Olen liittänyt Ruuvitagit sekä Airin Home Assistantiin. Jostain syystä Airin lähettämän datan joukossa esiintyy kummallisia piikkejä historiatiedoissa. Ruuvitagien näkymä on ihan ok. Tämä aiheuttaa sen, että kuvaajan asteikko skaalautuu suuriin arvoihin. Näin tapahtuu hiilidioksidin, lämpötilan, NOx indeksin, paineen ja PM:n kohdalla. Kosteus ja VOC näyttävät siistiä käyrää. Aiheuttaako laitteen tuuletin käynnistyessään häiriöitä tiettyihin mittauksiin? Sinänsä asialla ei ole kauhean suurta merkitystä. Ruuviäpin kuvaajissa näitä piikkejä ei näy. Alla kuva HA:n historiatiedosta hiilidioksidin osalta. Sen mukaan hiilarit ovat käyneet hetkellisesti 56000 ppm:ssä
Tämä on varmaankin datan parsinnassa oleva virhe. Tilanteessa jossa dataa ei ole saatavilla, kuten käynnistäessä antureiden kalibroidessa itseään, Ruuvi Air lähettää virhearvona suurinta mahdollista lukua.
Katson Home Assistant -pluginin koodit läpi, mutta jos sieltä löytyykin korjattavaa niin korjauksilla menee kuukausi tai pari päästä katselmointiprosessin läpi kaikille jakeluun.
Katsoin omasta HA:sta Ruuvi Airin historian CO2 osalta ja siellä ei näkynyt mitään tuollaisia piikkejä. Asteikko oli ihan uskottava, ja maksimi oli 900 ppm. Minulla Ruuvien data tulee Home Assistantiin Gatewayn kautta, koska minun HA raudassani ei ole bluetoothia.
Mulla ei näy piikkejä HomeAssistantin datassa, mutta mulla oli vaikeuksia liittää Airia HA:n BLE:hen. Vasta kun päivitin HA:n kokonaan, mittaukset alkoivat toimia.
Samanlaista haastetta ollut alusta lähtien, ei tosiaan Ruuvi station -appissa mitään ongelmaa, mutta Home Assistantissa piikkejä molempiin suuntiin, kaikkea 0 ja 60k+ välillä.
Hei @tompatti , tässä voisi mahdollisesti tulla kysymykseen kaksi asiaa: joko lähellä oleva Wi-Fi-laite ta muu vastaava, joka aiheuttaa häiriötä tai käyttämäsi Bluetooth-moduuli. Meillä on tullut vastaan pari kiinalaisten valmistajien puhelinta, joissa näkyy myös vastaavanlaisia piikkejä kerätyssä datassa, mutta meillä ei ole varmaa tietoa mikä häiriölähde mahtaisi olla kysymyksessä.
En usko että on mikään BT- tai wifi laite aiheuttaa häiriötä, koska itselläni on sama tilanne. Mulla ei ole samassa tilassa mitään ko. laitteita joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää itse RuuviAir tai HA:ssa oleva Raspberry.
Alla kuva oman Ruuvi Airin CO2 sensorin lukemista HA:sta:
Kaikki piikit datassa johtuvat ihmisistä
Vanhempi data on jo aggregoitu long-term storageen, joten sieltä olisi piikit kadonneet, mutta en ole huomannut mitään omituisia piikkejä tässä datassa. Minun HA rautana on Home Assistant Green, jossa ei ole Bluetoothia. Ruuvien lukemat siirtyy HA:han Ruuvi Gatewayn kautta. Tämä yhdistelmä ainakin vaikuttaa luotettavalta.