Led-matriisinäytön ohjaus

[size=85][/size]

Mulla on tuollainen näyttö ja siinä on sarjaliitäntä (RX ja 0V liittimet) Nyt kaipaisin vinkkejä, että miten tuota voisi ohjata tietokoneella? Näyttö olisi sopiva esimerkiksi assemblyille :slight_smile:

Tietämättä sen tarkemmin kannattaa katsoa joskos google löytäisi näytön tyyppinumeroilla jotain tietoa siittä. Muutoin voi olla vähäsen hankalaa alkaa tuohon sopivaa protokollaa alkaa puhumaan väliin.

Ei löydy googlella mitään tietoja.

Mulla oli joskus samantyyppinen näyttö samoillla liitännöillä. En löytäny netistä piirien datasheettejä eikä kone tunnistanu mitenkään joten luovutin. Huvällä säkällä tossa on paremmat mahollisuudet.

Omassa kyltissä ei riittäny 3A virtalähe.

Yksi tapa lähestyä tuota laitetta voisi olla, että yrittäisi vain arvata.

Käyttöjänniteet kohdilleen ensin ja sitten tuohon datalinjaan kanttiaaltoa hiljallen vauhtia nostaen. Jos näytölle tulee jotain niin sitten tietäisi yhteysnopeuden. Siitä sitten vain kokeilemaan erillaisella datalla mitä tapahtuu ja millainen on protokolla.

Olen tavannut kahta tyyppiä noita. Varmasti niitä on useampaa. Toisessa oli muisti johon pystyi kirjoittamaan 0xA0, numero, valot päällä vasemmalta oikealle ylhäältä alas. Sitten ohjelmointi oli 0xA1, merkin paikka, muistipaikka. Ja jotain muuta. Jokunen 0xAx komento oli myös. Lisäksi noiden komentojen perässä oli CRC32. Sitten huhu kertoi, että sen pystyi ohjelmoimaan ihan tekstilläkin. Itse en saanut sitä siihen tilaan.

Toinen oli sitten, että kun viestintänopeuden löysi niin raakaa sarjadataa vain läpi. Kun kaikki oli käyty läpi odotti hetken niin näyttö päivitti itsensä. Hetki oli siis jotain kymmenen tavua tms. ja sarjareiän nopeus ei tietenkään mikään standardi.

Molemmat käsissäni ollet laitteet olivat roskiksesta kaivettuja ja niihin kuului jokin ethernetiin liitettävä tulkki/poweri.

Manuaalia tai muuta dataa ei tietenkään ole ja et ole kurkkinut sisälle?

Näyttöön tulee 230VAC käyttöjännite suoraan.

Sain ohjeet valmistajalta, mutta en silti saanut toimimaan.

Dataformat: 4800 b/s, 8 data bits, no parity, 1 stop bit

Data example:
ESC ! SP A B C (ASCII)
$1B $21 $20 $41 $42 $43 (HEX)

Data ‘ABC’ is shown on the board immediately.

Ei jännitetasoja kertonut?

Jos tuo protokolla menee noin niin Putty tulille, valitset sarjaportin, kohdasta serial ja flow control ei mitään ja esc välitlyönti ja kirjoitat viestin.

En tiedä. Kristallipallossani on huurua ja se ei paljasta miksi ei toimi :frowning:

Olen tavannut kahta tyyppiä noita. Varmasti niitä on useampaa. Toisessa oli muisti johon pystyi kirjoittamaan 0xA0, numero, valot päällä vasemmalta oikealle ylhäältä alas. Sitten ohjelmointi oli 0xA1, merkin paikka, muistipaikka. Ja jotain muuta. Jokunen 0xAx komento oli myös. Lisäksi noiden komentojen perässä oli CRC32. Sitten huhu kertoi, että sen pystyi ohjelmoimaan ihan tekstilläkin. Itse en saanut sitä siihen tilaan.
:stuck_out_tongue: