Sähköaskareet ja laki

Mitä laissa sanotaan sähkötöistä verkkovirralla, ja kuinka sitä tulisi tulkita. Jatkojohdonhan saa jokainen tehdä itse, ja harrastustoiminta on ylipäätäänkin laillista verkkovirralla. Saako itse tehdä esim. himmentimen hehkulampulle? Tavallaanhan tuo on harrastustoimintaa, mutta toisaalta taas himmennin tulee kattovalaisimeen jatkuvaan käyttöön.

Työn alla on kotiautomaatiojärjestelmä, jossa kompastuskivenä on tällä hetkellä valojen ohjaus. Hankala on tehdä valojen ohjausta, jos edes ohjattavaa himmennintä ei voi tehdä. Entäpä jos laittaakin vain releen lamppuun? Tuo ei ole kyllä paljoa jatkojohtoa monimutkaisempi kytkentä. Pitänee kysyä myös vakuutusyhtiöltä, mutta olisi hyvä tietää vähän lain kantaakin asiaan.

Jos projekti onnistuu hyvin, aion kirjoittaa juttusarjan lukija-artikkeleihin. Tosin jos mitään ei saa tehdä, ei myöskään kannata lähteä puuhastelemaan.

Maa onpi Suomi, Suomi armas kielto maa.

Ei. Et saa. Viranomainen kieltää ja vakuutusyhtiö ei maksa vahinkoja.

Mutta jos kuitenkin haluat tehdä niin voit kiertää tuota näin:
Sähvökeskukseen laitetaan ohjattava himmennin ja sitä ohjataan pikkuvirralla. Tarvitset tähän sähköasentajan ja varmaankin suunnitteljiankin, jotta se dokumentoidaan.
Eli jotain tän tapasta sinne kiskoon: sofeltech.fi/index.php/fi/tu … -himmennin

Kun sähköasennus on tehty aivan persiilleen niin eipä sitä voi oikein pelastaa halvalla.

Itse ajelen kahden pakkamuuntajan takaa 12V 10ämpärin kuormaa parilla triakilla ja himmentelen valoja. Värkki siis lähti himmentimestä, mutta nyt osaa leikkiä mm. NTP serveriä.

Tuosta jo “ikuisuuden” markkinoilla olleeseen systeemiin kiinni omalla järjestelmällä?
en.wikipedia.org/wiki/X10_%28ind … tandard%29

Kiitoksia vinekistä. Hyvä tietää, olen kuitenkin ammatiltani sähköasentaja, niin tiedän onneksi miten hommat hoidetaan oikein :smiley: