ääneen” mietin :unamused: )

Reaaliaikakellolla voisi sitten tehdä haluamiansa kulutuksen seurantoja. Esim, kulutus Tammikuussa, kulutus viikonloppuisin tai vaikkapa keskiarvokulutus öisin klo 23:00 - 06:00. Ihan mitä mieleen tulee.

Reaaliaikakello voisi myös huolehtia tietojen kirjoittamisesta verkon tietokantaan tai SD kortille, jos on sellaisille tarvetta. Reaalikellon kirjoittaessa tiedot vaikkapa SD kortille voi melko tarkoin laskea kortin tallennuskerrat, ettei kortin kirjoituskerrat tule täyteen jo muutamassa päivässä.

Tämmösiä olen itse miettinyt, kun tällaista samanlaista olen mietiskellyt. Käytännössä etäluettavan mittarin tietoja pääsee näkemään netistä, joten ainakin omalla kohdallani tarve on muuttunut vain reaaliaikasen kulutuksen näkemiseen.

Mielenkiintoinen idea, joka tulisi tarpeeseen ainakin täällä Maltalla, jossa sähköstä saa maksaa itsensä kipeäksi. Päivittele ihmeessä, jos pääset pidemmälle projektin kanssa!