Nettikaupan valinta

Moi!

Kun kiinnostukseni elektroniikasta no taas noussut, olisi aika avata kukkaronnyörejä ja tilata talo täyteen härpäkkeitä. Ennestään olen Partcosta pari tilausta tehnyt.

Katselin tätä ruuvipenkin kauppojen linkkilistaa, ja niitä vähän silmailinkin. Hintataso näytti vaihtelevan paljonkin, mutta en oikein saanut selkoa mistä kannattaa tilata ja kuinka paljon. Partco tuntuu hiukan hintavalta joidenkin tuotteiden osalta, mutta oma kokemus tosiaan on aivan nollissa.

Eli kannattaako tilata ulkomailta/kotimaasta, mitkä kaupat hintatasoltaan halvimmat? Ostoslista koostuu tällä hetkellä mm. pienistä asennusjohdoista kelana, kutistesukkaa, koekytkentälevy ja kuparilevyt, pienitehoisia releitä ja kytkimiä sekä tietysti normi komponentteja. Arduino löýtyy talosta, joka olisi huomion keskipisteenä, joten lisälaitteetkin saattaisivat vähän kiínnostaa.

Pieni tilauksen odottelu ei ole ongelma, mutta mitäs ihmiset ehdotatte?

Kotimaisista nettikaupoista kokemus on vähäinen lähinnä korkeahkon hintatason vuoksi.
Ulkomaisista voisin suositella mm. Digikey tai Sparkfun electronics(molemmat yhdysvaltalaisia yrityksiä).
Digikeyltä löytyy kattava ja edullinen valikoima, sekä nopea toimitusaika(Ainakin omalla kohdalla paketit tuli perille alle viikossa). Lisäksi antavat ilmaisen kuljetuksen yli 65€ ostoksista. Miinuksena kuitenkin on tullimaksut, jotka räpsähtää päälle lähes automaattisesti kuriirin toimesta.
http://www.digikey.fi/

Sparkfun electronics on puolestaan loistava protoiluun erikoistunut yritys. Tuotevalikoimaan kuuluu yleisimmät elektroniikkakomponentit, sekä heidän itse valmistamat valmiin moduulipaketit. Paketit tulee edullisesti ja hitaasti, tai kalliisti ja nopeasti. Saa ihan itse valita. Tuurilla selviää ilman tullimaksuja
sparkfun.com/

Robomaa taitaa olla yksi Sparkfunin jälleenmyyjistä, jos suomesta haluaa tilata.
http://www.robomaa.com/

Nyt kun komponenttien puute on täysin sietämätön, niin olen katsellut lisää näitä kauppoja, kun itse tilaus jäi marraskuussa tekemättä.

Futurlec on kiinnostava, luotettavuus ja pitkä kesto tosin pelottaa, eikä sieltä saa signaalijohtoa. Rapidia olen myös katsellut, mutta hiukan sekava nettikauppa ei auta asiaa.

Digi-keyltä ois kanssa kiva koittaa tilata, mutta miten saan haluamani tavarat ostoskoriin nopeasti, kun tuotteita on jokaista merkkiä ja jokaista mallia ja jokaista väriä… Lisäksi on mukava huomata kuinka hetken päästä eteen tulee sama tuote puolet halvemmalla hinnalla…

On se vaikeeta…

Sellaista se on, jos halvalla haluaa. Ja kukapa ei haluaisi?

Digi-Key, Mouser, Farnall jne. ovat lähinnä yrityksille tarkoitettuja puljuja. Rojua tilataan tuotekehitykseen surutta, kun ei tarvitse jokaista pennosta laskea. Yksityisille vähän eri juttu, kun alle satasella ei saa yhtä tilausta oikein tehtyä (ilmaistoimitus kun tietty raja ylittyy).

Itse katselen usein komponentteja eBay-kauppiailta, jos tarvitsen jotain testailuun sopivaa osaa. Kiinalaiset kauppiaat ovat siitä mukavia, kun lähettelevät eurolla tai parilla osan toimituskuluineen suomeen. Vastaava palikka saattaa maksaa Digi-Keyn tai Mouserin listoilla 10 euroa + 30e toimitus. Tietty erikoiskomponentit ovat eri asia, kun niitä ei saa kuin valtuutetuilta elektroniikkakomponenttijälleenmyyjiltä.

Olethan tutustunut Ruuvipenkin linkkilistaan?

Futurlec on itselleni toiminut erinomaisesti, ei koskaan mitään ongelmia. Tilauksia takana nyt viitisen kipaletta.

Digikey on kanssa erinomainen, mutta pitää tosiaan jaksaa käyttää aikaa tuotteiden selailuun. Kun haun käytön alkaa omaksumaan, niin varsin nopeasti sieltä oikeat palikat löytää. Digikeyllä tilauksen kannattaa ylittää tuo 65 euroa, muuten toimituskulut on jotain aivan järkyttävää…

VVSoft Oy järjestää kimppatilauksia Digikeyltä.
Tilaus tehdään, jos 65€ ylittyy.
Postikuluja/tilaaja tulee kirjeen tai paketin painosta riippuen 3€ ylöspäin.
Toimitukset ovat tulleet kotiin yleensä 2-3 päivässä maksun jälkeen.
Seuraava tilaus 2.1.2012
vvsoft.fi/dk/

Eikös tuossa pyritty pitämään tahtina tuo, että joka toinen maanantai lähtee tilaus.

Niin se muistaakseni on.

Kirjoittelin tästä joskus uutisenkin. Siitäkin löytyy infoa asiasta. :slight_smile:

ruuvipenkki.fi/2010/08/19/na … mppatilaus