moi
Kiitoksia vastauksista.
Eli haluan laskea nopeudet ja kelkat jotka kulkevat reitillä. nopeushan olisi keskinop. ja toki riippuisi kennojen paikasta että kuinka tarkka tulos tulisi(ehkä ei kovin tarkka, varmaan n5-15% oikeasta nopeudesta.
Laskurin olen suunnitellut, että tietenkin riippuu kummasta päin reittiä kelkka tulee, niin kennon säde katkeaa eli pnp tai npn transistori antaa pulssin ja kumman kennon pulssi tulee ensin niin tietää suunnan ja pulssien määrästä kelkkojen määrän ehkä???
“En lähtisi toteuttamaan “valokennoilla”, koska silloin pitäisi huomioida myös vuorokauden ajan valoisuuden vaihtelu.”
mitä itse olen tutkiskellut ja kysellyt, niin valokennot toimii valoisallakin ajalla eli kun aurinko sattuu paistaan täällä lapissa. Eli ne on polarisoituja ei kaikki mutta jotkut.
kennoissa olisi kaikki muukin elektroniikka suht koht kohillaan ja myös suojausluokat ip67 tai 68
tämmöinen Optinen monitoimianturi, sarja, XUX0KIT löytyi elfan sivuilta, Kallis mutta ja niitä pitäisi olla tietenkin pari kappaletta, jotta saa sen nopeuden laskettua pari kappaletta.
“pari PIR-sensoria ja niiden laukeamisväli kertoo nopeuden ja molempien lukumäärä liikenteen määrän. etäisyyttä kun laittaa jotain 10-15 m niin toiminnevat ihan näppärästi. nopeutta et saa ihan tarkkaan, koska mittauspiste vaihtelee.”
En tiedä kyseisistä sensoreista mitään?? pitää varmaan tarkastaa PIR-sensorin mahdollisuus
“En tiedä taustaasi elektroniikan suhteen, mutta voisin suositella että ostat arduinon ja
jonkinlaisen ultraääni sensorin. Robomaa on esimerkiksi erinomainen arduinoa, ja muuta siihen liittyvää myyvä verkkokauppa.”
Arduinoa olen itsekkin miettinyt datan talteen saamisessa ja jos sen pystyy sitä kautta lähettään metsien yli live seurantaan vai sitten jättää se muistiin ja käydä hakemassa paikan päällä ulos.
Ardiono ei ole yhtään tuttu muuta kuin sen nimen tiedän. ohjelmoidaanko sitä pythonilla vai javalla??
Ultraääni sensori kuullostaa myös kiinnostavalta toteutustavalta.