Opinnäytetyöt

Tähän ketjuun voidaan kerätä mielenkiintoisia insinööritöitä, diplomitöitä ja miksei myös kandidaatintöitä, ammattikoulujen opinnäytetöitä tai jopa väitöskirjoja, jotka liittyvät jollain tavalla sulautettuihin järjestelmiin, elektroniikan suunnitteluun ja laitteistoläheiseen ohjelmointiin.

Esimerkiksi tässä on mielestäni yksi mielenkiintoinen ja hienosti toteutettu työ:
dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/6760
Työssä tutkitaan aktiivisia kuormia ja tekijä on myös rakentanut sellaisen itse.

Tämä työ taas on enemmän ohjelmistopainotteinen:
publications.theseus.fi/handle/10024/25722
Työssä esitettyjä dynaamisen koodingeneroinnin menetelmiä voidaan hyödyntää sulautetuissa järjestelmissä.

Tämä on hyvä idea. Valitettavasti ilmeisesti vain murto-osa insinööri- ja diplomitöistä löytyy netistä? Niistäkin toki löytynee hyvää informaatiota. Itse olen omaa diplomityötäni vasta kirjoittelemassa, joten en sitä voi tänne vielä linkittää… :slight_smile:

Tässä pari mitä sattui nyt silmään:

publications.theseus.fi/handle/10024/11892

publications.theseus.fi/handle/10024/2243

Se on tietenkin totta, että vanhempia töitä ei netistä välttämättä löydy. Mutta jos tiedätte, että jonkun oppilaitoksen kirjastossa on ehdottomasti lukemisen arvoinen työ, niin toki senkin voi tässä kertoa.

Mutta ei kai kaikki uudetkaan tule julkisesti saataville? Onko asia tekijän päätettävissä?

Kyllä ainakin TAMKissa saa itse päättää julkaiseeko työn netissä vai antaako sen paperiversiona kirjastolle. Ja ymmärtääkseni aika moni haluaa sen työn nettiin, onhan se jonkinlainen “mainos” omasta osaamisesta.

LUT:ssa taitaa olla periaate nykyään se, että kaikki tulee nettiin, ellei ole jotain perusteltua syytä olla julkaisematta. Nämä syyt tosin johtavat samalla myöskin työn julkistamiseksi salaiseksi.

Lisää hyviä TTY:n diplomitöitä:

Tästä työstä ideoita omiin projekteihin:
salkkuorg.wippiespace.com/dippa/d-tyo.pdf
Työssä suunnitellaan harjoitustöitä sulautettujen järjestelmien kursseille.

Tässä työssä käsitellään muun muassa taipuisia piirilevyjä:
dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/6795

Käsittääkseni nykyään ei voi enää opinnäytteitä julistaa salaisiksi. Niistä pitää tehdä kaksi versiota. Karsittu versio, josta on otettu liikesalaisuudet pois, voidaan julkaista oppilaitoksen kirjastossa ja/tai netissä. En ole aivan satavarma tästä mutta tälläinen käsitys on jäänyt.

Oman insinöörityöni kannessa lukee “32-bittisen RISC-prosessoriytimen suunnittelu ja toteutus FPGA-piirillä”. Katsotaan josko tuon saisi joskus nettiin…

Ihmisillä todella hienoja töitä :slight_smile: