Räjähtävät Litium akut

Osuit netin syövereitä silmiin keskustelu, jossa jollain saksassa oli räjähtänyt 18650 akku kun se oli asetettu taskulamppuun. Akkua oltiin ladattu ennen tätä yö:n yli ilman valvontaa. Ilmesesti syypää oli halpa kiinalainen laturi, jossa latauspiiri ei katkaissut latausta tarpeeksi ajoissa vaan ylilatasi akun.



[url]http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?280909-Ultrafire-18650-3000mA-exploded[/url]

Itse hätkähdin tuota räjähdyksen voimakkuutta.

Itse olen käyttänyt 18650 akkuja joissa ei ole suojauspiiriä. Laturini on joku halpa kiinalainen. Lataamiset olen tehnyt LiPo-safe pussissa kaiken varalta. En ole lataamisen jälkeen tarkistanut akkujen lepojännitteitä vaan ottanut akut suoraan käyttöön.

Jatkossa ajattelin tehdä seuraavat varotoimenpiteet litium akkujen kanssa:

  • Laturi kellokytkimen taakse
  • Akkujen lepojännitteen mittaaminen latauksen jälkeen (max. 4.2V)
  • Sormimääräinen fyysiseneheyden tarkistaminen

Miten olette käyttäneet noita litium akkuja ja mitä muita varotoimenpiteitä teille tulee mieleen noiden akkujen käytössä? Mitäs sitten kun vastaan tulee esim 4.5volttiin latautunut akku - miten sellaisen voi hävittää?

Lataa vähän lisää? :laughing:

Itsellä lähti Siemensistä akku meneen. Kuumotti ensin taskussa ja totesin, että ei hyvä. Tiputin akun jalkakäytävlle ja laitoin suojalasit taskusta päähän. (suojalaseja saa myös aurinkolasiversiona) Hetken aikaa akku suhisi ja pullisteli. Lopuksi se pamahti kuin löysä ruutipanos. Aseet ovat kipakampia, kaasulemahdukset löysempiä.

Jos huomaat ylilatautuneen akun, tunge se jonnekin, minne ei aurinko paista ja anna aiheuttaa rauhassa häiriötä. Esimerkiksi parvekkeen pimeään nurkkaan. Odottele rauhassa ja ala purkamaan pienellä virralla jossain suojassa. Idea tuossa on ettei kuumenneta sitä kennoa ettei se lähdö kiertoradalle.

Ai niin ja litiumakut voivat myös palaa ilosesti. näin tämän kun akkukoneen akku syttyi vesisateessa palamaan. Jäljelle jäi muoviklöntti.

Olen itse ostanut kaikki 18650 ja 18350 -akkuni aina suojapiirillä. On helpompiakin tapoja hankkia hankaluuksia, kuin luottaa niihin kolmen euron kiinanihmeisiin. Esim AW:n IMR-akut ovat laadukkaita (=kalliita) ja turvallisia!

Ostan ja suosittelen muitakin ostamaan jatkossa vain suojapiirillisiä akkuja ihan mielenrauhan vuoksi, mutta en minä nyt noita jo ostettuja akkuja pois heitä. Olisikohan tuo taskulampun sylinterimuoto voimistanut tuota voimaa jolla paristo lensi ulos sylinteristä? Eli voisiko sanoa että avoimet paristolootat ovat turvallisempia?? :confused:

En tiedä tuosta muodosta, mutta sähkötupakka modeissahan käytetään yleisesti 16340/16350/16850 akkuja ja melko useassa tuntuu olevan akkukotelon pohjassa pari pientä reikää mistä mahdolliset kaasut pääsevat pihalle.

Sähkö on väärin nautittuna vaarallista, muistakaa se! :nerd:

rcgroups.com/forums/showthread.php?t=209187

Tämmänen li-po / li-ion turvallisuusartikkeli tuli vastaan.

Suojapiirilliset kennot ja etenkin laadukas älylaturi on kaiken a ja o. Myös käyttäjän järki ei ole pahitteeksi, kun ei noi mitään pommeja kuitenkaan ole.

Oheisen näköiset laturit eivät ole turvallisia. Punaisellä ympyröity jousi on kummassakin laturissa muuttunut akkuja ladatessa todella kuumaksi (niin kuumaksi että on hapettunut). Laturit toimivat hyvin aikansa kunnes viimeksi rupesi haisemaan elektroniikka palolle. Jälleen yksi esimerkki miksi näitä akkuja ei saa jättää yksikseen latautumaan.

DSC_1544.JPG

DSC_1549.JPGDSC_1548.JPGDSC_1547.JPGDSC_1546.JPGDSC_1545.JPG

Ja vielä piirilevyn/komponenttientutkijoille pari high rez kuvaa

toinen laturi oli hieman erillainen sisältä