Raspberry pi etÀyhteys kotiverkon ulkopuolelta

lisÀtÀÀn vielÀ linkki mikan sivuille. paljon ohjeita raspin kÀytöstÀ.
jospa niistÀkin olisi jotain hyötyÀ tuxin projektille.

koti.mbnet.fi/micu/raspberrytut.htm

Kiitos paljon vuokko!! Tuo motion ohjelma on loistava ja toimii niinkuin pitÀÀ!!

Ja kiitos Tomin nyt kaikki paketit on asentunu oikein.

juhani olen tuota mikan sivua paljon kÀyttÀnyt ja hyviÀ ohjeita löytyy! Olen jo lÀpi lukenut mutta jos muita suomenkielisiÀ raspiin liittyviÀ oppaita tulee nii luen mielellÀni.

Seuraavaksi kun on aikaa niin koitan sÀÀtÀÀ motionin ottamat kuvat tuolle html sivulle johon olen lisĂ€nnyt Tominin avulla streamin ip kamerasta. Ja kun lisÀÀ opin niin vielĂ€ joskus olisi tarkoitus laittaa sivulle kohdat tyyliin “Paikalla(kotona)” ja “Ei paikalla(pois kotoa)” ja kun kohta “Ei paikalla” on valittu niin motion kĂ€ynnistyy ja ottaa kuvia tai videota liikkeestĂ€ ja lĂ€hettÀÀ ne tuolle html sivulle.

Ja ehkÀ jopa automatisoida tÀmÀ toiminto android sovellus taskerilla. NÀlkÀ kasvaa:)

Noita miikan ledin vilkuttelu php-sivulta ohjeita soveltaen tein php sivun jolta nappia painamalla saa motionin pÀlle eli ip kameran ottamaan kuvia liikettÀ havaitessaan ja toista nappia painamalla motionin pois pÀÀltÀ.

TÀmÀ tulisi siis sivulleni siihen tarkoitukseen ettÀ kotona ollessa kamerat ei ota kuvaa ja kun koti jÀÀ tyhjilleen kamerat alkaa toimia.

Homma toimii siis niin ettĂ€ php sivulle nappia “kotona” painaessa tallentuu numero 1 teksti tiedostoon ja nappia “poissa kotoa” tiedostoon tallentuu numero 0 (TĂ€mĂ€ on siis miikan ledien vilkuttelu ohjeista).
skripti suorittaa komennon : sudo /etc/init.d/motion stop jos numero tekstitiedostossa on 1 ja komennon sudo /etc/init.d/motion start jos numero on 0.

Ongelmana on ettÀ tÀmÀ scripti tulisi suorittaa aina kun nappia on painettu. Miikan ledin vilkuttelu ohjeissa tÀtÀ varten on tehty 5sek.sh koodi jonka sisÀltö on tÀllainen :

#!/bin/bash while true do /var/www/led.sh sleep 5 done

TÀmÀ skripti kuitenkin suorittaa komennon kokoajan uudestaan vaikka yksi kerta riittÀisi. Miten tÀmÀ onnistuu?

onkos tux ottanut sellaista huomioon jÀrjestelmÀssÀsi,ettÀ entÀs jos joku onnistuu nappasee jotenkin sen verkokaapelin irti murtautuessaan teidÀn tilaan,tai katkaisee sÀhköt ennen tunkeutumistaan sisÀtiloihin. ?

jos et,niin minulla pitÀisi olla jossain tallessa aikas simppeli ohje tuollaiseen.

voisin kaivella sen jostain esille,jos tarvetta.?

Juhani ihan mielenkiinnosta nÀitÀ vasta testailen ja opiskelen uutta:) En omien taitojeni varaan laskisi kodin turvajÀrjestelmiÀ ainakaan vielÀ:D mutta olisi varmasti mielenkiintoista tietÀÀ!