Piirilevyn porausrobotti skannerista

Protolevyjen poraus on kypsyttävää puuhaa. Näin varmaan ajattelee joku muukin kuin minä.

Pystyisiköhän vanhasta Lexmarkin monitoimikoneesta (printteri/skanneri) tekemään porausautomaatin? Ajattelin, että liikkuviin osiin kiinnittäisi Dremelin jotenkin ja ohjaus Gerberillä.

Idea on todellakin idea-asteella, tuli mieleeni kun taas pitää porata satakunta reikää…

Reikien kohdalleen saaminen voi olla hankalaa, kun levy pitää saada just oikeaan kohtaan, ellei sitten tee jotain suorakulmaista “nurkkaa” johon piirilevy kiinnitetään. Ja sit mitataan matkaa nurkasta, ja liikutetaan dremeliä oikeaan suuntaan oikea matka.
Skannereissa skannauspää liikkuu kait yleensä vain yhteen suuntaan. Jos siitä otetaan pituussuuntainen liike, täytyy itse kehitellä jostain leveys suuntainen liike, minkä lisäksi pitää dremeliä liikuttaa myös korkeussuunnassa.

Jos lähtee viritteleen, ja on aikaa ja viitseliäisyyttä, niin itse tekisin melkein mieluummin kerralla laitteen, joka vastaa cnc-koneta (jyrsii levyt samalla), jos vain printterin moottorissa riittä voimaa.
Jyrsimen kehittely siis siksi, koska kuitenkin pitää miettiä, miten saadaan dremeliä liikutettua oikeisiin paikkoihin, niin samalla voisi kehitellä jyrsimen. Ensin siis dremelissä olisi kiinni jyrsinterä, ja jyrsittäisiin levyn kuviot, sitten vaihdettaisiin terä poraksi ja kone porailisi komponenttien reiät.

Skannerista tuskin saa kovin helposti CNC-asemaa, mutta ehkä ajatusta kannattaa silti kehitellä…

Saisikohan jostain vanhan kynäpiirturin (=plotteri)? Sellaisessahan x-y-z -liike on valmiina, ja piirtoalakin on huimat A3-koko - saisi kunnollisen kokoisen piirilevyn! :stuck_out_tongue: Tai vastaavasti n kappaletta pienempiä levyjä samasta aihiosta.

Vierastan jyrsimistä, kun olen tottunut tekemään protot valotus-syövytysmenetelmällä. Jyrsiminen on varmasti ihan OK, mutta ajattelen nyt enemmänkin tätä porausta kuin koko levyn tekoa.

Skanneri/plotteri tms. mekaniikka täytyisi varmasti kohdistaa jotenkin ennen porauksen aloittamista. Kohdistuksen voisi ehkä tehdä liikuttamalla piirturin pitelemän dremelin kahteen tai kolmeen paikkaan “käsin”, ja lukemalla koordinaatit talteen suhteellisiksi nollapisteiksi. Alustuksen jälkeen poranterä voisi osua suunnilleen sinne mihin pitääkin…

Täytyypä googlettaa, jos joku romu piirturi löytyisi.

Kynäpiirturi voisi tosiaan olla hyvä aihio, jos sellaisen vaan jostain saa. Tuo cnc laita oli vaan oma kantani, eli jos lähtee värkkäämän niin…
Mutta jos käyttöä ontosiaan vaan poralle, niin mikässiinä, itse vaan tekisin suoraan cnc:n. ku sellaselle ois käyttöö. :slight_smile: