Raspberry pi palvelin

Hei!
Ensimmäistä palvelinta olisin perustamassa raspberry piillä. Minkään näköistä aikaisempaa kokemusta palvelimen pidosta ei ole, linux pohjaa löytyy hiukan.
Olen tutkinut näitä hyviä ohjeita:
m.instructables.com/id/Raspberry-Pi-Web-Server/

Mitä tämän jälkeen, kuinka saan sivustoni nettiin kaikkien nähtäväksi? -Tuo ohje neuvoo vain ohjelmistojen asennuksen, ei julkaisua.

Voinko tehdä sivustoni jostain valmiista kevyestä sivupohjasta, ettei tarvitsisi koodata ollenkaan?

Kaikki apu ja neuvot olisivat enemmän kuin tervettulleita! Myös linkit ohjesivuille!

Täältähän saan ilmeisesti ilmaisen domainin:
dot.tk/en/index.html

Kuinka asetan tuon domainin sivustolleni?

En lukenut paljoa tuota ohjetta, mutta periaate on suurin piirtein seuraava: Rapsberry Pi:llä ajetaan web-palvelinohjelmaa, joka lähettää pyydetyn sivun kun selaimella yhdistetään Raspberryn IP-osoitteeseen. Esim. Apache (jota tuossa tutoriaalissa käytettiin) näyttää oletuksena /var/www-hakemistossa olevat sivut ja niistä index.html:n tai index.php:n jos tarkempaa sivua ei ole osoitteessa. Yleensä Raspberryn ip ei näy ulkoverkkoon vaan on esimerkiksi NAT:in takana ja tällöin verkkomodeemiin (tai mikä tapa onkaan käytössä) pitää tehdä porttiohjaus portille 80 Raspberryn IP-osoitteeseen.

En tiedä mitä kevyiä sivupohjia on olemassa, mutta oikeita sisällönhallinta ohjelmistoja löytyy paljonkin avoimena ja vapaana. Esimerkiksi Ylen (ainakin aiemmin) käyttämä Drupal on sellainen. Muita ovat Joomla ja WordPress. En osaa sanoa mikä noista olisi helpoin, ehkä WordPress, mutta se on enemmän blogialusta. Ne kaikki osaavat ehkä turhankin paljon asioita, mutta varsinaiselta koodaamiselta niiden avulla kyllä välttyy, jos ei mitään hirveän edistyneitä juttuja tavoittele. Noita sisällönhallintoja voi ottaa käyttöön vaikka sittenkin kun tuo tutoriaali on tehty, sillä ne pyörivät sen web-palvelimen päällä.
Sinällään web-sivujen kirjoittaminen ei ole vaikeaa, varsinkaan jos käytössä ei ole muuttuvia sisältöjä (siis vaikkapa käyttäjän tekemisien mukaan muuttuvat, mitä nyt tietysti eri sivuja on).

Itse käytän domainina dy.fi:n tarjoamaa alidomainia, jotka eivät maksa mitään ja voidaan ohjata omaan ip-osoitteeseen automaattisesti (esim. Raspberryssä pyörivällä cron:illa ajastetulla komennolla). Se ei siis tarvitse mitään suuria säätöjä ja aluksi sen saa käyttöö ihan vaan käymällä siellä sivulla tekemässä ja ohjaamassa osoitteen ja sitten laittamalla nuo porttiohjaukset. Tuohon .tk-osoitteeseen en osaa ottaa kantaa.

Näitä ohjeita voisi kysellä myös melkein miltä vaan Linuxia käsittelevältä foorumilta.

Kiitos. pitänee laittaa vaikka ubuntu-foorumille viestiä.
Nämä mainitsemasi sisällönhallinta ohjelmat ovat ilmaisia?
Kuinka esimerkiksi drupal sitten asennetaan raspberrylle?
Lisäksi haluaisin hieman lisätietoa kuinka pirttiohjaus suoritetaan?

Avoimia ja vapaita kuten mainitsin. Muistaakseni kaikki nuo ovat GPL:n alaisia kuten Linux ja siis myöskin sinällään ilmaisia (maksuttomia).

Joko pakettivarastoista, jos se on sieltä saatavilla tai sitten lataamalla paketti sivuilta ja purkamalla se sinne mistä web-palvelin hakee sivut. Kumpikin tapa on tässä tapauksessa yhtä suositeltava mielestäni.

Porttiohjaus riippuu käytetystä ADSL-modeemista (mikäli siis nettiliittymä on ADSL). Sinne pitää määritellä Raspberryn sisäverkon IP-osoite ja portiksi 80. Esimerkiksi käyttämässäni Telewellissä voi valita suoraan ohjelmaksi HTTP:n ja sitten siihen tarvitsee enää lisätä IP-osoite ja tallennella asetukset.

Kiitoksia taas! :slight_smile:
Hyvä että löytyy ilmaisia softia, löysinkin oppaan joomlan asennukseen: http://www.deviousweb.com/index.php/blogs/item/10-raspberry-pi-installing-joomla

Kun äsken katsoin Tuo .tk tarjoama domain taitaa myös ohjautua automaattisesti ip osoitteeseen.

Telewellin modeemi löytyy minultakin, pitämee tutkia kuinka tuo porttiohjaus ihan tarkalleen menee.

Aloitin asentamaan tuon ensimmäisessä viestissä linkittämäni tuotoriaalin ohjelmia. Kun aloin asentamaan MYSQL ohjelmaa, loppui muistikortiltani tila! Onkohan mitään nyt tehtävissä, vai pitääkö todella ostaa uusi muistikortti, ja aloittaa kaikki ihan alusta!?

Miten iso kortti? Jos sille ei saa mahtumaan, niin pitää ostaa uusi kortti. Sitten pitää osioida se, kopsata tiedostot vanhalta, säätää fstab kuntoon ja asentaa käynnistyslataaja. Tai sitten voi vaan aloittaa alusta.

1.8 gigan kortti.
Otin uuden kortin ja aloitin alusta. Seurasin nyt tuota deviouswebin ohjetta. Pääsin niinkin pitkälle kuin myphpadminin asennukseen. Kaikki meni hyvin kunnes tuli tämä vaihe:

http://www.deviousweb.com/index.php/blogs/item/9

En löytänyt oikeaa kohtaa tuosta tiedostosta, eikä tuo “haku” toimi, niinkuin tuossa ohjeessa väitetään.

Laitoin nyt tuon extension=mysql.so
php.ini tiedoston alkuun, koska näin (saksalaisella?) sivustolla tehtävän näin.
Sivusto josaa kuva jossa näin tehdään:
forum-raspberrypi.de/Thread- … stallation

Nettiselimen avasin ja localhost/phpmyadmin hakukenttään ja 404 erroria tulee. Mitään iideaa kuinka päästä tuonne phpmyadminin sivulle?
Hoidin tuon koodin pätkän laittamisen php.ini tiedostoon copy-pastella, olisiko pitänyt jotenkin muuten?

E: Jostain syystä yht äkkiä nyt kaikki toimii. Joomlaankin pääsin! Nyt vain nettisivua tekemään. :stuck_out_tongue:

Olen nyt siis rakentanut joomlalla sivut Olen päässyt niille ja niitä muokkaamaankin stt yhteyden (putty) avulla. Olen antanut raspberrylle “static ip” :n ja oman domainin dynamicdns.org palvelulla. Olen testannut että domain toimii, pingin avulla.
Porttiohjaus kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa. Modeemina minulla on zyxel prestige 600.
Olen tehnyt tämän kuvan mukaisesti:

En saa kuitenkaan sivustoani näkyviin netissä. Missähän vika lienee?

Epäilen,että yrität nyt säätää väärästä kohti. Miun Telewellissä nuo asetukset on tämän näköset: dl.dropbox.com/u/4305182/Scrot/ … -46-58.png
Lisäksi testaisin, että oman nettiliittymän ip:llä pääsee tuonne palvelimelle. Eli käy vaikka osoitteessa whatismyip.com/ katsoo sieltä osoitteen ja laitaa sen selaimeen palvelimeksi. Pitäisi näkyä omat sivut, jos porttiohjaus on modeemista kunnossa. Tosin jos dyndns.org systeemit on varmasti kunnossa, niin tuo toimii kyllä silläkin osoitteella.

Sori, en muistanut mainita. Nykyinen moodemi onkin sitten zyxel. Ja kaikissa ko. mallin porttiohjausta neuvovissa ohjeissa neuvotaan tekemään kuvan osoittamalla lailla.