OpenSource 8-kanavainen usb-skooppi?

Moro

Olen tässä pyöritellyt mielessä ajatusta otsikon mukaisesta laitteesta. Olen käyttänyt jonkun verran tätä: http://www.hmv-systems.fi/adac3000/fi/laitteisto.php mutta sen softa ei ole mikään vakain eikä helppokäyttöinen ainakaan minusta. Hintakaan ei oikein mieltä ylennä.

Siksipä mietinkin miksei tuota voisi tehdä halvemmalla ja paremmin. Itselläni ei tosin ole juurikaa kokemusta ohjelmoinnista joten yksin tähän en kykene. Suuri ajatus olisi että pclle löytyisi mittausohjelma ainakin windowsille ja linuxille. Itse laitteen tulisi pärjätä tai ainakin nousta samalle tasolle tuon adac3000 kanssa. Ilmeisesti sopiva mikrokontrolleri olisi joku ARM-perheestä. Komponenttien hinta asettuisi johonkin 100-200€ luokkaan.

Kanavia tulisi olla siksi tuo kahdeksan jotta pärjäisi ajoneuvovianetsinnässäkin (johon adac300 on tarkoitettu) Tosin voisi tuota käyttää helposti ihan mihin vain mittauksiin ja pienempiin logiikka testauksiin.

Onko innostusta/tarvetta tällaiselle laitteelle? Muita ajatuksia?

Kiitos ja anteeksi, kirjoittelen kuumeessa.

Veikkaisin, että PC-puolen softan tekeminen tuollaiseen on yllättävän massiivinen urakka.

Olen itsekin pyöritellyt vähän vastaavaa projekti-ideaa mielessäni. Minun mielikuvituksessani se muovautui sellaiseksi, että näytteenottotaajuus olisi vähintään 100 MHz. AD-muuntimia olisi lukemassa FPGA, joka kilkuttelisi mittauspisteitä talteen muistipiirille. Kun näytteistysjakso olisi valmis, data siirrettäisiin PC:lle. PC-liityntää varten laitteessa olisi erillinen prosessori, joka saisi datan muistipiiriltä ja tiedon datan valmiudesta FPGA:lta. Vastaavasti prosessori ohjaisi FPGA:n ja mittauselektroniikan toimintaa käyttäjän PC:ltä antamien ohjeiden mukaisesti (mitkä kanavat käytössä, samplerate, aikaskaala, jänniteskaala, millainen triggaus, run/stop, one shot/jatkuva mittaus/normaalitriggeri…) Mahdollisesti laitteessa voisi olla myös logiikka-analysaattorin toiminnallisuutta.

Itse tyytyisin vallan mainiosti neljään nopeaan ja mieluiten tarkkaan mittauskanavaan. Kaksikin riittäisi useimmiten.

Varsin merkittävä ongelma tuossa olisi tiedonsiirron nopeus ja lagi PC:n ja skoopin välillä. Olennainen kysymys näissä projekteissa onkin se, kuinka reaaliaikaista PC:lle saatavan tiedon tulee olla.

Mitenkään helppoon projektiin et ole näppejäsi iskemässä, mutta jos käytettävissä on paljon vapaa-aikaa ja hyvät työkalut, niin mikäjottei! Kustannuksia laskiessa ei sitten kannata hinnoitella omia työtunteja :wink:

Tämän kaltaisia ideoita kaipasinkin. Tuo näytteenottotaajuus 100Mhz on juurikin sama mitä itse ajattelin. Kyllä varmaan 4-kanavaisellakin pärjäisi. Ongelmana tässä on juurikin oman ohjelmointi taidon puute mutta jos saisi kasattua innostuneen porukan väsäämään tuota niin mahdollisuudet on vaikka mihin. Onhan tässä maassa valmistettu tältä vapaaehtois pohjalta sähköautokin. Ajatus olisikin että lopputulema (ja välivaiheet) olisi kaikille avoimet ja laitteen voisi kasata halukkaat itse kotioloissa.

Olen viritellyt projektille omaa sivustoa ja foorumia jotka on vielä vähän vaiheessa.

Tässä nyt olisi yksikanavainen rs-232 liityntäinen skooppi 100MHz näytteenottotaajuudella http://www.fpga4fun.com/Hands-on_Flashy.html. Flashy kortin esittelyssä http://www.knjn.com/Flashy.html puhutaan myös 200MHz näytteenottotaajuudesta. Datasheetissä http://www.knjn.com/docs/KNJN%20Flashy%20boards.pdf mainitan (jos en väärin ymmärtänyt) että resoluutio on 8bit joka on kyllä välttävä mutta saisi olla vähintään 10bit ja mielellään 12bit. Samassa datasheetissä on myös kuva 4-kanavaisesta laitoksesta ja esimerkki 4-kanava mittauksesta softassa.

Näyttäisi PC-softa olevan aika selkeä. Lisäksi ohjelmassa näyttäisi olevan triggeröinti mahdollisuus joko nousevalle tai laskevalle pulssille.

Lisäksi sivun alalaidassa mainitaan mahdollisista parannuksista muun muassa Saxo:n tai Xylo:n käyttäminen joiden liityntä on USB (ja ottaa virtansa myös USB:sta). Nämä tukevat FlashyD:tä jolla saadaan käyttöön kaksi kanavaa. Lisäksi mainitaan että laitteeseen voidaan lisätä LCD jolloin laite voisi toimia stand-alonena ilman PC:tä kuten normaali skooppi.

Pitänee lukea tuo datasheet vielä ainakin kertaalleen tarkemmin
Että tältä pohjalta eteenpäin.