Ruuvi antureiden sijoittaminen huonetyypin ja käyttötarkoituksen mukaan

Mille korkeudelle ja mihin paikkaan ruuvi tagi kannattaa sijoittaa?

• makuuhuoneessa (jossa lähinnä nukutaan)
  • olohuoneessa tai muissa oleskelutiloissa

Entä voiko ruuvilla mitata kosteutta talon rakenteista? Laitoin lattialaudan alle pari anturia ja kyllähän ne jotain lukemaa näyttävät, mutta en tiedä miten sitä pitäisi tulkita kun pintakosteusmittari näyttää paljon isompaa lukemaa kuin ruuvin ilmankosteus.

Hei @Inyy ,

Itse olen asettanut RuuviTagin huoneessa pöydälle, jossa se lepää sille suunnitellussa jalustassa. Olen välttänyt esimerkiksi seinälle asentamista, koska esimerkiksi ulkoseinistä usein huokuu hieman lämpöä tai kylmää, sekä suoraan auringonpaisteeseen laittamista.

Pintakosteuden ja ympäröivän ilman ilmankosteusmittaukset eivät ole aivan suoraan verrannollisia, pintamittaus on nimensä mukaisesti paljon kohdistetumpi. RuuviTag soveltuu hyvin eri tilojen yleisen suhteellisen ilmankosteuden mittaamiseen.

Inny asks: At what height and where should the ruuvi tag be placed?

in the bedroom (where you mostly sleep)
in the living room or other living areas
And can you use a ruuvi to measure the moisture in the house’s structures? I put a couple of sensors under the floorboard and they do show some reading, but I don’t know how to interpret it when the surface moisture meter shows a much bigger reading than the air humidity of the ruuvi

Mark replied: I myself have placed RuuviTag on a table in the room, where it rests on the stand 15 designed for it. I have avoided, for example, installing it on a wall, because, for example, external walls often emit a little heat or cold, and putting it in direct sunlight.

Air humidity measurements of surface humidity and the surrounding air are not quite directly proportional, as the name suggests, surface measurement is much more targeted. RuuviTag is well suited for measuring the general relative humidity of different rooms.