kWh-mittarin lukeminen

Terve,
on tavallista että suuri sähkölasku nostaa tunteita pintaan. Nyt juuri olen itse tämän tunnemyrskyn silmässä. Pelkästään järkeilemällä en ole päässyt selville mikä meillä sähköä vie mutta ajattelin että mittaaminen ja tallentaminen mahdollistaisi ainakin sen että näkisi milloin kulutuspiikit ilmenevät. Näin olisi helpompi arvioida mitä sähkölaitteita on kulloinkin ollut kytkettynä ja mikä niistä mahdollisesti on syöppö.
Olen antanut itselleni kertoa että kWh-mittareissa on ns. S0-pulssilähtö jota olisi mahdollista omilla laitteilla lukea. Sähkölaitos jopa vetää sieltä sinetin takaa kaapelin ulos haluttaessa kytkeä laite kotiautomaatioon tms.
Kaipaan kuitenkin kokemuksia menetelmästä ja kuinka kontrolleri/tietokone tuohon sähköisesti kytketään. Kyseessä ei taida olla mikään tunnettu väylätyyppi joten lukeminen ja laskenta on tehtävä itse koska valmiita kirjastoja tuskin lienee (itsellä TI Launchpad eli siis MSP430).
t. Markku

En ole ihan varma, mutta “mutu” tuntuman perusteella ainakin jossain mittareissa taitaa tosiaan olla, että kWh tieto saadaan luettua juuri tuona pulssitietona eli tietty määrä pulsseja vastaa 1kWh… Eli jollain mikrokontrolerilla luettaisiin esim. noita pulssien määriä ja sitä kautta saadaan todellinen kulutus tietoon eri vuorkauden aikoina jne…

Se tarvitsee useinmiten lukea optisesti.

kiekon heijastus on pienempi punaisessa kohdassa, joten sininen ledi ja fototrankku tai ldr mittailemaan. pelkällä fototrankulla tai ldr:llä pääsee jos on vilkkuva ledi mittarissa. Ja sen verran suojaa, että hajavalo ei kiusaa.

Meillä siirryttiin vähän yli vuosi sitten etäluentaan ja silloin mittari vaihdettiin täysdigitaaliseen jossa ei enää pyöri kiekkoa. Malli on Landis+Gyr E120M http://www.landisgyr.eu/en/pub/products_solutions/products_and_solutions.cfm?eventProducts=products.ProductDetails&ID=12&catID=5 .
Tuossa vilkkuu ledi jota (10000 välähdystä/kWh)jotkut lukevat mutta mielestäni sivistyneempi tapa olisi käyttää pulssilähtöä kun sellainen on. Tuo sähköinen liittyminen vain on hämärän peitossa. Toisin sanoen mahtaako sihen voida liittyä suoraa vai tarvitseeko esimerkiksi erottaa optisesti.

PS. Kertoisitteko kuinka tuon linkin saa viestiin niin että esim. yllä pelkkä laitteen nimi voisi toimia linkkinä eikä koko hölmö rimpsu näkyisi lukijalle?

Tuota S0-pulssia voi lukea esimerkiksi 1wire -väylän laskurilla, ja piirtää siitä vaikka käyrän. Keskustelua aiheesta esim täällä.