Miten pääsen alkuun ARMien kanssa

Olen nyt jo jonkun verran harrastanut 8-bittisten AVR mikropiirien ohjelmointia ja värkkäilyä niiden kanssa mutta rupesi haluttamaan siirtyä näihin suorituskykyisempiin ARMeihin. Muutaman tunnin googlettelu ei kuitenkaan tuottanut juuri minkäänlaista tulosta että miten pääsisin alkuun. Minulla on nyt jonkinlainen käsitys että pitää ainakin ostaa vaikka se olimexin ARM-JTAG ohjelmointilaite ja sitten ostaa joku kehitysalusta missä on se itse prosessori, mutta en tajua hölkäsen pöläystäkään, että mitä ohjelmia minun pitää asentaa tietokoneelle että pystyn kirjoittamaan koodin ja laittamaan sen prosessoriin. Joten voisiko joku kertoa minulle yksinkertaistettuna tutoriaalina että mitkä ohjelmat lataan ja mitä teen? Käytän windows xp:tä.

Oletan, että olet lukenut tarkkaan seuraavat artikkelit?

ruuvipenkki.fi/2011/04/10/mi … itysalusta
ruuvipenkki.fi/2011/01/30/ar … to-tulille
ruuvipenkki.fi/2011/02/19/ru … kiprojekti

On olemassa paljon maksullisiakin kehitysympäristöjä, mutta niistä en tiedä mitään. ARM-mikrokontrollereja valmistavat toki myös monet muut yritykset STMicroelectronicsin lisäksi. Mikäli haluat hyödyntää suoraan esim. tuota kasaamaani projektipohjaa, niin hanki vaikkapa tuo Olimexin STM32-H103. Sitä voi flashailla myös sarjaportin kautta esim. tällaisella palikalla:

ruuvipenkki.fi/2011/01/20/ed … sb-muunnin

Jumpperiin on tosin juotettava silloin nappi.

OpenOCD ja Codesourceryn toolchain löytyvät myös Windowsille, joten sovellat vain hieman noita kirjoittamiani ohjeita. Ja kysellä saa lisää, kun tulee ongelmaa vastaan :sunglasses: (ja OpenOCD:tähän et tarvitse, jos flashaat UART:n kautta esim. stm32loaderilla…)

Joo luin nuo artikkelit, mutta homma tyssäsi openOCD:n asentamiseen. Latasin openocd 0.5.0 zip paketin ja mitä sitten, minne se pitää purkaa? Eli meneekö tuo homma jotenkin niin että tuolla codesourceryllä kirjoitetaan se koodi ja käännetään jotenkin, ja sitten openOCDllä fläshätään se? Tuntuu jotenkin niin monimutkaiselta kun AVR:ien kanssa riitti pelkkä AVRstudio ja muutama klikkaus piirin fläshäämiseen :laughing:

Juuri niin se menee :wink: Työkalujahan nämä kaikki vain ovat. Perustoimintaperiaatteet kannattaa opetella, niin selviää uusienkin rakennuspalikoiden kanssa varsin pienellä vaivalla :slight_smile:

Alkunälkään ja jos max 128 kB piisaa, niin Embedded artists tekee pikkuisia eval korttejä, missä on debuggeri itessään. hinta taitaa pyöriä siinä 20e tietämillä. Ympäristönä toimii coden_red LPCXpresso ympäristö, minkä saa tukemaan 128 kB kun rekisteröi sen.

Tämä on tosiaan täys toolchain debuggerilla, joka on suurinpiirtein yhtä helppo käyttää mitä AVR studio.

Muutama linkki tuotteeseen.
ARM Cortex-M3 embeddedartists.com/products … 43_xpr.php
ARM Cortex-M0 embeddedartists.com/products … 14_xpr.php

ARM Cortex-M3 100 pin embeddedartists.com/products … 69_xpr.php
ARM Cortex-M0 64 pin embeddedartists.com/products … 27_xpr.php

Edit:
Tuo on testattu Asus V1jp läppärillä, missä Win 7 32bit ja asentu kivuttomasti. Eli en oo pääköneella testannu, missä 64 bit Win 7.