Ruuvi Airilla todella huono kantama

Jos vien Ruuvi Airin vähänkään kauemmas (kauemmas kuin viereinen huone) Ruuvi Gatewaysta, signaali katoaa. Tavalliset ruuvitagit kuuluvat koko talosta.

Kuulostaa erikoiselta, Airilla on isompi lähetysteho kuin Tageilla. Jos lähetät joko minulle täällä foorumilla yksityisviestillä tai sitten sähköpostilla otso@ruuvi.com Ruuvi Cloud -tilisi sähköpostin ja kuvan Gatewayn takana olevasta tarrasta voin tutkia mitä meidän telemetriassa ja tuotantotiedoissa näkyy.

Minulla ei ole pilvipalvelutiliä enkä halua tietojani pilveen, mutta minulla on sama ongelma molempien Airieni kohdalla, eli kyse ei ole yksilöviasta.

Minulla on varmaan Ruuveille hyvin haastava talo, kun on kaikki rakenteet betonia. Minulla on Airin yläkerrassa ja Gateway alakerrassa ja välissä on betonilattia metalliverkolla, ontelolaatta ja vielä talon kantava betoniseinä. Hyvin menee signaali läpi. Kiertelin talossa kännykän kanssa ja piti mennä talon vastakkaiseen kulmaan ennen kuin kännykkä ei saanut enää signaalia Airilta. Sen vieressä testinä ollut RuuviTag katosi jo aiemmin.

Pilvestä katsottuna laitteet raportoivat signaalin voimakkuutena:

Ruuvi Air: -65 dBm
RuuviTag: -75dBm
Sitä en osaa sanoa onko tuo hyvä vai huono kun en lukemia ymmärrä :smiley:

Ah, mea culpa! Konfiguraatiovirhe. Tavalliset ruuvitagit menivät Gatewayn kautta, Airit raspberry pin oman bluetoothin kautta. Selvästi RPi on paljon epäherkempi kuin Gateway (mikä ei liene suuikaan yllätys…).

Pahoittelen väärää hälyytystä.

3 Likes