Nopeudensäädin

Tälläinen lähetin-vastaanotin tuli hommattua robomaa.com/index.php?main_p … cts_id=742
ja tarkoitus olisi rakennella kahdella pyörällä liikkuva kauko-ohjattava “vempele”.
Pyörien moottoreina olisi joku näistä robomaa.com/index.php?main_p … ath=27_103
Ja jos olen ymmärtänyt asian oikein,niin tähän tarvitaan vielä jonkinlainen nopeudensäädin,
joten minkälainen/ja mistä sen voi täältä kotomaasta tilata/ostaa?

Ei vielä vastauksia,joten kävin laittamassa robosota foorumile(melkein) samanlaisen kysymyksen.
Tosin linkitys meni vähän persiilleen.Toivottavasti jengi siellä ei innostu vit…eiku vinoilee siitä. :mrgreen:

Se, mitä etsit, on luultavasti ESC (Electronic Speed Controller). Se ottaa yleensä sisälle servojenkin syömää 50 Hz:n PWM:ää ja duty cyclen mukaan katkoo sitten moottorille syötettävää virtaa. Lisää asiasta kertoo esim. Wikipedia: fi.wikipedia.org/wiki/Nopeudens%C3%A4%C3%A4din

Tuossa joku sellainen: dealextreme.com/p/dynam-25a- … otors-4474

Suomalaisista jälleenmyyjistä en osaa nyt sanoa…

EDIT: Olikin harjattomille moottoreille tuo linkin laite…

Jaahas…kiitän latea (lauri Jämsä) vastauksesta.Oma pöytälaatikko on täynnä purettuja/ostettuja DC-sähkömoottoreita 3-12Volttiin,joten niille haen sitä sopivaa nopeudensäädintä.

Tässä suomalainen jälleenmyyjä ja yksi vaihtoehto:
sabe.fi/hobby/index.php?prod … grpid=2203

Tässä RC Saben nopeudensäädinvalikoimaa:
sabe.fi/hobby/index.php?grpid=2203

Noista olen etsiskellyt ja onhan tuolla valikoimaa…
Harjallisille ja harjattomille moottoreille pitää olla omat sääätimensä,joten mihinköhän kategoriaan
nuo “minun pöytälaatikossa lojuvat DC-moottorit kuuluvat”?

Tuolla robosota foorumilla tuli ehdotus servoa modaamalla,ihan valokuvien kera.Täytynee uhrata
pari servoa.

Harjallisiahan ne :wink:

EDIT: Tässä linkki Robosotafoorumin viestiketjuun, jos jotakuta kiinnostaa käydä vilkaisemassa:
robosota.fi/foorumi/viewtopic.php?t=1603

No niin…alkaa pikku hiljaa selkiintymään,eli harjallisiin moottoreihin tarkoitettuja nopareita rupean tutkailemaan.Joissakin rc kaupoissa on tarjolla sekä nopari+moottori samassa paketissa.

Jos jenkkilästä tilaaminen ei pelota, niin tässä olis tuollainen “hinnat alkaen” harjalliseen moottoriin sopiva nopari, vieläpä vesitiivis.

dealextreme.com/p/waterproof … -50a-15759

Itse olen DX tilaillut tavaraa, kuten myös ebay ja ongelmitta on aina tavara kulkenut.


Tuomo

Tuohon vielä sellanen lisäys jos joku sattuu lueskelemaan eikä tuota harjattoman ja harjallisen eroa hahmota, niin sen voi tarkistaa sillä että katsot jostain mahdollisesti moottorin kyljessä olevasta aukosta että näkyykö käämit roottorin ympärillä… eli onko moottorissa hiilet vai ei… ns. harjallinen moottori siis sisältää hiilet ja harjaton ei, vaan käämit ovat moottorin ulkokehällä ja roottori on magnetisoitu…