Mistä vapaasti käytettävä kartta paikannukseen?

Niin nyt kun on tullut kokeiltua kaikenlaista paikannusta GSM-moduleilla, Gps-moduleilla ja älykännyköiden WEB-selaimiin ja niiden GPS-siruilla.

Niin alkanut ahdistaa Google mapsin tarjoamat karttapalvelut. Koska niiden käyttöehtojen pohtimiseen tuntuisi tarvitsevan lakimieskoulutuksen. Itse kun haluisin vapaasti käytettävän “ilmaisen” karttapalvelun, joka osaa ottaa GPS-koordinaatit vastaan ja näyttää sitten paikka kartalta. Se piisaisi hyvin ainakin ensialkuun.

Nyt tuon vastaavan tempun olen tehnyt Googlen tarjoamilla kartoilla kokeiluina vain. Koska Googlen karttojen käyttöehdoissa on kaikkea sellaista, joka karkoittaa halut tehdä mitään niiden varaan kokeiluja ihmeempää. Varmaan niitäkään ei saisi tehdä…

Onko siis olemassa avointa Google mapsin tapaista karttapalvelua, joka tarjoaa karttoja ilman pelkoa joutua käräjille karttojen käytöstä ehkä tulevaisuudessa? Ja tietty joka tarjoisi valmiin koodin nettisivuille upotettavaksi, kuten tämä Googlen palvelu maps.google.fi/maps/empw?url=htt … l=fi&gl=fi .

Tuolla systeemillä olen kokeiluja tehnyt, kuten tämä innopultti.fi/projekti/gpsgprs/index.php . Ja muutaman muunkin kokeilun. Ja jos nyt haluisin tehdä jotain mikä jää kaikkien harmiksi ja iloksi nettiin niin mieluummin jättäisin Googlen palvelut väliin. Olisiko siihen siis mitään toimivaa vaihtoehtoa olemassa jo?

Tää vaikkapa?

openstreetmap.org/#map=19/60.38468/23.12181

OpenStreetMap is open data, licensed under the Open Data Commons Open Database License (ODbL).

You are free to copy, distribute, transmit and adapt our data, as long as you credit OpenStreetMap and its contributors. If you alter or build upon our data, you may distribute the result only under the same licence. The full legal code explains your rights and responsibilities.

The cartography in our map tiles, and our documentation, are licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 license (CC BY-SA).