Raspberry Pi - käyttökuntoon

Johdoton -sarjan laitteet on arctech -protokollalla (tai ainakin ne, mitä minä olen käytellyt).

Saiko muuten riittävästi virtaa suoraan usbista (ja mikä tikku, normi tellstick vai duo)?

Kiitos protokollasta :slight_smile:

Enpä tiedä vielä saako virtaa tarpeeksi, tikku on “normi tellstick”.

Täytyy illalla kokeilla protokollan vaihtoa, ja ehkäpä USB virransyötön tehostamista.

Ainakin RB pi teki restartin kun kytkin Tellstickin, ehkä se tikku haukkasi sähköä sen verran.
Vai onko se toteutettu niin, että uuden laitteen kytkentä tekee restartin, ei kai?

Ei restarttaa tarkoituksella eli tod. näk. haukkaa liikaa virtaa.

Itse olen kyllä RasPin USB:n toimivuuteen muutenkin äärimmäisen pettynyt, kun ei tunnu virrallisen USB-hubinkaan kanssa toimivan läheskään aina.

Kyllä, nyt toimii kun vaihdoin, eli protocol = “arctech”

Kiitos!

Seuraavaksi täytynee paneutua 1-wire juttuun, eli pitää ensin hommata se 1-wire USB-adapteri, lämpötila-antureita minulla on jo ennestään RS-232 porttien aikakaudelta.

Eilen illalla sain tuon Raspberry Pi:n ja jo illalla etenin aika hyvin sen kanssa, ja nyt tuo TellStick ohjaus on toimiva.
Mukava ja mielenkiintoinen värkki.

Mikä on ongelma USB:n toimuvuudessa?

Mä myin jo toistamiseen raspin pois. Ei jaksanu noita usbiongelmia enää yhtää. Vedin sit tavan tietokoneelta aktiivisella usbijatkokaapelilla ja pitkällä hdmi-johdolla systeemit olkkariin… telkkuun sun muuta. Ei tartte miettiä, että toimisko tänään vai ei. Uskaltaisko päivittää vai ei.

Tylsäkettä oli kyl. Olis ollu niin hieno jemmakone kyllä.

Joskus toimi webbikamera 640x480 resolla, joskus ei toiminu ees puolella siitä ja millo mitäki. Ja virtalähteessä kyllä riitti potkua! Ja usbihupienki kansas tuli joskus kokeiltua, mutta tiedä niistäkää, eikö niiihinki pitäs lykätä usbipiuhaan diodit tai jotai, ettei riko koko raspia. Ääh.

Itse laitoin tänään rasputiinin koteloon, vanhaan telewell adsl-modemin kotelon otin uusiokäyttöön.
Ruuvasin tietokonekortin sen pohjaan kiinni, muutin 4-porttisen Targus USB-hubin ulkoisella virransyötöllä toimivaksi. Ja samasta 5V/3A regulaattorista otin sähköt itse Raspberryyn.
Eipä nytkähtänyt enää polvilleen kun kytkin TellStickin ja näppäimistön.

En ole koskaan aiemmin edes moista kytkentää ajatellut, mutta nyt kun ajattelin, niin tulin siihen tulokseen, jotta miksipä ei toimisi noin.
Nyt se sama 5V, joka syottää Raspberryä antaa suoraan virrat myös USB-laitteille, eli USB-laitteet ei kuormita Rapberryn USB-lähtöä, sieltä tulee vain datalinjat.

Täytyypä testata kaikki mahdolliset, näppäimistö (langaton, mutta USB-liittimeen kytketyllä lähettimellä) ja Tellstick on nyt ainakin toimineet.

Mun palomuuri/serveri/24/7ATK on tuollaisessa: orthexgroup.fi/smartstore-classic-1

Maalarinteipillä pohjassa kevyesti kiinni helpottamassa johtojen tökintää, mutta osat pysyvät paikoillaan johtoja varten tehdyistä rei’istä ja boksi on ihan täynnä, kun siellä on hubi, USB-internet palikka, ja pii.

Minulla kävi eilen villi ajatus mielessä: raspilauta + ssh & proxy-serveri. Meikäläinen on nimittäin kuluvan vuoden aikana aika paljon poissa Suomen mantereelta, ja olisi kiva kuitenkin päästä katselemaan mm. Ylen, Ruudun ja Katsomon sisältöpalveluita myöskin reissujen aikana.

Raspista en tiedä vähääkään ja viime rakastelusta linuksin kanssa on jo vuosia (Muistaakseni Ubuntu 5.XX oli viimeinen kun menin naimisiin, ostin macin ja vaihdoin tietokoneiden tunkkaamisen vaimoon) Kertokaapas viisaamma olisiko tuo mahdollista?

Ei nimittäin paha investointi olisi varsinkin kun sille jotain käyttöä varmasti keksisi myöhemminkin. Pitänee Googletella hieman työpäivän aikana, mutta kertokaa toki jos herää asiasta jotain ajatuksia!

Edit: Ei se nyt sen vaikeampaa ollut: SSH-tunnelointi ja Dynamic DNS. Ampuuko joku idean alas vai laitanko vattulaudan tilaukseen?

Edit2: NoIp-paketti raspille

Noilla pitäs onnistua. Olen itse tehnyt tuota ja hyvin toimi, tosin rautana oli x86:sta.
linux.fi/wiki/SSH#Tunneli
DDNS-palvelu on ollut dy.fi, mutta niitä nyt on niin monia. Nuo varmaan onnistus jollain purkillakin, jossa on DD-WRT.

Kummiskaan Yle Areena tai ne muut ei näy ihan niin helposti, koska SOCKSia ei käytetä Flashin kanssa. Kuitenkin tekemällä sopivia tunneleita tuonkin varmaan saisi toimimaan.

Muokkaus: superuser.com/questions/62303/ho … hrough-ssh

Siellähän se, cheers!

Laitoin vattulaudan tilaukseen. 512mt B-malli, kotelo, muistikortti ja pikkuruinen wlan-dongle alle satasella. Ei se kallis lelu ainakaan ole! :slight_smile: Jännä nähdä miten tuon saa tunkattua. Eniten hirvittää tuon adsl-purkin natin virittely, siitä minulla ei ole kuin huonoja kokemuksia!

Itse olen nyt touhunnut jo useampana iltana tuon värkin kanssa.
Eilen yritin usb-bluetooth adapteria saada toimimaan, en saanut. Toinen on ehkä pimeänä kokonaan, toinen näkyy listalla mutta en saa sitä toimimaan.

1,5 T USB kovalevyn sain mountattua tuohon ja hyvin pelitti, sen mitä nyt kokeilin. Paitsi video tuli pätkimällä, kun kopioin saman videon SD-kortille niin toimii hyvin. USBullonkaula?

Nyt on käsissä WLAN USB adapteri, en ole vielä avannut pakkausta kun en ole varma toimiiko tuo tuossa raspissa. Löysin juuri netistä ehkäpä hyvän ohjeen, adapteri on Netgear N300 WNA3100M.

Oli hyvä ohje. Ei mitään vaikeuksia muuttaa langallinen yhteys langattomaksi.

Toistaiseksi kaikki on onnistunut mitä olen yrittänyt tuolla Raspberrylla, paitsi bt, mutta se taitaa olla vika Raspin ulkopuolella, osittain minussa, tai sitten täysin tuossa usb-bt adapterissa.

Raspberry asustaa Telewell-kotelossa.
Vasemmalla 4-porttinen USB-hubi vahvistetulla virransyötöllä, samalla sähköllä kuin itse isäntä mutta ei siis isännän kautta.
Netgear WLAN USB adapteri, mutta myös LAN-kaapelia varten liitin kannessa.
SD-kortti sinisenä alareunassa.
HDMI-kaapeli tulee kotelon sisältä toistaiseksi, jäi näemmä kuvan ulkopuolelle oikealla.
Kotelo tietysti isontaa kokonaisuutta, mutta onpahan siinä mukana tuo terästetty USB ja 5v/3A regulaattori.
Siisti ja toimiva paketti. Tuon keskellä olevan alkuperäistekstin tilalle voisi laittaa vadelmatarran, kait niitä jostain saa.

Tuolla Raspberry Pi:lla tekee niin monta juttua, ettei enää tiedä mitä sillä tekisi :slight_smile:
Installoin miniDLNA serveriksi, nimeksi “RASPI” ja kuten TV ruudusta otetusta kuvasta näkyy, siellä se on laitelistalla ja hyvin toistaa RASPI:n liitetyltä USB-tikulta videota (.vob)

Tämä lanka oli hieno, tämä sai minut liikkeelle Raspberryn kanssa, siis ensin tilaamaan sen ja sitten siitä eteenpäin. Ja matka jatkuu.

Niin, myös bluetooth pelittää, en tiedä mikä alussa vaivasi, mutta pelittää.
Eli toistaiseksi kaikki mitä olen Raspin kanssa kokeillut, on lähtenyt toimimaan melko vaivattomasti.

Isoin työ oli laittaa tuo töllötin kotiverkkoon, en löytänyt lähikaupoista enkä netistäkään tuohon sopivaa WLAN-adapteria, joten ryhdyin kaapeliverkon rakentamiseen. Putkitus oli tehty ahtaimmalla mahdollisella putkella, joten fairya kului ennen kuin CAT-6 & ADSL-linjakaapeli, sekä CAT-6 & antennikaapeli oli vedetty “atk-keskuksen” ja olohuoneen välille.

Nyt Raspberryssa on apache2 ja php5.
Huawei E220 mokkula kiinni.
Ja Kannel,
“Kannel is a compact and very powerful open source WAP and SMS gateway”

Joten nyt Ras-pi vastaanottaa tekstarit, sekä tietysti myös lähettää, jos / kun tarvetta myöhemmin tulee.

Hieman tuttu on liunux ennestään, mutta nuorempi insinörtti on auttanut tässä jutussa kokonaisuuden toimintakuntoon saattamisessa, siis apache & php & kannel.
Yksikseen painiessa olisi varmaankin vielä kesken, tai ainakin aikaa olisi mennyt paljon enemmän tiedon kaivamiseen netistä, yrityksiin ja erehdyksiin.

Sepedeus hieno tuo telewellin kotelo :slight_smile:

Jotain laadukasta TeleHellilläkin :wink:

Kiitosta vaan, ja kiitos Miku tästä tämän langan aloituksesta, pitkälti tämän ansiota, että olen Raspberryn kanssa näinkin pitkällä.

Kun joskus tuli ostettua tuo Onkyo TX-NR609 ja kun siinäkin on LAN-liitäntä, niin tuli mieleen mitä kaikkea silläkin voisi tehdä, muuta kuin kotiverkossa DLNA:n yksi ulostulo, kuunnella netistä nettiradioita tai spotifya (en kuuntele).

Niin, ja voihan sitä muutakin.
Nyt on Raspberryssa skripti joka:

-laittaa Onkyoon voimat päälle
-asettaa inputiksi sen tuloliitännän, jossa Raspberry kiinni
-soittaa vaikkapa jonkin .mp3 tiedoston

(tai vaihtoehtoisesti asettaa Onkyon FM/AM-radiotilaan, asettaa taajuuden)

myös Onkyon volyymit voi asettaa, ja vaikka sammuttaa Onkyon lopuksi.

Tuota olin suunnitellut, mutta en ollut vielä ehtinyt ajatella tuota “netin” kautta käyttöä.
Olin ajatellut jotain IR-ohjausta, mutta eipä tarvitse.