Pull-up FETillä.

Tökkäsipä ajatus pahasti. Varsinkin kun FETtien käyttö ei ole edes oma vahva alue.

Olen tekemässä matriisia 12 voltilla 3 voltin mikrokontrollerin perään. Nyt vain tökkäsi ajatus.
Millaisella FETillä ja miten voin hoitaa tuon yläpään kytkennän? Matriisin alapään alasveto onnistuu jo. Eli minulla on kuorma ja sen yläpää nyt tarvitsisi saada kytkettyä käyttöjännitteeseen. Jotenkin näin sen nään tapahtuvan +12->FET->kuorma->FET->maa.

FETin tarvitsee johtaa kun nostan jalan 3 volttiin. Muulloin jalka vedetään vastuksella maahan ja 12 volttia kytkevä FET ei saa johtaa. Ilmaisinkohan itseni tarpeeksi epäselvästi.

Pieni ajatus sisälläni sanoo, että hilalle tullaan vastuksen läpi käyttjännitteestä ja se vedettäisiin jollain sopivalla transistorilla maahan ja FET olisi ehkä N-kanava. Toinen pieni ajatus sanoo, että hilaa ei saa viedä muita alempaan potentiaaliin. Fetin ylihän ei tässä kytkennässä ole juurikaan jännitettä.

Varmasti tämäkin asia on ratkaistu montakin kertaa, mutta nyt en vain löydä niitä vastauksia .

kelpaisko tämä kytkentä:
cq.cx/interface.pl#13

No kytkentä ei ihan suoraan, mutta opin juuri sen verran uutta kuin tarvitsin. High side ja low side kun on muutakin kuin mopolla kaatumista. Ja tällä kertaa minua kiinnostaa nimenomaan tuo high side. Kiitoksia. Pääsin eteenpäin.