poppisalkku

Mulla on tässä ny tämmönen yks ikuisuusprojekti tulossa taas yhteen evoversioon.
Masiina on siis tälläinen kannettava kajari joka pelaa akulla ja siihen saa soitettua bluetoothilla läppäriltä tai kännykästä musaa.

Kajarit on 2x6,5" herzin midbassot + pioneerin softdome ja philipsin tweeter. Ristiin kajareiden eessä on pingotettuna alumiinitangot jotka on kotoisin vanhasta haltin rinkasta.
Kuvasta ei kovin hyvin nää, mutta tangot on noin kolme senttiä irti kalvoista.

Vahvari on Sure electronicsin 2x100w digilankku joka tuolla 12v:lla antaa jotain 25w kanavaan. Jos ei piisaa niin mulla on lyödä tohon akun ja vahvarin väliin vielä hakkuri joka nostaa jännitettä ja parantaa hyötysuhdetta sekä tehoa…

Akusto on kotoisin mun vanhasta läppäristä, 9kpl samsungin 2500mAh li-ion 18650 akkuja.
Kuvassa on myös laturipiirit, 3kpl Dealextremen halpis latureita 18650 akuille. Laturit kun on hakkurilatureita niin niiden muuntajat toimii galvaanisena erottimena niin voin kytkeä ne toisiosta sarjaan mutta syöttää niitä samasta lähteestä, jolloin jokainen lataa siis nimellisjännitteellään kolmea akkua, jotka ovat rinnan, ja kolmen akun paketit ovat keskenään sarjassa.

Päällimmäisenä paketissa näkyy akkujännitteiden mittari joka näyttää kolmen akun pakettien jännitteet ja kokonaisjännitteen (rc-kamaa) ja sen vieressä on dealextremestä kotoisin olevan bt-kuulokemokkulan sisuskalut. Mokkulan oma lipo-akku on heitetty pois ja se ottaa jännitteensä ykkös akkupaketista suoraan. (samassa nollatasossa vahvarin kanssa)

Itse kotelo on tehty vaneri-styrox-vaneri sandwich rakenteella ja se on hyvin jäykkä vaikkakin kevyt. Kevyt on tässä tapauksessa hyvä sillä koko kotelo “soi” mutta ei kuitenkaan rämise. Koteloon tulee sisälle vielä kaiutinvanua sillä se parantaa bassotoistoa huomattavasti.

Vahvarin jäähdytys on toteutettu vanhasta autovahvarista leikatulla suikaleella jonka tarkoitus olisi viedä lämpö ulos laatikosta. Vahvari ei kauheasti lämpene pienen tehon ja hyvän hyötysuhteen vuoksi, mutta laitoinpahan ny. (alumiini on kivaa työstettävää :slight_smile: )

Etulevy on tehty 7mm vanerista, jakosuotimet on kotoisin ihan kaupallisesta erkkasarjasta, mutta kolvasin osat irti piirilevyistä kun ne oli niin isot.

Joo, semmone. Edellinen versio oli tehty löytötavaratalon alumiiniseen työkalusalkkuun ja käytti lyijyakkua, mutta salkun materiaali oli ohutta ja tuppas rämisemään ja joustamaan liikaa. Lyijyakku teki myös laitoksesta vähän turhan painavan. Litiumeilla akun syömä tila ja paino putosi alle puoleen kapasiteetin jopa vähän noustessa.

Jos en saa tota laatikkoa pitämään siirrän kamat vielä tuohon balin tuliais ace-hardwaren työkalusalkkuun…

Kuvissa kytkennät vielä protoasteella, virtakytkin ainakin vielä puuttuu ja myöskin bt-palikan ja jännitemittarin asennusta pitää vielä muuttaa.

Kyllä tolla ihan kivasti saa mökää aikaseksi, kuulostaa paljon kokoaan isommalta :slight_smile:

Ehdotus akuston muutokseen.
Miten olis, jos vaikka “parit” tällaiset rinnakkain?
Tai useampi kennoisina, niin jäisi se yksikin hakkuri pois tehoa syömästä, jos enempi potkua haluat!

Ei pitäis ihan heti hyytyä! :sunglasses: