Kukkien automaattikastelin

Tuli mieleen idea sisäkasvien automaattikastelimesta. Eli, kun lähtee lomalle tai ei muuten jaksa kastella kukkia (kuten minä), niin työn voisi antaa automaatille.

Periaatteessahan laite olisi hyvin yksinkertainen, kosteusanturi ja jokin pumppu tms. jolla tankista lisätään kasville vettä jos se on liian kuiva.

Ajattelin, että härveliä voisi kontrlloida vaikka TI LaunchPadilla. Olisiko jollain ideaa sopivasta kosteusanturista ja mekanismista jolla vettä siirrettäisiin?

Itse olen myös pohtinut samaa noille omille chili puskille. Kesäisin tulee oltua pitkiäkin aikoja eri paikkakunnalla ja aina oma vaivansa hommata kastelija. Toki on olemassa yksinkertaisempia tapoja kuin pumppu. Yksinkertaisimillaanhan nuo saa kasteltua kapilaari-ilmiötä hyväksikäyttäen, muttakun aina ei ole kiva mennä sieltä mistä aita on matala :unamused: Tässäkin taitaa maksaa enemmän voiteet kuin kintaat

Itse kaipaisin puskien kastelun ohella myös sälekaihtimien kääntämistä ja toisaalta myös olisi kiva katsoa vaikka web-kameran välityksellä miten chilit milloinkin voivat. Alustavasti suunnitellut uhraavani tuon ylimääräisen Arduino Megan ja vanhan läppärin tuohon käyttöön. Jos taidat vain suinkin riittää niin siirtää koko systeemin netin kautta ohjattavaksi, jolloin pystyn mistäpäin tahansa noita kasveja hoitamaan ja sulkemaan sälekaihtimia päivän kuumimmiksi hetkiksi. Mutta saa nähdä jaksaako tehdä ja riittääkö osaaminen ihan tuohon asti…

Pumppuja on varmasit monenlaisia, mutta itseltä tuosta löytyy veneen käyttämätön pieni pilssipumppu, josta olen ajatellut lähteä liikkeelle. Pumppaa jonkun 30 litraa minuutissa joka on ehkä turhankin paljon. Pumppua ajattelin ohjata kylmän viileästi relekytkennällä.Kukkapöydälle olen myös suunnitellut jo mielessäni jonkinlaista “kaukaloa” kaiken pahan varalta, jos pumppu sattuukin jäädä päälle. Ei tee mieli uusia parkettilattiaa, kun kämppäkin on alle vuoden vanha :unamused:

2 tikkua(metalli) multaan ja mittaa niiden väliltä johtavuutta.
kasteluvettä voi annostella solenoidiventtiilillä, mikä lieneekään oikealta nimeltään, venttiili auki = vesi valuu

Auton pissapojan pumppu voisi olla sopivan pieni tähän hommaan. :slight_smile:

ootko testannut? Mitä tarvii väliin? OP:n?

en ole käytännössä kokeillut muuta kuin että muistaakseni 1 megan vastuksen jalat kun tökkäs märkään multaan niin vastusarvo tippui noin puoleen. Tästä oli tarkoitus vastusjaolla ottaa mittapiste varmaankin komparaattorille.
Tämäkin jäi toteuttamatta ja kyseessä oli kasvihuone

Hmm… muistelin että jossain oon tavannut tämän metallitangot maahan menetelmän. JA löytyhän se.
xxxx tuollasta olen itellekkin haaveillut kasvihuoneeseen. :sunglasses:

Edit: Lauri poisti linkin, kun kommentoitiin troijalaisesta, joka luuraa sen takana.

Joo, toki voi vaikka nauloilla mitata kosteutta, mutta ajatuksissa on laite, jota voi tarvittaessa monistaa, eikä tarvitse mittailla jokaiselle “anturille” omia arvoja. Tuon veden annostelu onnistuu venttiilillä, mutta jos vesiastia on ruukun kanssa samalla korkaudella (tai siis ruukussa), niin menee monimutkaisemmaksi. Tai voisihan sitä vettä siirtää kapillaarillakin ja katkaista tippumisen venttiilillä, mutta silloin ei järjestelmää saa koskaan vahingossa päästä kuivaksi tai joutuu imeskelemään letkuja. Tietty äänettömyys olisi hyvä, koska esim. makuuhuoneessa ei mielellään heräisi yöllä kuuntelemaan kuinka kukkia kastellaan…

Lisäksi laiteessa voisi olla jokin dippikytkin tms, josta voisi valita miten kosteana mullan haluaa pysyvän.

Tässä on sellainen motiivi, että mulla on avovaimo viikot toisella paikkakunnalla töissä ja aina perjantaina kun keräilen sukat ja kalsarit lattialla, ni muistan, että pitää noi pirun rehutkin kastella, tai tulee taas sanomista. :smiley:

Hyvä idea :smiley: itsellä kun ei tunnu noi kasvi kauan hengissä pysyä. Muovikasvit on ihan ok, mutta ei yhtä hyviä.

troijalainen hyökkäs tuosta linkistä :astonished:

Edit: Lauri poisti linkin, kun kommentoitiin troijalaisesta, joka luuraa sen takana.

Rakentelin tänään automaattista kastelijaa kun kahden viikon reissu edessä.

pumpuksi ostinauton pissapojan pumpun ja moottorin 8e, vaihto rele jonka ohjaus nastaan jännite oli ajatus ohjata kuparijohdonoista tehdyillä tikuilla mullasta. ei riittänyt edes vedessä johtavuus vetämään relettä kiinni.

aikanaan kokeilin 9v patterilla vesikytkentää kylppärin tulvavaroittimeen ja toimi ihan hyvin. vaikuttikohan se kun otin partcosta vahingossa ac muuntajan eli tarkoittaenvissiin että antaakin 12vac vaikka piirrosmerkit näyttää mustasen olevan 12vdc. mene ja tiedä mottori ja rele toimi ihannormaalisti joskin moottori kuumeni minuutin käytöllä aika kuumaksi… tarkoitettu kuitenkin vain parin sekunnin sykäyksiin…

pitää huomenna hakea viikkokello jossa olis 1s-1m ohjaus ajastin mahdollisuus.
ellei täällä parempiaideoita ohjaamiseen tuupian :slight_smile:

Teppo

Miten ois komparaatori? Tikut multaan ja käytetään niitä komparaattorissa sen yleisen ntc / ptc vastuksen paikalla. Sitten oparin lähtöön trankku ohjaamaan relettä.
Saattas onnistuu, en oo testannu, mutta teoriassa vois toimii.

Täältä voit lukee lisää komparaattoreista:
koti.mbnet.fi/huhtama/ele/index.php?si=ml14.sis
Sivulla on ensin muuta tietoa opareista

Tossa sivujen kytkiksessä tikut ois R1.

Tää oli aika hatusta vedetty vastaus mutta, en nää syytä miksei toimis. :stuck_out_tongue:

trankku ja rele eivät ole kahdestaan onnellisia. takapotkudiodia myös kehiin.

Elkon mainitsemalla komparaattorillahan tuo onnistuu. Itse olen siten tehnyt aikoinaan kukan kosteusilmaisimen, eli siihen syttyi valo kun multa oli liian kuivaa. Tarkoitus olisi tehdä siitä automaattikastelin kunhan joskus innostusta/aikaa riittää. Ostin jo pari kuukautta sitten Biltemasta pissapojan säiliön/pumpunkin projektia varten.

Voitko antaa kytkistä ja komponenttien tyyppejä / arvoja?