Pikkuinen moottorijärjestelmä

Täällä sitten todellinen aloittelija kyselee vinkkiä… Eli tarvitsisin jonkinlaisen pyörivän moottorin (vai servon?) jonka ominaisuuksia pitäisi olla seuraavat:

a) Nopeus on säädettävissä kääntövivulla.

b) Pyörii molempiin suuntiin ku sitä nuppia kääntää puolelta toiselle tai kun suunta vaihdetaan esim. suunnanvaihtokytkimellä.

c) Pyörii todella hitaasti ja jos haluaa, niin säätämällä vähitellen myös nopeammin. Ei tarvitse kuitenkaan pyöriä yli 60rpm.

d) Toimii mielellään pattereilla.

e) On pistettävissä napista pois päältäkin että liike pysähtyy. (suunnanvaihtokytkimen keskikohtakin pysäyttäjänä on myös ok)

Eli tuollaista settiä etsin ja tietenkin mahdollisimman halvalla… Olen katsellut kaikenlaisia Servo-järjestelmiä, mutta ne tuntuvat olevan kalliita (vai ovatko?) Olen vain niin pihalla kaikista wateista ja volteista jne jne. ja kytkentäkaavoista että en tiedä mitä osia minun tuollaiseen rakennelmaan kannattaisi hankkia…

Olisin kiitollinen jos joku osaisi minulle kertoa jonkun hyvän ja edullisen setin joka toimisi… Kolvailla ja liitellä osaan kyllä sitten jos ohjeet vain löytyy :slight_smile:

Kiitos.

Marketin radio-ohjattava auto? Tosin niillä voi olla nopeuden säädöstä puute.

Vanha akkuporakone?

Tosin mitä yrität tehdä? Noista laitteista voi miettiä kumpaa teholuokkaa tarvitaan?

Minä tein vähän vastaavan jonkin aikaa sitten. Kokemuksesta voin sanoa, että hitaasti pyöriminen on ongelma halvoille sähkömoottoreille. Jos tiputat jännitettä, ne vain lakkaavat (hyvin pian) pyörimästä. Tarvitsisit mekaanisen vaihteiston kierrosnopeuden tiputtamiseen tuolle tasolle.

Oma ratkaisuni oli Arduino Mega 2560 + Motor Shield + Adafruitin kirjastot ja Lego-moottori. Systeemi oli Bluetooth-ohjattu Android-kännykällä. Tarvitun “hitaan pyörimisen” toteutin pulssittamalla moottorille menevää jännitettä.

Jos tarvitset tarkasti hitaasti pyörivän tsydeemin, suosittelen askelmoottoria sähkömoottorin sijasta. Mutta sen käyttö vaatii jonkinlaisen ohjelmoitavan ohjauksen.