Nopeusrajoitin kaksipyöräisiin

Hei!

Ideana olisi rakentaa samanlainen projekti kuin sivulla: sparktherise.com/projectdetail.php?pid=4470

Itse olen myös yrittänyt samaa projektia moneen otteeseen, mutta projekti on jäänyt puolitiehen vaikeuksien takia.

  • Käytin rajoittimen anturina tavallista magneettianturia, eli lukee 1 aina, kun pyörä on anturin kohdalla. (Syöttää anturille 5V ja lukee katkaisuja.)
  • Käytin ohjelmointi prossuna pic 16F627
  • Ohjelmointi flowcode ohjelmalla
  • Rajoittimena kondesaattori puolan sytytinjohdon rinnalle
  • Transistori ohjaus eli kun riittävä nopeus, mitä pitää rajoittaa prossu syöttää 5V transistorille, joka kytkee transistorin johtavaksi, jolloin konkka rajoittaa puolalle menevää virtaa.

Ongelmat:

Oikea anturi tyyppi
*Mahdolliset tärähdykset aiheuttavat häiriötä lukemiselle

Prosessorin ohjelmointi

  • Onko 1/0 lukeminen oikea tapa
  • Koodi ei ole toimiva, jotain puuttuu

Piirikortin suojaus
*Puolassa kulkee suurjännite, mahdollisesti rikkoo prossun ja transistorin.

Näin alkuun tämmöisiä perusinfoa, jos jollakin olisi innostusta jatkaa projektia.

Liitteenä on .c
mailina .fcf

Miks sä sieltä? Sammutin napista saa pysäytettyä sytytyksen/ruiskutuksen.

Kaveri teki skootteriin tälläsen vilikki.blogspot.com/2011/02/mop … oitin.html

Ai niin… Ja sitten niitä mittauspaikkoja on iso läjä. Jotkut lukevat vaihdelaatikosta, toiset magneetolta ja kolmas varmaan katselle, miten tähtien asennot muuttuvat. Tarttis olla enempi tietoa kohteesta mihin ajattelit liittyä.

Ai niin ja liitteet ei tulleet mukaan :frowning:

Mun mielestä ei kannata sotkea tohon konkkaa rajoittimeksi ollenkaan, maadoittaa mieluummin impulssikäämin johtoa tai sitten cdi:n sammutinjohtoa. Sopivasti näitä pätkimällä saadaan tasaisempi rajoitus kun “konkkarajottimella”

Tossa intialaisessa linkissä oli ilmeisesti lähetty tekemään kokonaan “drive-by-wire” systeemiä jossa kaasuakin kontrolloitiin servolla…

Kiitos linkistä Vuokko, auttoi asiaa todella paljon! :stuck_out_tongue:

Itse rakentaisin tämän siten, että lukisin magnetolta (tai mikä anturi nyt vauhtipyörällä onkaan) pulsseja ja generoisin pulssit sytytysjärjestelmälle. Kun tavoitenopeutta lähestytään, myöhästäisin sytytystä. Mikäli se ei auttaisi, pätkisin sitä.

Mietin tuossa, että tuo kipinän myöhäistäminen ei muuten olisi huono ajatus. Sitähän voidaan myöhästää niin paljon, että sillä on vaikutusta nopeuteen. Sekihän kannattaa tehdä asteittain… mitä lähempänä haluttua nopeutta ollaan, sitä enemmän kipinää käännetään myöhemmälle.Tuossa minun projektissahan otetaan sytytys suoraan sytytys yksikön hall-anturilta “magneeton” päästä. Eli käytetään mopon sytytyksen omaa anturia, juurikin mainitsemallasi tavalla.

Samalla kaavallahan voitaisiin saada varmaan kiihtyvyyttäkin lisää, kun vastaavasti tietyssä kohdassa nopeuden ja kierrosluvun suhdetta aikaistetaan kiihtyvyyttä…

Juurikin näin. Kyseessä olisi siis ohjelmoitava sytytyksen ajoitus :slight_smile:.

Sytytystä ei vain kannata myöhästää liikaa liian pitkäksi aikaa ettei mäntä ja männänrenkaat kärsi (palavat).