Ohjelmointilaite

Vuokko jos kysyit minulta niin käytin tällaista Press N’ Peel kalvoa:

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1188

Pitää muistaa laittaa tietoa tuosta kalvosta joskus näkyville sivuillekin…

Vaikuttaa hyvältä tuo kalvo, pitää käydä hakemassa pari arkkia testiin. Itse olen käyttänyt niitä perinteisiä mustesuihkupapeteita ja suurin osa siirteistä on ollut ihan makkelia. Onneksi tuon huomaa ennen syövyttämistä, joten voi ottaa uusiksi, mutta aikaa siihen tuhraantuu aivan liikaa…

Minun mielestä tuo on hyvää kalvoa ja tarkkaa jälkeä saa aikaiseksi. Tässä on taas kohta tulossa yks piirilevy syövytykseen ja hyvin ainakin kuvansiirto onnistui. Eilen rakentelin polymorph-muovista syövytystelineen piirilevyille ja tänään illalla töiden jälkeen testaan sitä :slight_smile:

Pari vinkkiä laitan tähän mitä itse olen huomannut että kannattaa tehdä eli:

Käytä silitysraudalla lämpöä ihan reilusti, 2-3 asento raudalla on hyvä. Minulla on käytössä sellainen pieni matkasilitysrauta jossa on “3-vaihde” päällä ja se on todettu hyväksi. Jos piirilevy on iso, kannattaa käyttää isompaa rautaa. Tärkeintä on saada lämpöä koko kuvion alueelle. Lisäksi kannattaa painaa rautaa ihan kunnolla, mutta älä hiero! Muuten kuvio leviää ja suttaantuu. Nostele rautaa eri kohtiin ja painele sitä kuviota vasten.

Kuviossa/syövytyksessä hyväksi huomatut eristevälit on 0,3 mm. Menee 0,2 mm mutta sitten kannattaa käyttää aikaa vielä vähän enemmän kuvion siirtoon. “Muste” tai mikä onkaan, hieman leviää (tosi tosi vähän mutta vaikuttaa kuitenkin) kuviota siirrettäessä ja jos olet vahingossakaan hieronut kuviota siirtovaiheessa, voi 0,2 mm eristeväli olla liian pieni pitämään eristevälit puhtaina “musteesta”.

Levy kannattaa puhdistaa musteesta vasta sitten kun on valmis tekemään sen loppuun asti, eli poraamaan reiät ja juottamaan kompot paikalleen. Muste suojaa kuparia hapettumiselta. Musteen puhdistamiseen olen hyväksi huomannut uunipadan tai teräsvillan tapaiset puhdistustyynyt/aineet. Seuraavassa levyssä kokeilen nopeampaa puhdistusmenetelmää: pienoisporakonetta ja sellaista teräsharjakärkeä - katsotaan mitä tulee :smiley:

Nykyisin lakkaan levyt kun ne ovat valmiita ja kompot paikoillaan (ja tietenkin testattu toimivaksi). Lakka suojaa hyvin ESD:ltä, kosteudelta, pölyltä ja pitää kuparin “nätin” näköisenä. Lisäksi komponentit pysyvät paremmin paikoillaan eivätkä kuparinauhat repeä levystä niin helposti. Tuo lakkapurkki maksoi n. 10 euroa ja se on merkiltään CRC (urethane isolation), suomeksi sähkölaitteiden kirkas eristyslakka. Paikallisesta puuilosta ostin sen.

Phuuh… Tulipas vähän tekstiä, jospa tästä on apua :slight_smile: