Pythonia aloittelijalle

Olen yrittänyt saada ubuntu 11.10 koneessani pythonia toimimaan, mutta ei onnistu. Olen edennyt sulautetut kirjan mukaan mutta ilmeisesti tuo ohje on vanhentunut. Ongelmia ilmenee siinä vaiheessa kun laitan koodin (hello python esimerkkikoodi) anna ohjelmalle luvan suorittaa se ohjelmana.

Tämän jälkeen tulee ilmoitus “helloPython.py on suoritettava tekstitiedosto haluatko suorittaa sen” -valtsen suorita… JA EI MITÄÄN. mitään ikkunaa ei aukea… mitä teen väärin?

Voisiko joku vääntää maallikolle rautalangasta miten saan tuon toimimaan? :confused:

onko pythonista oikea versio. 2.x (2.5-2.7) vs 3.x koodit ei ole kovin hyvin yhteensopivia.

Jos teet suoraan ajettavaa tiedostoa, niin merkkasikko ekalle riville tulkin paikan?
“#!bin/python” vai suoritakko “python helloPython.py”

Käytössä versio 2.7

Tuo on se koodi mitä käytin:

#!/usr/bin/env python

hello.py - Print one line, wait for enter

(c) Kimmo Karvinen & Tero Karvinen sulautetut.fi

print(“Hello Python world!”)
raw_input(“Press enter to continue…”)

Öm. Veikkaan että tuo tulkin paikka on väärä. Mistä näen, että mikä on oikea paikka?

En käytä Unbuntua. Mutta nämä pitäisi olla toimivat ohjeet silti.
Otahan terminaali esiin ja sano python --version. Mulla tulee Python 3.22 Lisäksi mulla on pyhton2 python2.7 ja jokunen muu python alkuinen ohjelma polulla.

Näitä voit ihmetellä kirjoittamalla pyth
Tabulaattori täydentää komennon ja tuplalla listaa jos se on epäillyttävä.

Jos sinulla on python2.7 tai muu vastaava niin vaihdat tuo envin perässä olevan pythonin python2.

Mikäli python kakkosta ei löydy niin asenna paketti. Miten nyky buntu sen toivoo tehtävän niin en mene sanomaan varmasti. sudo apt-get install python2 EHKÄ.

hmm. tuossa on nyt koodi mitä nyt käytin, pitäisi olla oikein.

#!/usr/bin/idle-python2.7 -n

hello.py - Print one line, wait for enter

(c) Kimmo Karvinen & Tero Karvinen sulautetut.fi

print(“Hello Python world!”)
raw_input(“Press enter to continue…”)

http://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=python_l1 tuosta voisi olla apua.

can anyone tell me it is similar to python?

What exact version of python are you running?
Is this related to the Ruuvi Tag?
You might better chances if you post your question in English (if you can)
since Google translate translates you last sentence as :

Could someone twist an iron wire for a layman how do I make that work?

Is this related to the Ruuvi Tag?
vidmate
mobdro