Moottorien valinta CNC -projektiin

Tervehdys kaikille,

Elikkäs olen tässä jo jonkun aikaa pähkäillyt mielessäni omaa CNC jyrsintä. Nytten olen lopulta päässyt siihen pisteeseen, että pitäisi alkaa miettimään minkälaisia askelmoottoreita laite tarvisi.

Itsellä ei ole oikein käsitystä näiden sähkömoottorien tehoista, eli mitä sopivat projektiin ja mitkä eivät.

Projektiin tarvitsisin siis 4 moottoria. Yksi moottori X -akselille, toinen Y:lle, kolmas z:lle. Lisäsi tarvitsen tehokkaan ja paljon vääntöä omaavan moottorin itse poraksi.

Eli olisiko kellään hyviä vinkkejä mitkä sopisivat tehoiltaan projektiin.

Riittäisiköhän näissä robomaan moottoreissa potku?
robomaa.com/index.php?main_p … ath=27_100

Moottorien tehoihin liittyy olennaisesti myös muut CNCkoneen liikkeisiin tulevat komponentit. Jos käytät esimerkiksi perus kierretankoa, vaaditaan moottoreilta vähemmän vääntöä, jos hammashihnaa, pitää löytyä potkua enemmän. Myös lineaarijohteiden valinta voi vaikuttaa tarvittaviin vääntöihin. Nuo robomaan moottorit vaikuttavat aika heppoisilta minkään isomman massan liikutteluun, tehokkaimmassa näyttäisi olevan holding torque 0.225Nm. Omassa vesivanerista rakennetussa rullaluistinlaakeri/kulmarauta/trapetsikierretankovehkeessä on 1Nm moottorit, joilla masiina kohtuullisesti liikkuu. Myös itse askelmoottoriohjaimilla on merkitystä, sekä tietysti koneen koolla.

Varmaan kannattaa lähteä jyrsimen karamoottorin (“pora”) painosta ja miettiä paljonko voimaa sen liikuttaminen vaatii. Ostaisin jyrsimen valmiina, itse tekeminen on toki kiintoisaa, mutta vaatii aikaa ja taitoa. (Lopputulos ei välttämättä heti ole toivottu).

Sitten on jyrsittävät materiaalit ja vaadittava (työstön / pikaliikkeen) nopeus.

Lisäksi kannattaa miettiä käyttääkö ollenkaan askelmoottoreita, vai tekeekö jyrsimen ‘suoraan’ servoilla ja pulssiantureilla. Voimaa ja nopeutta tulisi lisää. Nopeutta toivoo useimmiten lisää, kun laite on valmis. Paljon riippuu työstettävistä materiaaleista, joista ei ole vielä mitään puhuttu.

Jos itämailta tilaaminen kiinnostaa, kannattaa tsekata esim. Futurlec:in stepperi-tarjonta. Kokemukset ko. firmasta on ihan hyvät.
futurlec.com/StepperMotors.shtml

Halvalla voi päästä kaivamalla moottoreita esim. vanhoista romuprinttereistä. Nämä kelpaavat ainakin harjoitteluun ja moottorinohjausjärjestelmien testaukseen.

Tämä ketju on niin lähellä kysymystäni, joten kyn tässä.
Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan; Onko noita stepper moottoreita pakko käyttää? -Tai siis, voisinko käyttää jotain dc moottoreita kera vaihteiston ja moottorinohjain mikropiirin kanssa? -Kun kuitenkin käytän kierretankoa, niin ei tuolte moottorilta vaadita ihmeitä…

Tällaisia moottorinohjainpiirejä löytyy; http://www.alldatasheet.com/view.jsp?Searchword=L2930

Toinen mitä olen pohtinut on että kuinka tuo ohjelmisto puoli toteutetaan. :blush: