Ohjelmointilaite

Vuokko jos kysyit minulta niin käytin tällaista Press N’ Peel kalvoa:

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1188

Pitää muistaa laittaa tietoa tuosta kalvosta joskus näkyville sivuillekin…

Vaikuttaa hyvältä tuo kalvo, pitää käydä hakemassa pari arkkia testiin. Itse olen käyttänyt niitä perinteisiä mustesuihkupapeteita ja suurin osa siirteistä on ollut ihan makkelia. Onneksi tuon huomaa ennen syövyttämistä, joten voi ottaa uusiksi, mutta aikaa siihen tuhraantuu aivan liikaa…

Minun mielestä tuo on hyvää kalvoa ja tarkkaa jälkeä saa aikaiseksi. Tässä on taas kohta tulossa yks piirilevy syövytykseen ja hyvin ainakin kuvansiirto onnistui. Eilen rakentelin polymorph-muovista syövytystelineen piirilevyille ja tänään illalla töiden jälkeen testaan sitä :slight_smile:

Pari vinkkiä laitan tähän mitä itse olen huomannut että kannattaa tehdä eli:

K√§yt√§ silitysraudalla l√§mp√∂√§ ihan reilusti, 2-3 asento raudalla on hyv√§. Minulla on k√§yt√∂ss√§ sellainen pieni matkasilitysrauta jossa on ‚Äú3-vaihde‚ÄĚ p√§√§ll√§ ja se on todettu hyv√§ksi. Jos piirilevy on iso, kannattaa k√§ytt√§√§ isompaa rautaa. T√§rkeint√§ on saada l√§mp√∂√§ koko kuvion alueelle. Lis√§ksi kannattaa painaa rautaa ihan kunnolla, mutta √§l√§ hiero! Muuten kuvio levi√§√§ ja suttaantuu. Nostele rautaa eri kohtiin ja painele sit√§ kuviota vasten.

Kuviossa/sy√∂vytyksess√§ hyv√§ksi huomatut eristev√§lit on 0,3 mm. Menee 0,2 mm mutta sitten kannattaa k√§ytt√§√§ aikaa viel√§ v√§h√§n enemm√§n kuvion siirtoon. ‚ÄúMuste‚ÄĚ tai mik√§ onkaan, hieman levi√§√§ (tosi tosi v√§h√§n mutta vaikuttaa kuitenkin) kuviota siirrett√§ess√§ ja jos olet vahingossakaan hieronut kuviota siirtovaiheessa, voi 0,2 mm eristev√§li olla liian pieni pit√§m√§√§n eristev√§lit puhtaina ‚Äúmusteesta‚ÄĚ.

Levy kannattaa puhdistaa musteesta vasta sitten kun on valmis tekemään sen loppuun asti, eli poraamaan reiät ja juottamaan kompot paikalleen. Muste suojaa kuparia hapettumiselta. Musteen puhdistamiseen olen hyväksi huomannut uunipadan tai teräsvillan tapaiset puhdistustyynyt/aineet. Seuraavassa levyssä kokeilen nopeampaa puhdistusmenetelmää: pienoisporakonetta ja sellaista teräsharjakärkeä - katsotaan mitä tulee :smiley:

Nykyisin lakkaan levyt kun ne ovat valmiita ja kompot paikoillaan (ja tietenkin testattu toimivaksi). Lakka suojaa hyvin ESD:lt√§, kosteudelta, p√∂lylt√§ ja pit√§√§ kuparin ‚Äún√§tin‚ÄĚ n√§k√∂isen√§. Lis√§ksi komponentit pysyv√§t paremmin paikoillaan eiv√§tk√§ kuparinauhat repe√§ levyst√§ niin helposti. Tuo lakkapurkki maksoi n. 10 euroa ja se on merkilt√§√§n CRC (urethane isolation), suomeksi s√§hk√∂laitteiden kirkas eristyslakka. Paikallisesta puuilosta ostin sen.

Phuuh… Tulipas vähän tekstiä, jospa tästä on apua :slight_smile: