Mittauksissa suuria heittoja

Ostin tässä syksyllä kolmen setin tagejä. Kaksi näistä (kolmas vähän hankalassa paikassa) näyttää aivan eri tuloksia kuin vanhat kolme.
Uudet -5,87C, -5,xxx Cvanha -4,29 C, eroa 1,6 C. Vastaavasti kosteus 72,51 %, vanha 84,86 %, ilmanpaineet ok…Voiko näitä kalibroida ? Olen uskonut että nämä on teiltä lähtiessä kertaalleen kalibroitu mutta noin isot heitot ei herätä luottamusta ? Mittaukset on ulkoa samasta paikasta. Epäilykseni heräsi kun ullakolla uusi näytti 2 C matalampaa lämpötilaa kuin ulkona…

Hei,

Anturit ovat Boschin kalibroimia tehtaalla, ja. nimellisesti antureiden pitäisi näyttää +1 C tarkkuudella samaa arvoa. Useimmiten erot mittaustuloksissa johtuvat antureiden asettelusta, samalla ikkunalaudalla voi olla usean asteen ero jos toinen anturi on lähellä ikkunan reunaa ja toinen anturi on keskellä mihin patterista nouseva ilma osuu jne.

Anturit myöskin liukuvat hiukan aikaa myöten, tarkat tarkkuusspeksit löytyvät Boschin datalehdestä: https://www.bosch-sensortec.com/media/boschsensortec/downloads/datasheets/bst-bme280-ds002.pdf .

Esimerkiksi toisessa keskustelussa Temperature-drift over time on single sensors kävi ilmi että yhden anturin “virhe” lämpötilassa olikin mitattavan bakteerikasvuston tuottamaa lämpöä, eli vaikka anturit olivat vierekkäin samassa tilassa laboratorio-oloissa lämpötila todella on erilainen.

Pystyyköhän sitä kalibrointia jotenkin rivikäyttäjä tekemään? Minulla on kaksi Ruuvitagia lähes ilmatiiviisti suljetussa pienessä styroksipurkissa vierekkäin ja purkki vaatekaapissa vällyjen välissä.

A B
25,30 °C 24,23 °C
32,50 % 29,48 %
1017,20 hPa 1016,93 hPa
-91 dBm -89 dBm

Ruuvitag A näyttää yli yhden asteen verran liian lämmintä, verrattuna muihin tageihin. Muut suureet näyttäisivät olevan linjassa.

Kosteuteen meillä on jo Ruuvi Station appissa offset, muihin arvoihin lisäämme sen myöhemmin. Itse laitan offsetin tarvittaessa serverillä joka piirtää kuvaajaat, esimerkiksi Grafanan math-funktiolla.

kuin toinen, minulla saattaa olla isojakin heittoja niiden välillä, esim. … Oleellista on riittävä määrä mittauksia vakio-olosuhteissa ja tulosten … ja suuri vaihtelu voi ennakoida pysyvämmin korkeaa verenpainetta jatkossa.