Puhelinta seuraava "robotti"

Hei!

Ajattelin liittyä joukkoonne jotta pääsisin alkuun projektissani, jota olen jo jonkin aikaa mielessäni ja hieman paperillakin miettinyt.

Tarkoitus olisi tehdä robootti joka seuraa (ainakin aluksi) Android puhelinta ( myöhemmin ehkä myös muita älypuhelimia).
Robotin olisi tarkoitus siis seurata puhelimen omistajaa kantaen samalla n. 10-20kg kuormaa mukanaan n. kahden metrin etäisyydellä. ja sen pitäisi pystyä maksimissaan n. 8km tunnissa vauhtiin n. 5-10tunnin ajan vaihtelevassa maastossa (ulkona). Puhelimella olisi tarkoitus myös tarvittaessa ohjata robottia jos se joutuu paikkaan jossa se tarvitsee apua. Robottiin tulee myös työntö/veto kahva joten manuaalinen ohjaaminenkin pitäisi onnistua jos virta loppuu kesken.

Olen tutkinut hieman aihetta ja todennut että arduino voisi olla sopiva alusta projektille. En vain oikein tiedä mitä komponentteja tarvitsen toteuttaakseni edellämainitsemani ominaisuudet. Toki mahdollisimman halvalla olisi mukava päästä.

Seuraamista olen ajatellut toteuttaa esim. bluetooth singaalilla niin että robotilla on kaksi lukijaa joita vertaamalla päätetään minne liikutaan ja mitä vauhtia. Parempia ideoita?

Ohjelmointi taustaa itselläni on Websivujen puolelta PHP ja XHTML sekä hieman JavaScriptiä. VB on myös jollain tapaa tuttua.

Projekti ei ole mikään pienin mahdollinen enkä ole kiirehtimässä tämän kanssa, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja kaikki apu otetaan avosylin vastaan :slight_smile:

Kuulostaa erittäin innovatiiviselta ja mielenkiintoiselta idealta!

Toteutuspuoli onkin sitten ongelma erikseen. Liekö edes mahdollinen? Koska seuraajarobotti ei olisi luultavasti kovinkaan iso, ei antennien välimatka olisi suuri. Radiosignaalin monitie-eteneminen on toinen ongelma… Lisää asiasta selkokielellä: jop.cs.tut.fi/twiki/bin/view/TL … Eteneminen

Uusissa puhelimissa paikannus (jopa sisätiloissa tapahtuva anturiavusteisena) alkaa olla aika hyvällä tasolla. Tarpeeksi tarkka tähän sovellukseen se ei kuitenkaan vielä todennäköisesti ole. Mikäli olisi, seuraajarobotin voisi tehdä toisesta älypuhelimesta, joka tietäisi oman sijaintinsa ja BT:n tai kännykkäverkon kautta isäntäpuhelimensa sijainnin. Ulkotiloissa tämä varmasti onnistuisikin joidenkin metrien tarkkuudella. Seuraajarobotille tarkkuus täytyisi saada kuitenkin kymmeniin senttimetreihin…

Kentis jokin tapa olisi kuitenkin olemassa, en vain keksi sitä nyt :laughing:

En ole nyt aivan varma, mutta tietääkseni vastaavia laitteita on jo markkinoilla, mutta niissä kaikissa on oma taskuunlaitettava seurattava “emo” laite. Ajattelin että voisi olla kätevää korvata tämä puhelimella kokonaan. Paljon löytyy erikseen ohjattavia laitteita mutta harvemmat seuraavat omatoimisesti.
Tarvittaessa voi tietenkin tehdä erikseen taskuun laitteen jota seurataan ja tarvittaessa kännykällä sitten ohjataan tj.

Mitä alustaa / shieldejä tämä vaatisi arduino osilta. En oikein tiedä mitä kaikkea milläkin pystyy tekemään… Kaikki moottori shieldit mitä olen katellut ovat aika pienille moottoreille. Onko tiedossa jotain jolla ohjata esim kahta 75W moottoria? (tai paljon nyt edellämainitsemiin tavoitteisiin sitten tehoa tarvitaankaan)

Mainittakoon vielä että laitteen leveys olisi n. 50cm. Riittääköhän suunnan määrittämiseen?
Niin ja laitetta ei tulla käyttämään todennäköisesti kuin ulkona.

Noniin.
Hieman aihetta tutkittuani näyttänee siltä että arduinon laskentateho ei riitä laskemaan tarpeeksi hyvin esim bluetooth yhteydellä tapahtuvaa singaalia. Tai siis sen eroa. (en nyt satavarma tästä ole…)
Joten näyttää siltä, että joutunen siirtymään ultraääneen ja erilliseen lähettimeen.
Vielä on mietintämyssyn alla mitä komponentteja ym tarvitaan ja miten toteutetaan. Edelleen kaikki ideat otetaan vastaan :smiley:

Nyt olen miettinyt jotain vastaavaa kokoonpanoa:

  • Arduino uno
  • 3 ultraääni vastaanotinta
  • ( bluetooth shield puhelinohjausta varten )
  • moottori ohjain, moottorit, akut jne.

Kommenttia?